poster

Black Power

  • Švédsko

    Black Power Mixtape 1967-1975, The

  • Slovensko

    Black Power

Dokumentární

Švédsko, 2011, 100 min

Režie:

Göran Olsson

Scénář:

Göran Olsson
  • klima777
    *****

    Velice zvláštní snímek, jenž vznikl pouze z dobových materiálů švédské TV. Čili s jistou dávkou evropského odstupu a zároveň s citem pro kaleidoskopické postřehy z běžného života. Jinak řečeno: Ve filmu se vyskytují všichni, koho bychom čekali (Malcom X; Martin Luther King; Black Panthers atd.); jenže navíc se divákovi dostává i průhledů do každodennosti prostých lidí. A světe div se: S ohledem na volbu tématu jsou to afroameričané. Černoši. Niggaz. Jak chcete. Ale pokud vás daná problematika nezajímá; nebo vás zajímá nikoliv z hlediska boje za lidská práva; z hlediska sociálního a kulturního atp.; případně nejevíte interes o práci filmových a televizních dokumentaristů; leč zaměstnává vás toliko aspekt "tzv. rasové hygieny", nehodnoťte jej. A nebo hodnoťte. Domnívám se, že tvúrcům tohoto veskrze vydařeného dílka je to celkem jedno. Nicméně s ohledem na množství zdejších nespravedlivě udělených odpadů zvedám hodnocení ze čtyř na pět hvězd. RESPECT.(28.12.2011)

  • Panther49
    *****

    Skvělý film, parádní zážitek!!! Black power!!!)(19.2.2012)

  • blondboss
    ***

    Vcelku zaujímavá téma spracovaná dosť nezaujímavým spôsobom. Dokument rozpráva o živote v Amerike 60. - 70. rokov, kedy sa veľmi "nenosilo" byť čiernym. Očakával som však od toho trochu viac vzhľadom na námet, ktorý tento dokument mal. Ničím výnimočné. Každopádne treba povedať, že si to určite zaslúži kapánek lepšie hodnotenie. U mňa 60 %.(15.11.2012)

  • Deverant
    *****

    Black Power Mixtape není komplexním průvodcem po radikálním černém hnutí 60. A 70 let. Nedočkáme se zmapování jeho kořenů, teoretických východisek, příběhu jeho vítězství a porážek. Je to „jenom“, jak ostatně hned na začátek uvádí, pohled několik švédských filmařů a žurnalistů na toto hnutí a na jeho význačné postavy. Přesto ale, přinejmenším pro toho, kdo ví, kdo byl Malcolm X, jak zemřel Fred Hampton a v čem spočívala agenda COINTELPRO, se jedná o velmi inspirativní a místy vyloženě strhující zážitek. Při některých projevech Stokely Carmichaela a rozhoru s Angelou Davis ve vězení mi běhal vyloženě mráz po zádech, pro jejich zanícení, schopnost přesně a s rétorickou bravurou formulovat své myšlenky, pro ono nezlomné odhodlání, pro které J. Edgar Hoover označil ve své době černé hnutí za největší hrozbu národní bezpečnosti. Ze strany švédských filmařů je patrná jistá naivita a entuziasmus, s nimiž přistupovali k černým radikálům a celé hnutí působí v jejich interpretaci daleko semknutěji, než ve skutečnosti bylo, ale současné komentáře aktivistů a hudebníků to přinejmenším občas částečně zkorigují (třeba k Farakhanovi), i když i tato rovina nesleduje analytický přístup, ale nese se v duchu osobního vyznání. Ale ono také je z čeho se vyznávat. Což mě přivádí k tomu, kolik odpadů se tady na BPM sneslo. Dokážu pochopit, že pro toho, kdo o černém hnutí té doby nic neví, může být dokument tohoto typu trochu matoucí a neuchopitelný, dokážu i pochopit, že někoho tohle téma nezajímá (ale proč pak sakra na takový film vůbec kouká?) a tak přidělí nějaké dvě, tři hvězdy, protože minimálně formálně (tj. výběr a sestavení dílů skládanky) a hudebně je BPM velmi dobře odvedená práce. Ale tolik odpadů, počítám, že většinou od lidí, kteří ten film vůbec neviděli (lidí, kteří např. dali pět hvězd filmům jako „Sexy party 3: Prvák“, „Obsluhoval jsem anglického krále“ nebo pořadu „Ozzákova škola kalení“), mě vede k otázce, co takové jednání motivuje. Pokud pominu vrozený kretenismus, který je jako vysvětlení statisticky nepravděpodobný, napadá mě jen starej dobrej rasismus. Tedy kretenismus naučený, a tak o poznání horší. Takže přípitek všem kreténům: zkoukněte si film „Finian's Rainbow“ (Divotvorný hrnec) a popřemýšlejte o postavě senátora Rawkinse. A přemýšlejte rychle, protože myšlenky mužů a žen jakými byli Stokely Carmichael, Malcolm X, Angela Davis, Kathleen Cleaver pořád rezonují tímhle světem…All Power to the People.________________________ PS: až po sepsání komentu jsem se podíval do místní diskuze, která mi potvrdila předpoklad, že ony odpady vycházejí jen z rasismu. Provázeného jeho tradičním společníkem, ignorancí a nevzdělaností. Obviňovat z černého rasismu Martina Luthera Kinga jr. je jasná stupidita, obviňovat z něj Black Panther Party, který se otevřeně deklarovali jako nerasistický, je zas prostě neznalost. Jediný komu by se to dalo přičíst, je Farakhan. O to ale nicméně nejde. Protože Black Power, narozdíl od White Power, měla za své východisko politickou a ekonomickou marginalizaci a místy až úplně vytlačení (z veřejného prostoru, z života země, do ghetta) černého obyvatelstva. Podobně jako Gay Power měla za cíl politickou a kulturní emancipaci homosexuálů a nikoli jejich program k ovládnutí světa, tak Black Power měla za cíl politickou a kulturní emancipaci černého obyvatelstva Spojených států, a opět: nikoli ovládnutí světa (ach, ty roztřesené dušičky bílých kluků, kteří se uprostřed noci choulí sami v posteli, neuroticky hnětou svá pohlaví a k smrti se obávají obrovských ebenových "negrů", kteří je v té jejich postýlce překvapí a pak jim splní jejich nejtajnější a nejhrozivější přání, to které nepřiznají ani sami sobě, - a sodomizují je do všech otvorů).(1.2.2012)

  • Terva
    ****

    Kdo jiný by mohl natočit snímek o černošských hnutích v Spojených státech ? No přece Švédové. To oni, respektive švédští novináři, pečlivě sledovali dění v letech 1965 až 1975 v době vrchulu Black Power. Tak tedy vznikl tento zajímavý dokument o rasismu v duších američanů.(9.2.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace