poster

Čapkovy kapsy (TV seriál)

Krimi / Komedie / Povídkový

Česko, 2011, 12x27 min

Předloha:

Karel Čapek (povídka)

Hrají:

Ondřej Pšenička, Oldřich Vízner, Karel Heřmánek, Jiří Strach, Tomáš Töpfer, Johanna Tesařová, František Němec, Václav Postránecký, Viktor Preiss, Naďa Konvalinková, Kateřina Burianová-Rajmontová, Jaroslav Satoranský, Jiří Štěpnička, Dana Batulková, Václav Sloup, Pavlína Mourková, Martin Myšička, Jan Hrušínský, Martin Kraus, Ladislav Hampl, Miroslav Šnajdr, Oldřich Navrátil, Dana Marková, Michal Novotný, Lucie Polišenská, Pavel Rímský, Karel Zima, Zbygniew Kalina, Milena Steinmasslová, Jan Hartl, Petra Špalková, Luba Skořepová, Svatopluk Skopal, Natálie Drabiščáková, Radim Fiala, Radim Kalvoda, Josef Somr, David Švehlík, Iva Pazderková, Ondřej Vetchý, Matouš Ruml, Jana Pidrmanová, Tomáš Pavelka, Marie Málková, Martina Spurná, David Novotný, Radek Holub, Lenka Krobotová, Kryštof Hádek, Klára Melíšková, Julián Chytil, Marcela Peňázová, Monika Žáková, Josef Carda, Arnošt Goldflam, Václav Helšus, Jana Synková, Vladimír Javorský, Eva Vrbková, Petr Pelzer, Jaromír Meduna, Milan Markovič, Vlado Černý, Miroslav Hanuš, Miroslav Táborský, Petr Brukner, Václav Knop, Stanislav Majer, Václav Neužil ml., Simona Babčáková, Jan Skopeček, Jakub Albrecht, Petr Janiš, Ivo Kubečka, Leoš Noha, David Punčochář, Jan Unger, Petr Varga, Jiří Wohanka, Jiří Vondráček, Veronika Divišová, Jiří Havelka, Miroslav Hruška, Tomáš Jeřábek, Petr Nárožný, Petra Nesvačilová, Jana Postlerová, Jiří Prager, Petr Prokop, Milan Slepička, Jaromír Dulava, Jan Holík, Leoš Juráček, Radek Kuchař, Karel Gult, Jiří Havel, Marie Málková, Marie Spurná, Petra Hobzová, Svatopluk Schuller, Josef Tuka, Richard Fiala, Vladimír Kudla, Marek Dobeš, Oldřich Hrůza, Monika Timková, Monika A. Fingerová, Lukáš Homola, Miroslav Večerka, Hana Baroňová, Jiří Bednář, Jana Matějcová, Jindřich Hinke, Radka Fidlerová, Adam Mišík, Karel Pěnkava, Martina Gebarovská, Anna Jedelská, Julie Žáčková, Anita Krausová, Kateřina Fixová, Ivan Herma
(další profese)
  • Chickenka
    ***

    Celkem slušné televizní zpracování Čapkových povídek se sklěým hereckým obsazením. Některé povídky jsou lépe zpracované, jiné hůře, proto hodnotím jako lepší průměr.(5.9.2011)

  • Marthos
    *****

    Nelze jednoznačně říci, že by beletrie Karla Čapka byla neprůhledná, příliš komplikovaná a proto obtížně přístupná. A přece se u značné části dobové kritiky až příliš setkávala s nesnázemi srovnatelnými s jen málokterými díly jiných významných meziválečných prozaiků. Nejde ani tak o to, že ji nezřídka odmítala, ale hlavně, že přitom docházelo k nedorozuměním, k nepochopení smyslu textů. Svéráznou kapitolu ve vztahu kritiky k Čapkovým pracím tvoří ohlas dvou knih drobných novinářských žánrů, Povídek z jedné kapsy a Povídek z druhé kapsy, vydaných krátce za sebou v roce 1929. Odmítla je kulturní levice i pravice, ale i v Lidových novinách, kde Čapek pracoval a své povídky převážně uveřejňoval, nevyvolalo jejich knižní vydání mimořádné nadšení. Za léta své existence ovšem obě knihy zaznamenaly řadu nových vydání, prošly několika společenskými změnami, získaly si nové čtenáře, kteří v nich nalézají zalíbení. Proč tomu tak je? Především také proto, že jedním z osobitých rysů povídek není samotné rozluštění záhady prostřednictvím gradace děje až k finálnímu odhalení. Do dějové osnovy detektivního příběhu vnáší autor něco žánrově zcela neorganického, zdánlivě i zcela vedlejšího, co se nakonec ukáže jako hlavní, protože způsobuje, že rámec detektivky dostává novou noetickou náplň a nabývá rysů filozofické povídky. Nic na tom nemění, že tato filozofičnost má nezřídka zábavný, takřka anekdotický charakter. S bravurou koncipované mikropříběhy mladých tvůrců, kteří svým přístupem vnášejí do stojatých veřejnoprávních vod svěží vítr, nepostrádají nic z toho, co je pro Čapka typické: vtip, nadhled, ironii, atmosféru doby a především nádherně modelované dialogy, které i po vlastních scénáristických úpravách netahají za uši. Přidáme-li obsazení naší současnou hereckou špičkou (výborné vícekreace Töpfera a Preisse, Hrušínský, Hartl, Štěpnička, Navrátil, Konvalinková, Vetchý, Holub, Javorský, z mladých je to především Martin Myšička, David Švehlík a David Novotný, vyloženě pozitivní je shledání s Heřmánkem, Satoranským nebo Víznerem, jež vídáme jen zřídka), pak je laťka nastavena velmi vysoko. Pod průhlednou, široce přístupnou a veskrze humornou maskou obou KAPES se skrývá nevšední významové bohatství. O tom ostatně svědčí nezvykle pestré spektrum protikladných názorů soudobé kritiky, která zaskočena Čapkovým jakoby odlišným intelektem, nedokázala zaujmout stanovisko, jež za ně mezitím převzala čtenářská obec. Ta totiž velice brzy pochopila, jakou řečí k nim Karel Čapek promlouvá.(10.9.2011)

  • Aky
    ****

    Na celém projektu je největší kvalitou samotný Čapek. Jestliže se do jeho povídek dosadí současná česká herecká absolutní špička, nemůže to dopadnout špatně, byť se mnhody tak úplně nevyužije všech možností, které nabízí dramatický tvar, a které by mohly povýšit příběh ještě o stupínek výše. I tak je ale veliká zásluha České televize, že takový projekt pečující o českou klasiku uskutečnila.(28.9.2011)

  • Gemini
    ****

    Ačkoliv i po Kapsách stále čekám na zfilmování některých svých oblíbených povídek, a upřímně doufám, že někdo vyzve na čestný souboj legendárního Pánaboha Františka Smolíka, jsem se zpracováním Čapkovy klasiky určeným "mé generaci" navýsost spokojen. Natočené povídky nejsou sice všechny stejně dobré, ale nezapomenutelné herecké výkony a příběhy jednotlivých postav tu jsou zastoupeny v míře na české poměry neobvyklé. Na Viktora Preisse v obou jeho rolích nejde zapomenout, stejně tak na samozvaného soudce Oldřicha Navrátila nebo Jaromíra Medunu jako soudce spravedlností povolaného k rozhodnutí o osudu Vladimíra Javorského. Tandem Holub-Novotný zase válcuje příběh o sňatkovém podvodníkovi, a už v dokonale odhlečeném duchu se dostáváme k neodolatelně prvorepublikově zdvořilému Arnoštu Goldflamovi nebo Václavu Neužilovi mladšímu a jeho experimentu s živým nástrojem v podobě papouška. A když vás pak ještě Martin Myšička přesvědčí, že zrcadlo je zbytečnost a se vším se lze vyrovnat a využít to, nepřekvapí vás ani Čapkem nikterak nenaznačené rozuzlení Závrati podané Tomášem Pavelkou. Ten sice tvrdí, že z lékařského hlediska výčitky svědomí neexistují, nicméně ať je to jak chce, nikdo z těch, kdo na Čapkových Kapsách pracovali, je mít nemusí. Jakkoliv jsem vychválil herecké výkony - což se týká i těch, které jsem neuvedl výslovně, včetně vedlejších rolí - a teď se pochvalně vyjádřím i ke kostýmům, nemůžu se naladit na stejnou notu se stylizacemi některých povídek. Zkrátka dokonalá není ani totalita, natož nějaký televizní sborník;) Je to sice trochu ošemetné, ale tvrdím, že těch pár slabších kousků se hravě schová za ty výše zmíněné parádní momenty, a můžu si tak dovolit dát 80%.(24.7.2012)

  • Rosalinda
    ***

    Geniální naléhavé povídky geniálního mistra Čapka. Už jen to je pořádná základna. K tomu skvělí herci skvěle vystihující známé povídkové postavy. Tak kde to vázne? Možná na to přijdu v další "kapsách", zatím mě to bohužel moc nevtáhlo, nicméně mě to celé hodně zajímá. Vyzdvihnout musím především pana Töpfera, kterého jinak moc nemusím, ale ve Zmizení herce Bendy byl úžasný. "Básník" **, "Zmizení herce Bendy" ****, "Jasnovidec" ***. Toliko hodnocení po prvních třech povídkách. A hodnotím televizní zpracování, nikoli povídky samozřejmě. "Muž, který se nelíbil" **, Ztracený dopis **, Případy pana Janíka ***...(6.9.2011)

  • David Novotný

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace