poster

Eugéniové

  • Slovensko

    Eugéniovia

  • anglický

    Eugenic Minds

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko / Slovensko, 2013, 76 min

Režie:

Pavel Štingl

Scénář:

Pavel Štingl

Kamera:

Miroslav Janek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    ***

    Zajímavý dokument o tom, co to vlastně znamená čistá rasa a šlechtění člověka. Přiznám se, že nevím, co chtěl vlastně dokument přesně říct, ale rozhodně vás donutí přemýšlet o tom, co člověk dovede udělat, když si jde za nějakou konkrétní myšlenkou, ať už je špatná, pravdivá, děsivá, nebo pokroková.(2.12.2016)

  • Firebug
    ****

    Hodně povedený snímek, který svou formou dává vzpomenout na dobové dokumenty či kino žurnály a to nejen díky archivním záběrům, zvoleným způsobem komentování, ale dokonce i svým obsahem. Eugéniové se nesnaží postihnout dané téma ve všech souvislostech a předhazovat před diváka prostý výčet fakt a letopočtů, ale vypichuje ty největší zajímavosti a snaží se býti více osobní, což se povětšinou daří. Několikrát se mi chtělo hořce zasmát, do jakých směšných absurdností se neštítili ti "rasoví hygienikové" zajít. Vmísení expresivní (či art brut) animovaných sekvencí též chválím. Výtky k filmu, že nepostihuje dané téma v celé své komplexnosti, chápu, ale myslím si, že jde o nepochopení tvůrčího záměru. Za mě jen trochu škoda těch pár slabších chvilek, které lehce ztrácejí dech a občas zmatečnému rozkouskování na kapitoly. Zvláštní taky je, jak situace na Východě po úvodu jaksi vyšumí do ztracena... I tak spokojené 4*(8.5.2015)

  • Seabeast
    ****

    Začal bych tím, že ohlédnu-li se na popis a dám si to všechno dohromady, tak jsem trochu zklamán. Název by měl být spíše Nacistická eugenika, protože se především zaměřuje na druhou světovou válku a veškerý humbuk kolem NSDAP. Že zrovna autoři dali větší váhu tomuto zaměření dokumentu, který lze uplatnit i na obecnou problematiku eugenetiky (jak vyplynulo z diskuze po promítnutí filmu), tak budiž. Ovšem mě to v tomhle směru moc neuspokojilo, protože o tom ostatním (nacismus nepočítaje) se zmiňuje opravdu jen letmo. Na druhou stranu, autoři s tím museli mít obrovskou práci a to zpracování je převelice zajímavé, dotažené a poutavé. Nemůžu dát proto tři hvězdy, protože mi to přijde pro tento dokument málo a je třeba ho ocenit.(9.7.2014)

  • Frajer42
    ***

    Poměrně zajímavý a velice přínosný dokument, který diváky seznamuje s velice významnou vědní disciplínou s obrovským potenciálem. Jak už to tak s podobně významnými věcmi bývá, tak úplně stačí, aby se takové věc dostala do nepovolaných rukou a může způsobit katastrofu. Samotná vize s vyšlechtěním dokonalého člověka rozhodně není zlá (alespoň bych si měl konečně s kým popovídat), nicméně rozhodně neexistuje nějaká morálně čistá cesta k dosažení této vize. Tuto vizi už se kdysi snažil naplnit jeden pán a nesetkalo se to s pochopením. Právě o tomto pánovi je valná většina dokumentu a já tak nedostal přesně to, co mi bylo názvem slíbeno. Samozřejmě je zde vysvětleno, co to ta eugenika je, co přecházelo jejímu vzniku a jak vlastně ovlivňovala svět. Je to ovšem pouze takový kratičký úvod a dále už se věnuje dokument čistě nacismu. Neříkám, že je to špatně. Dozvěděl jsem se spoustu nových informací z dané oblasti a to už jsem si zaslepeně myslel, že to není možné. Je vidět, že to tenkrát nacisti brali zodpovědně. O nějakých rasových kartách a životním osudu založeném na tom, kolik rasových bodů jste si odnesli, jsem neměl tušení. Velice bych pochválil dobové záběry, které neměly chybu. Bohužel se našly i takové pasáže, které jsem si zrovna dvakrát neužil a myslel na tisíce dalších věcí. Celkově na takové pěkné 3 kousky.(6.9.2016)

  • Sandiego
    ****

    Spíše umělecký počin než dokumentární film, který by chtěl co nejmnohostranněji zmapovat fenomén jedné (pseudo)vědecké disciplíny, v níž člověk hodlal vyrvat evoluční proces z "božských" rukou či přírozeného řádu. Film osloví především působivou imaginací v práci s unikátními archivními materiály: do nich neustále vstupují svěží animace čerpající z expresivních kreseb choromyslných a poodhalující za "zdravým" odstupem kamery zvrácené a úzkostné jádro, či prostřednictvím ironických intervencí znevažující primární funkce dobové ideologické rétoriky. Každá z kapitol je tak do jisté míry svébytným kreativním uchopením jednoho z aspektů, bohužel ovšem nedostatečně vnímá přítomnost celkové výpovědi a vazeb přesahujících jednotlivé sekvence. Otevřená esejistická forma sice hledá nové souvislosti mezi historickými záběry, ale svoji náznakovostí a zastřeností příliš neprohlubuje danou problematiku, ani nenabízí prostor pro otázky a reflexi. Spíše jde o letmý průřez problematikou, která Štindla zaujala především svým tvůrčím a emotivním potenciálem, než možnostmi vytvořit nad tímto tématem skutečnou myšlenkovou rozpravu. I jím zvolený postup však funguje dobře a určitě podnítí k dalším náhledům do historické problematiky, byť již probíhajícím v prostoru knihoven či internetu.(26.10.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace