Reklama

Reklama

12 let v řetězech

  • USA 12 Years a Slave (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Solomon Northup měl milující rodinu, dobrou práci, talent, majetek, svobodu i právo na život. Žil idylický středostavovský život jako většina z nás. V jeden jediný nečekaný moment ale o to všechno přišel. Skončil jako otrok spoutaný v řetězech a jeho jediným osudem se stala dřina na plantáži „pod bičem otrokáře". Většinou doslova. Přesně to se v roce 1841 přihodilo Američanu Solomonu Northupovi (Chiwetel Ejiofor), který svůj skutečný příběh zachytil v autobiografické knize 12 Years a Slave. Solomon měl smůlu, že byl... černoch. Dva únosci ho pod příslibem houslového melouchu vylákali do Washingtonu, kde Solomon po první noci skončil spoutaný v řetězech. V následujících dnech byl prodán do otroctví na americkém Jihu. Ocitl se ve zlém snu, který potrvá dalších dvanáct let. Za těch dvanáct let potká Solomona snad všechno, co černého otroka potkat mohlo. „Hodný" otrokář. Krutý otrokář. Dřina na bavlníkových plantážích. Pokus o lynčování. Bičování. Psychický teror. Neúspěšné pokusy o útěk. Víru ve svobodu a pomoc. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (1 108)

Phobia 

všechny recenze uživatele

No není to prdel, jak nám dávají mediální a diplomatickou čočku za "diskriminaci Romů" tlučhubové ze země s tunami másla na hlavě za genocidu původních obyvatel a zotročování černochů? Kdo chce vidět, jak vypadá skutečná diskriminace a trochu se zastydět za barvu své ošklivé, zlé, fuj-fuj bílé pleti, může zkouknout učesanou verzi životního příběhu Solomona Northupa. Ani těm "diskriminovaným" by projekce filmu neuškodila, alespoň by se dozvěděli něco o tvrdé práci. Místy je "12 let v hajzlu... tedy v řetězech" vhodné i pro příznivce sado-maso praktik, začínající dominy se taktéž mohou leccos přiučit. Nicméně: už jsem na tohle téma upustila nudli u několika lepších filmů, tenhle mě zas tolik za aortu neškubal, takže sem svým otrokářským bičem můžu švihnout jen 3 hvězdičky, tedy uznalých, nenadšených 69%. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Silně bez emocí. McQueen se křečovitě snaží v divákovi vzbudit vnitřní gejzír pocitů, ale u mě se mu to nepovedlo. Hlavní postava v podání herce, jehož jméno ani neumím napsat, mi nebyl sympatický, dvě hodiny zvládal se třemi výrazy ve tváři a vlastně mi bylo dost jedno, co se mu stane. Kamera onanuje sama nad sebou, ale ve výsledku je to kočkopes. Film, který se snažil dostat všechny Oscary a další ocenění tak silně, až mi z toho bylo trochu šoufl. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době opět vynikající drama na téma rasismus, otroctví, nevolnictví, touha po svobodě a zrůdnost lidské rasy. 12 let v řetězech se navíc zakládá na skutečném příběhu, což výsledný dojem ještě víc umocňuje. Je pravdou, že snímek je dlouhý a některé záběry jsou zbytečně natahované, avšak jakožto divák jsem se nenudil ani chvíli a s napětím jsem sledoval příběh Solomona Northupa. Steve McQueen (to jméno mě u osoby režiséra irituje) natočil film vskutku mistrně, záběry kamery jsou vynikající, stejně jako zakomponování hudby k daným scénám. Co mi však mírně vadilo, resp. čemu jsem se shovívavě pousmíval, byla forma vyprávění, kterou režisér zvolil. Což už dnes nejde natočit film, aniž by se v něm různě prolínaly časové roviny? To se musíme neustále vracet do minulosti a pak do budoucnosti a pak zpět do přítomnosti? Vážně to nejde natočit konzervativně? :) ()

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Solidní film na pěkné čtyři hvězdičky, ale na plný počet to není, to by musel mnohem víc chytnout a to se nestalo. Pořád je ale lepší pro tuto tématiku takovéto drámo než ujetý Django, i když je to samozřejmě otázka vkusu. Oscar za nejlepší film roku je samozřejmě kravina, když rok 2013 zplodil filmy jako Rivalové, Vlk z Wall Street popř. Kapitán Phillips a Gravitace. 75% ()

paascha odpad!

všechny recenze uživatele

Bro, fucckt, woe, potřebuju Oskara, abych vytřel woko fšem běloušům, co mě žerou. Dám si nějaký kůůůlový náme, abi bilo fšem hned jasnačka, že su drsný jako šmirgl. Třeba Stýf MekKwín, fuckt, woe, drsný jak prasečí prdel, woe. A číhni, zmáknem biják wo negrech, woe, jako jak byli bitý, bro, strašně bitý. Daj nám hafo oskarů, stačí říct párkrát Diskriminace, Otrok a Negr, woe, na to ty buzny slyšej. Je to doma, woe, kémo, je to v oukeji. Oscar za efekty rozmlácené kůže, to ostatní je sračka roku. Pro mě je Oscarová smršť téhle kravině ekvivalentem Nobelovy ceny míru pro Obamu, Mandelu, Raťafáka a Evropskou unii. .. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Osobne si myslím že je to oveľa slabšie než Tarantinov Django, ale McQueen vytvoril i tak skvelú dusnú, bezvýchodiskovú atmosféru bez náznaku humoru. V presvedčivom zobrazení ukrutností otrokárskeho systému pomáhajú nielen výkony hlavných hercov ako predovšetkým Michael Fassbender ale aj v menej významných vedľajších úlohách. Predovšetkým ma potešil prekvapivý príchod Brada Pitta, o ktorom som netušil že si strihne cameo. 12 rokov otrokom nehovorí o dávnej a nepochopiteľnej histórii, ale o dôsledkoch toho, keď sa ľudia riadia morálkou, ktorá im vyhovuje bez prihliadania na iných. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Tahle sugestivní historická elegie jež s poetickou rytmikou a baladickým výpravným stylem pojímá nejtemnější etapu amerických dějin dokazuje, proč je Steve McQueen jeden z nejvýznamnějších filmařů současnosti. Snímek totiž nemá klasický narativ, ale spíš nabízí jistou mozaiku utrpení, v níž hlavní hrdina (Chiwetel Ejiofor) figuruje jako pomyslný průvodce skrze martyrium otroctví. Díky těmto specifickým tvůrčím elementům '12 let v řetězech' utváří nesmírně autentickou rekonstrukci dobových reálií bez sebemenších příkras, která se jen tak nevidí, a zároveň nezapomíná konfrontovat diváka hloubavou polemikou nad otázkami významu svobody. A nejen proto se vyplatí Steva McQueena do budoucna sledovat. ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Silná dráma, ktorá ma dobrý príbeh, ale ktorá nie je ničím výnimočná a hlavne ťaží s toho, že je to podla skutočnej udalostí. Herecký je to obsadené skutočne brilantne (Ejiofor a Fassbender s prehľadom na čele), ale miestami je to zbytočne dlhé. Najväčšie mínus je Zimmerová hudba, ktorá kopíruje nie len Inception, ale dokonca je strašne nevýrazná a emóciám na plátne nijak nepomáha. V konečnom dôsledku film nenudí, ale za srdce tiež nechytí. 80% - 4* ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jenom proto, že má film lepší obsazení než utkání hvězd NHL, tři akademické Stanley Cupy, trvá dvě a čtvrt hodiny, bijí se v něm nevinní lidi a je tudíž o černošském otrokářství, tak jenom proto mě hned automaticky nepíchne u srdíčka. To chce víc, než fůůůru žvanění, jednu dechberoucí scénu a milion záběrů na bavlnu. Rozumím tomu, že má film takový úspěch, ale zároveň nechápu proč. Nebavíme se tu snad o tom, jestli otrokářství bylo nebo nebylo správné, hodnotíme film a ten pro mě byl kvalitně provedenou nudou. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Fantastická výprava a herecké výkony v šablonovitém příběhu, kde všechna hvězdná camea slouží výhradně k tomu, aby divák dostatečně pochopil, že rasismus je prostě zlá mrcha a že ani dotyční s ním hlasitě nesouhlasí. Jedinými nosnými charaktery se tak stávají jako pes trpící Ejiofor a nehodný pán Fassbender, u něhož je snaha o vydatnější psychologii zřejmá, ale bohužel neúspěšná a držící emocionální rafičku na pouhých vrozených empatických hodnotách - kdyby se vymanil ze škatulky "prostě zlého" a rozjel s utlačovanými originálnější partii, byl by dopad vyznění mnohonásobně silnější. Přesto je to bezesporu vypiplaná filmařina, která odráží ošklivého ducha rasistické doby velice věrně a autenticky - od McQueena jsme ale určitě čekali více... ()

KlárkaS 

všechny recenze uživatele

No, bylo to docela dobrý. Příběh o zotročeném svobodném černochovi, no ještě aby to kvůli tomu sociálně-historickému kontextu nebyla síla. Ejiofor dobrej, Cumberbatch lepší, ale hlavně Dano a Fassbender dokonalí. Klasický McQeenovy dlouhý záběry to s těma pár scénama (bičování, ou jé) vytřelily nahoru, ale i tak, nejlepší film roku to rozhodně není, i když Akademie si to kvůli tématu asi myslet bude. Mimochodem, ten soundtrack je jakože předělávka Shame od Harryho Escotta v podání Hanse Zimmera? Mimochodem 2, na Shame to nemá ani omylem. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nazvěte si mně klidně bílým jižanským otrokářem, ale na mne to působilo jako jeden velký kalkul. Sám příběh Solomona je velmi silný a fakt, že se příběh stal je o to hrozivější. To ale ponechme stranou. Dějiny Severní Ameriky byly psány krví. Ať už to byla krev původních obyvatel vytěsňovaných novými osadníky a kolonizátory nebo krví černých otroků. Je dobře, že filmy pojednávající o těchto tématech vznikají. Jenže z filmařského hlediska mi film přišel sice dobře řemeslně provedený, ale nudný. Skutečně se mi při filmu ani jednou neroztlouklo srdce (snad jednou a to při bičovací scéně). Závěr se mnou nehnul a to je škoda. U tak silného příběhu by s člověkem měly emoce přímo cloumat, jenže zde je příběh tak nějak podivně převyprávěn... Úplně jsem cítil jak na kostru předlohy, kde asi nebylo až tolik záchytných míst se nastavěl příběh a vedlejší epizodky. Ty si ale tvůrci snad vázaní předlohou netroufali více rozvinout a tak tu nemáme jediné napínavé místo, jediné nějaké silně emoční vyvrcholení. Koukáme na příběh Solomona, litujeme ho, říkáme si jak ta Amerika ještě v devatenáctém století byla vlastně barbarská a Solomonovi fandíme při snaze se dostat z pod biče otrokáře... Pak to skončí a vy si řeknete, hmmm tak to má filmová porota ráda. Tohle nikdo nezdrbne. Byl by za rasistu a barbara jako ti otrokáři. To je zkrátka můj dojem, nicméně to téma stejně jako každý připomenutý příběh utiskovaných lidí žijících v nesvobodě kdekoliv na světě vždy vítám. Dobové reálie i jižanské prostředí bažin, třtinových a bavlníkových plantáží atd.. bylo ztvárněno dokonale. U některých záběrů jsem si říkal, jak tato podivná krajina zvláštních stromů, lužních lesů, vrčících cikád a kuňkajícíh žab je svým způsobem krásná. Zimmer k tomu napsal také celkem slušnou hudbu, hlavně ta smyčcová skladba co se táhne celým filmem byla chytlavá a přitom pro Zimmera typická. Dávám tři houslové struny. * * * ()

Niles 

všechny recenze uživatele

Je to silná téma, surovo podaná, človeku pri pohľade na niektoré veci zviera žalúdok a zo Solomonovho príbehu vás zaručene zamrazí. Ale nemôžem sa zbaviť dojmu, že to bolo až príliš zjavné, počnúc postavami, ktoré sú buď len čierne alebo biele (a to nehovorím o farbe pleti) a končiac samotným príbehom, ktorý si pomaly kráča do cieľa bez jediného momentu, ktorý by sme už nevideli niekde inde. Nedokázal sa mi dostať pod kožu a zasiahnuť ma tak, ako napríklad McQueenov predchádzajúci počin Shame. A Zimmer vykrádajúci Zimmera sa mi tiež tentokrát nepáčil. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Tak a ide sa na to. Začal by som tým, že to 1. nie je čistý Hollywood, 2. nie je to absolútny odklon od McQueenove dosavadnej tvorby a za 3. nie je ten film úplne čistý. Téma otroctva nie je nijako výrazne v prospech Černochov skreslená, dokonca ma prekvapilo, že po toľkých šepkandách, ako je tento film drsný a plný násilia, to nie je tak celkom pravda. Áno, sú tu scény bičovania a podobne, ale oproti tomu čo som očakával a mohol vo filmoch vidieť je to taký stredný odvar. Nenavyknutého diváka to samozrejme môže trochu prekvapiť, mnou to však nehlo. Ale k veci - film je natočený perfektne, vlastne takmer bezchybne - kamera je úžasná, len strih možno až príliš často poskakuje medzi nutným a efektným. McQueenov štandard sa tu odráža ako v prvej polhodine, v ktorej sa veľmi málo rozpráva, tak v niekoľkých dlhších scénach (v hlave vám istotne zarezonovala rovnako ako mne tá so Solomonom na oprátke - predčasný vrchol filmu, s ktorým sa Stevie vymaznal), ale aj v menšom využití hudby a vecných dialógoch. Je len škoda, že je film trochu zbytočne dlhý (priznávam, že som sa pár ráz pristihol čakajúc, kým sa začne niečo diať) a sem tam by mohol niekoho nudiť. Herecké výkony sú nespochybniteľné, i keď od Fassbendera som čakal viac než "len" vyšší štandard (nomináciu na Oscara samozrejme kvitujem), aj Cumberbatch bol skvelý, ale skutočný herecký koncert tu po boku Eijofora predvádza mladý talentovaný Paul Dano, ktorého hviezda pomaly, ale isto stúpa - on by si tú nomináciu zaslúžil asi najviac. Som osobne rád, že sa film vyhol okľukou ako zbytočnému polemizovaniu nad rasovou otázkou, tak prehnanej krutosti, zároveň nie je gýčom, neutápa sa v emocionálnych výbuchoch a pôsobí objektívnejšie, než sa zdá. Myslím, že som povedal všetko, čo som mal na srdci. 12 rokov otrokom určite stojí za pozretie, ale najlepším McQueenovým (a Fassbenderovým) filmom pre mňa zostáva Hlad. Ešte si doplniť tú medzeru menom Hanba. 80% ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Mají tam chybu, správnej název měl být 12 měsíců v řetězech. Ale rozhodně to bylo méně kýčovitě patetické než jsem čekal. ... jo a docela škoda, že Solomona nehrál Morgan Freeman, některý dialogy by pak byly docela úsměvný - "I´m free man!" - "No, you are not a free man!" ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

Černoši to v 19. století neměli lehký. Stačilo, aby se i v New Yorku trochu vožrali a za chvíli se probudili v řetězech, jak je přepravujou jako otrokáře do Georgie. Zajímavý bylo, jak tam chudák Solomon visel na laně a špičkama tam pocupitával, aby nezemřel a ostatní černoušci na plantáži tam kolem něj chodili, dělali si svoje, jakoby se nic nedělo, radši drželi hubu, protože už dávno rezignovali a smířili se s tim, kam patřej. Co se týče herců, Chiewetel Ejiofor zahrál skvěle, Fassbender a Cumberbatch jako otrokáři geniální. První filmy od McQueena mě vůbec nelákaj, ale timhle mě zaujal, jeho další projekty mě třeba budou zajímat. ()

Pilda17 

všechny recenze uživatele

12 let pekla, vynikající příběh o otrokovi jménem Solomon Northup, který se i přes nádherný život ocitl v otroctví a nemohl s tím bohužel nic dělat. Příběh nám dá nahlédnout do doby, ve které bychom se v kůži žádného černocha ocitnout nechtěli. Výborné herecké výkony hlavních i vedlejších postav všemu dávají větší nádech a právem získal Chiwetel Ejiofor nominaci na Oscara v hlavní roli. V patách mu stál ve vedlejší roli Michael Fassbender, který svou Oscarovou nominaci získal také zaslouženě. Nemusel jsem se ani dívat, kdo vytvořil hudbu, protože "pan" Hans Zimmer je jenom jeden. Délka nevadí, poněvadž jsem se vžil do děje a po celou dobu převládalo nadšení, a proto je 12 let v řetězech horký kandidát na film roku. Já osobně tento nenápadný snímek považuji za jeden z nejkvalitnějších tohoto roku .. 8/10 = 89% ()

Rosaviva 

všechny recenze uživatele

Za mě nejlepší Oscarový film tento rok. Tak trochu Django, jen bez vtipu a podle skutečných událostí. Hereckým výkonům těžko můžeme něco vytknout, zpracování pro mě bylo strhující, občas se tam sice objevil nějáký dlouhý a nic neříkající záběr, v celku mi to však nepřišlo vůbec dlouhé. Pokud by to bylo na mě, Oscara by dostal film jako celek a k tomu ještě Chiwetel za hlavní roli 5* ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Profesionálně dokonalý film. Znovu mne přivedl na myšlenky, že jestli člověku povolíte chovat se beztrestně jako zvíře, ba hůř, tak se tak chová. Je jedno, jestli je to německý dozorce v koncentráku, vyslýchající český estébák nebo americký otrokář. ()

Související novinky

Zemřel herec Michael K. Williams

Zemřel herec Michael K. Williams

07.09.2021

Ve věku 54 let tragicky zemřel známý charakterový herec Michael Kenneth Williams. Jeho nejslavnější rolí se jednoznačně stala postava Omara z chváleného seriálu The Wire – Špína Baltimoru. Objevil se… (více)

HBO Max dočasně stáhlo Jih proti severu

HBO Max dočasně stáhlo Jih proti severu

10.06.2020

Streamovací služba HBO Max se rozhodla stáhnout ze své nabídky snímek Jih proti severu z roku 1939 kvůli problematickému vyobrazováním rasismu a romantizování Konfederace. Rozhodnutí přichází v… (více)

Ztracené město Z na obzoru

Ztracené město Z na obzoru

28.12.2014

Dlouho odkládaný projekt The Lost City of Z je pro režiséra Jamese Graye srdcovou záležitostí, spustit se ho snaží již několik let. V příběhu skutečně žijícího britského armádního důstojníka,… (více)

Startuje BEST FILM FEST

Startuje BEST FILM FEST

10.07.2014

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a Mat pořádá od 10. do 16. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama