Režie:
Miloš FormanScénář:
Michael WellerKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Randy NewmanHrají:
James Cagney, Brad Dourif, Moses Gunn, Elizabeth McGovern, Kenneth McMillan, Pat O'Brien, Donald O'Connor, James Olson, Mandy Patinkin (více)Obsahy(2)
Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa. Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (192)
Úprimne, začiatok filmu ma bohvieako neoslovil, úvod je z môjho videnia kostrbatý, chaotický. Pozerám sa na viacero postáv, ktoré prakticky nemajú nič spoločné, ale onedlho sa ich cesty pretnú, a budú mať toho spoločného veľa. Do súvislosti by som spojil tieto veci. Ani tak akosi nezmieňujem úkladnú vraždu hneď v jadre, keď žena vraha si začne krátky románik s postavou, ktorá zamieša neskôr karty. Skôr by som to nasmeroval smerom k černošskému pianistovi Coalhouseovi Walkerovi Juniorovi, okolo ktorého sa to celé točí. Tento pianista, je vlastne mierumilovný človek, až dovtedy, kým sa mu nestane jedna príhoda s dobrovoľnými hasičmi, keď mu zasvinia výkalmi auto, čo ho vytočí do nepríčetnosti, že sa snaží najskôr riešiť situáciu pomocou inštitúcii, ktoré pred ním len zatvárajú dvere, a tak vezme spravodlivosť do vlastných rúk po následných udalostiach, kedy zistí, že už nemá čo stratiť... Ešte tesne predtým - Walker Jr. spoznáva ľudí, kde sa práve nachádza jeho žena s malým dieťaťom - ( De - facto, oni jej poskytli nocľah a ubytovanie... ), preto stretáva aj - mladšieho brata - ženy, ktorá s ním žije v spoločnej domácnosti s mužom, čiže jeho švagrom. Walker sa s ním dá do reči, ale až po vyhrotenej situácii, keď pochopia, že je expertom na výbušniny, ale nikto o ňom nevie, že bol v nebezpečnej partii, ktorá vyhadzovala nežiadúcich do povetria. Dobový film Miloša Formana s bezchybným obsadením, kde určite najlepší herecký výkon podáva černošský pianista Coalhouse Walker Jr. , čiže Howard E. Rollins Jr. Taktiež vynikajúce bolo vidieť i Brada Dourifa, ktorý s Formanom spolupracoval na One Flew Over the Cuckoo's Nest, a tak mu dal ešte jednu šancu, a opäť nesklamal. Alebo veterán Jim Cagney, ako policajný komisár Rhinelander Waldo, nie je na škodu veci. Povedal by som, že menej docenený film vynikajúceho režiséra, s ktorým som ja problém nemal. Keď má ešte rejža k dispozícii svojho dvorného spolupracovníka za kamerou, tak o zážitok je postarané ! A nielen jeho... Extrémne zaujímavý film ! ()
Notně průměrně vystavěné drama, které spoléhá opět na silnou a rebelující osobnost, a aniž by si kladlo lokální či malé nároky, se zároveň snaží řešit palčivé a věčné společenské problémy. Bohužel se celá struktura rozpadá do pěkně malovaných obrázků, které trochu postrádají pospolitost a i ta výsledná mozaika působí ušmudlaným dojmem. Solidní dobové reálie podtrhují výborné kostýmy a zastiňuje minimum hudby, tudíž se o atmosféře nedá opravdu říct, že by ji byl divák schopen nasávat plnými doušky. Řemeslný standard, který je emocionálně chladný stejně jako vztah, který jsem si utvořil k protagonistům během průměrně zašmodrchaného vyprávění... ()
Úžasný film, myslím, že jeden z Formanových úplně nejlepších. Touhu po svobodě podává z několika pohledů, zprvu zdánlivě samostatné příběhy postupně proplétá a v závěru naráz vypointuje. To vše vidíme člověka, který nebyl Američanem a toužil po podobných věcech jako jeho postavy, a tak se mohl na téma podívat trochu jinak než jak by se asi podívali jeho američtí kolegové.___P.S. Skvělá hudba Randyho Newmana. ()
Měl jsem z toho filmu trochu obavy, a nakonec se z toho vyklubal opravdu nejslabší Formanův film, co jsem zatím viděl. Přesto jsem nakonec spokojený, někdy v půlce to vypadalo mnohem hůř. Především jsem nepochopil, proč Forman rozštěpil ten film do tolika pro děj naprosto nepodstatných dějových linek (celá situace kolem slečny Evelyn, onen Rus.....). Kdyby se příběh věnoval hlavnímu hrdinovi - černému Walkerovi a byl o hodinu oněch zbytečných kliček kratší, bylo by to na jasných pět hvězd. Věčná škoda, možná chtěl oněmi vedlejšími dějovými linkami Forman zavzpomínat na svoje první "bezdějové" filmy, ale srovnání s nimi vyznívá absolutně do ztracena, protože zatímco v těch prvních filmech ony bězdějové momenty ten film dělaly, tady ho poškozují. No ale nebudu zas tak kritizovat, ten závěrečný výstřel ve mně pořád dost vězí... ()
Výborný film Miloše Formana na stále palčivé téma rasismu. Děj se sice odehrává ve 20.letech, kdy byl tentro nešvar v USA mnohem rozšířenější, než dnes, přesto má svou vypovídací hodnotu i pro dnešní publikum. Velice silné herecké obsazení je dominantní stránkou filmu. Díky skvělým hercům je totiž fakt, že ani bohatství a úspěch nemusí stačit k tomu, aby byl černoch tehdejší společností respektován, daleko důrazněji interpretován a zaryje se tak filmovému publiku hlouběji pod kůži. Právě pod tu, o níž si mnozí dosud myslí, že její barva je rozhodující pro postavení člověka mezi ostatními lidmi. ()
Galerie (57)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (26)
- Pavel Landovský se ve filmu objevil v roli milence nevěrné Tatehovy (Mandy Patinkin) ženy, Jan Tříska ztvárnil jednoho z obtěžujících novinářů. (IlMagnifico)
- James Cagney nechtěl při natáčení filmu smlouvu. Navíc si prosadil to, že může ještě 3 dny před zahájením natáčení odstoupit. (liskam)
- Jack Nicholson od filmu odstoupil méně než měsíc před začátkem natáčení. (D3VIL)
Reklama