poster

Přelet nad kukaččím hnízdem

  • USA

    One Flew Over the Cuckoo's Nest

  • slovenský

    Prelet nad kukučím hniezdom

Drama

USA, 1975, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Galadriel
    *****

    Trvalo mi hodně dlouho, než jsem se k tomuhle filmu dostala (za což se stydím), ale musím říct, že jsem nevěděla o co jsem celou tu dlouhou dobu přicházela. Přestože prostředí psychiatrické léčebny svádí filmaře k přehánění, tady je v rovnováze vše, od scénáře po fantastické herecké výkony. Tenhle film se těžko popisuje, ten se prostě musí vidět.(18.7.2005)

  • Nathalie
    *****

    If he's crazy, what does that make you? Jednoho pozdního večera jsem usedla před rozsvícenou bedýnku a svou dvanáctiletou duši doširoka otevřela Miloši Formanovi. Snad to bylo příliš brzy (následovaly dva dny insomnie), ale poprvé jsem zjistila, že nejen kniha, ale i film může rezonovat v mé hlavě intenzitou takřka magnetickou. Přemýšlela jsem o pravidlech, o hranicích, o normalitě, o šílenství, ale především o věčně vzývané, neskonale křehké svobodě. Svobodě ducha, svobodě činu. Forman umí být bolestně osobní a zároveň jakoby své centrální postavy ověšoval nenásilnou symbolikou, jako by jimi žil a zároveň se na ně shora díval. Při nedávném elektrošokovém návratu do klaustrofobního světa, v němž se nepřizpůsobivost individua strašlivě a s věcnou tupostí legální mašinérie trestá, mi vešel na mysl Chestertonův citát: Odvaha je vlastně protimluv. Znamená totiž silnou touhu po životě beroucí na sebe formu odhodlání ke smrti...(6.8.2007)

  • Matty
    *****

    Úplné jádro Přeletu tvoří válečný film. O válce, kterou párkrát za život vede každý z nás. Zde jsou úhlavními nepřáteli drobný výtržník McMurphy a vrchní sestra psychiatrické léčebny Ratchedová. Ten první je personifikací lidské touhy po životě, rebelství, ta druhá pak představuje určité bariéry a životní řád. Z jejich střetu nemůže vyplynout nic dobrého. Podobných filmů o množství akceptovatelné lidské svobody vzniká ve Státech přehršel. Jenže málokterý z nich jde takto „do hloubky“. Sice tušíte, kdo by měl být tím hodným, kdo zlým, kdo hlavní postavou a kdo vedlejší, jenže tady jde o jiné hodnoty. Což „vybublává“ na povrch během celého filmu, avšak nejvíc je to patrné v samém závěru. Právě několik posledních minut u Formanových filmů obvykle „znamená“ nejvíc (na rozdíl od Spielberga, který v nich pohřbil většinu svých slibně rozjetých snímků). V případě Přeletu jsem ke konci jen tajil dech a zíral a zíral. Skvostné, šokující, veselé i smutné, v nejvyšší možné míře působivé. Ale i jiné scény dokázali svou působivostí zamrazit až do morku kostí: výlet na lodi, improvizovaný baseball... . Excentrické excesy rebelujícího sympaťáka Nicholsona drží film pohromadě, stejně tak jako Formanova režie. Oproti živelnému Nicholsonovi musela být logicky obsazena zrůdně chladná Louise Fletcherová. Její zoufale nenávistný pohled potvory bez srdce dokáže ještě dnes vyděsit. Společné scény Fletcherové s Nicholsonem pak patří k těm „nejnapnutějším“, který kdy byly – napříč žánry – natočeny. 95% Apendix: IMO se neomezovaná svoboda člověka dá celkem dobře přirovnat k rychlé jízdě autem bez připoutání – líbí se nám ta volnost, ale zároveň si uvědomujeme svou zranitelnost Zajímavé komentáře: Visáč, RAPIDUS, Vitason, Jordan, sud, arkie, Bobek15, mirliflore(13.8.2005)

  • sportovec
    *****

    Příklad úspěšné adaptace na nové prostředí - i takto lapidárně lze shrnout Formanovu exilovou tvorbu. Že jde o dílo špičkové a mimořádné ve všech ohledech, je zřejmé. Někteří z nás však až příliš hýří superlativy, aniž by přihlíželi k domácí Formanově tvorbě (LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY, HOŘÍ, MÁ PANENKO), i špičkovým světovým dílům (KŘIŽNÍK POTĚMKIN, FRIGO NA MAŠINĚ, MONSIEUR VERDOUX, FORREST GUMP ad.). Atmosféra zneužívaného, neutěšeného psychiatrického ústavu propojená s bojem za základní lidskou důstojnost proti mafii v bílých pláštích, je určitě jedním z dominantních témat a výzev naší současnosti. Oskarového ocenění se Formanovi nedostalo jen tak. A film, jehož obsah určitě není fikcí, šel za hranice svého předlohového vymezení. Naopak. Ruské "psychušky" brežněvovské stagnace vždy měly nějakého souputníka v dalších zemích. Nicholson, kterého jsem si v tomto filmu před lety všiml poprvé, naskytlou nevšední příležitost využil beze zbytku. S jedním zhlédnutím se v případě PŘELETU opravdu nedá vystačit. Tomu, kdo dokáže být trpělivý, se pak Formanovo dílo víc než štědře odmění nevšedním zážitkem. A my i po letech stojíme před Čechem, který jaksi samozřejmě dokázal proniknout až na vrchol pomyslného kinematografického amerického Olympu (nebo spíš Parnasu). Stojíme a žasneme.(1.3.2008)

  • Djoker
    *****

    Jack v životní roli a ve Formanově nejlepším filmu. Už chápu ten nával v jeho posteli, byl a vlastně stále docela je ohromný sympaťák. Celou dobu jsem mu fandil, protože mě opravdu skvěle bavil. Ve filmu je i jeho pravý opak. Vrchní sestra je snad nejodpornější postavou v dějinách kinematografie. Neraději bych ji uškrtil.(3.3.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace