Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    ***

    NOE je ambiciózním projektem. Střetává se v něm studiový blockbuster zúročující trendy poslední dekády s autorským přístupem obsahujícím postupy známé z předchozích režisérových děl. Mísí se v něm několik žánrů, přičemž ten odpovídající biblické epice je určen pro sjednocení naplňovaných a/či podvracených vývojových vzorců. Vypráví mj. o vyprávění a jeho odlišných výkladech. Potíž je v tom, že i když jde v dílčích ohledech o pozoruhodné dílo, nefunguje jako celek a některé prvky jdou velmi obtížně dohromady._____ Aronofského poetika se projevuje u montážních sekvencí, které mají přemostit delší časový úsek, v subjektivizaci vyprávění důsledným užíváním nejprve hlediskových záběrů a později snových projekcí a při závěrečné konfrontaci, při které je zesilován efekt přestříháváním mezi několika ohnisky zájmu (na palubě a v podpalubí). Jeho rukopis se ale tře s požadavky na klasické hollywoodské vyprávění, protože selhává ve vytváření prostorových vztahů srozumitelných pro diváka a v profilaci postav, které jsou motivovány pouze s ohledem na potřeby vyprávění a na zdrojový text, nikoliv realisticky._____ Zdrojovým textem je míněn Starý i Nový zákon, protože nejde pouze o adaptaci příběhu o Noemově arše, nýbrž kombinaci hned několika biblických narativů (o vyhnání z Ráje, o Kainovi a Abelovi, o Sodomě a Gomoře, o Noemově arše...). Přitom z hlediska žánrového zařazení není Noe ani tak biblickou epikou, jako spíš ve své první polovině kombinací fantasy a katastrofického filmu a ve druhé postkapokalyptického díla a filmu o pomstě. A to zastřešeno rodinným dramatem. Činí přitom několik odvážných voleb, když u fantasy části rezignuje na prokreslení fikčního světa (jelikož ten si ve stávající podobě nezaslouží nic jiného než zkázu), v katastrofické pasáží na místo trikových atrakcí klade důraz na traumata přeživších jedinců a nenaplňuje vzorce postapo a revenge flicku, protože ty slouží pouze jako katalyzátory pro hodnotové střety protagonisty/antagonisty s druhými._____ Lomítko bylo použito záměrně, protože vyprávění strukturované podle proměňujících se cílů Noema z něj za polovinou z protagonisty učiní antagonistu. (Je tomu uzpůsoben i jeho vzhled a způsob inscenování v předkamerovém prostoru, v obou případech evokující krále Kaina, jenž byl jako záporák vykreslován předtím.) A z vyprávění naplňující a zesilující vzorce fantasy a katastrofického bijáku (na potopu dojde, na střet lidí s nadpozemskými bytostmi taktéž, a to najednou) se stane vyprávění o vyprávění (o orálně předávaných příbězích ovlivňujících lidské jednání podle toho, jak odlišně jsou každým interpretována)._____ Snímek se tak rozevře do široké interpretační šíře bavící svou podvratností (např. mnohými zmiňovaný kreacionistický komentář o vzniku Země, který je doplněn obrazy přitakávajícími evoluční teorii lidstva). Hřeší ale tím, že vypravěčská nejednoznačnost ústí do nezvykle dlouhého a nepatřičně působícího epilogu, ve kterém je vše zbytečně dovyprávěno a významové přesahy jsou sděleny explicitně ústy postav. NOE tak v posledních deseti minutách vyblil bibli, a to i s vaničkou (archou).(31.3.2014)

  • Kaka
    **

    Změť jakéhosi filozofična, zabalená v atraktivním, vizuálně vybroušeném hávu. Obrazově plné grácie a fenomenálních triků, akce tvrdá a kontaktní (skvělý Libatique), spousta zajímavých scén jak obrazovou estetikou, tak silou emocí. Celkově ale prapodivně uchopený biblický příběh, který střídá čistokrevou epičnost (panorama, hudba, bitvy) s ponurou melodramou (loď, vztahy, sociální problémy). Zvlášť to funguje ok, s prolnutím už je to horší. Navíc Aronofsky je i tentokrát v některých scénách příliš psychedelic a nechává se zbytečně unést svojí vlastní fantazií, která mne ve všech jeho filmech neskutečně irituje, neboť je z toho tak akorát bolehlav. Poselství, či nějakou message jsem z toho cítil pouze lokálně, nežli ikonicky.(29.3.2014)

  • Arbiter
    ***

    (obsahuje spoilery) Jde o nejslabší Aronofského film. Což nic moc nemusí znamenat, protože jeho předchozí snímky jsou dostatečně skvělé. Snahu v popcornové rovině uchopit biblický motiv jsem od oznámení snímku vnímal jako pitomost. V důsledku není zdaleka tak zle, ale i tak se tříští hloubkou a promyšleností nedostatečně přesvědčivý autorský vklad, místy nudná doslovnost předkládaných myšlenek, fantasy kýč a dechberoucí momenty. ___ Aronofského filmy dokážu obhajovat do roztrhání. Zároveň musím uznat, že mají své intelektuální limity a jdou na ruku nám, mladým pseudointelektuálům, kteří rádi podobnou potravou přiživují iluzi, že rozumějí všemu - pokud možno hned a bez většího úsilí (čímž nedávám automaticky za pravdu kritikům, kteří zasvětili svůj život cejchování snímků na pseudo a vopravdicky hlubokej matroš). Zvoleným materiálem si ale režisér zkrátka nakadil do postele. Jak se člověk může oprostit od biblické předlohy, kterou interpretovalo tolik vzdělanců, že vedle toho snímek se svou blockbusterově vrtkavou interpretací zákonitě působí místy hloupě? Nelze na film nahlížet jako na autonomní dílo a ukájet se jeho velikostí. Aronofsky zkrátka neni Scorsese, Noe není Poslední pokušení Krista. ___ Jsem nadšený z citace o stvoření světa doprovázené evolučnímy výjevy. Naštve to spoustu lidí a to mě baví. Úžasný byl taky úvod, který do puntíku splňuje epický fantasy rastr, i nesmlouvavá a brutální přímočarost, kdy Aronofsky psychologizuje důsledky a motivy konání jednotlivých aktérů. Brutalitu snoubí s (často pokřivenými) ideály a obojímu umožňuje zanechat na malé lidské duši patologické šrámy. Darren v důsledku málokdy hodnotí a když už nějaké zrcadlo (mimochodem současným hodnotovým systémem protkané) nastaví, tak nijak hystericky. Tím chci říct, že u mě moralizující, pacifistická, vegetariánská ani enviromentální agitka za hranou nebyla. Stejně tak si nemyslím, že by jakákoliv postava byla v důsledku divákovi vnucována jako výhradně kladná nebo záporná. Přesto by snímky na takto profláklé motivy neměl dělat. Nejde ani o blockbuster, ani o hippie alternativu. Není to ani nobrain zábava, ani hluboké dílo. I přes to všechno, Noe je natočen skvěle a do chvíle, kdy voda opadne, jsem byl rozhodnutý pro 4*. Hlavně kvůli komornější rovině vztahů v rámci rodiny. Závěr to ale silně pokazil. Doufal jsem v to, že zabít či nezabít novorozené dítě vlastní krve je poslední Noeho zkouškou lidství (i když, ono těch novorozeňat při potopě asi nezemřelo zrovna málo, co). Následný standardizovaný závěr, promluvy Emmy Watson na téma "Co si Stvořitel myslí," absurdní duha nebo vínový depky to krapet shodili. To byl teprve kýč, panečku. A ano, potvrzuji, film obsahuje Enty i skřety. Jennifer Connely byla skvělá. A Clint Mansell by mohl zase jednou udělat egoistický soundtrack se silnými motivy, trošku mám strach, že mu dochází nápady.(27.3.2014)

  • Jeremy.jk
    ***

    Darrenův Noah měl tu výhodu, že byl prvním filmem, který jsem na tohle téma viděl. Udržel si tudíž mou pozornost i při slabších místech. Případné další projekci například v pohodlí domova bych se ale asi vyhnul, protože největší plusy Noaha spočívají v jeho vizuálním kabátu a hudbě a ty ani při sebelepší technice doma zkrátka tak nevyniknou. Sympatičtější cast by člověk asi těžko hledal, ale bez emocionální vazby , na níž jsme u Aronofskyho filmů zvyklí, film z průměru prostě nevytáhne. Asi budeme tiše doufat, že se pan režisér vrátí ke své starší tvorbě - 60%.(26.3.2014)

  • Djoker
    ***

    Udělat z Noeho asociálního zmrda a bijce všeho lidského je sice zajímavá biblická inovace, ale zrovna od Aronofskyho jsem čekal definitivní potvrzení vlastní extratřídy a ne směšné zaprodání se tupé většině. Vydat se komornější cestou s filozofičtějším přístupem a především bez potřeby šokovat, tak v tom možná i Darrena poznám a hlavně ocením, jenže to by na zakázce nesmělo stát "blockbuster". Největším zklamáním jsou tak jednoznačně akční fantasy scény s chodícími kameny (WTF?), které jsou jak vystřižené z nějaké parodie na Transformers (tzn. sračka na druhou). Má tohle Aronofsky se svou reputací vůbec zapotřebí? V rámci současné tvorby čistý průměr, v režisérově filmografii malá tragédie, ale díky sympatickému obsazení (Connelly, Watson, Lerman, Hopkins) mu ty tři hvězdy dám.(4.9.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace