Režie:
Lasse HallströmScénář:
Paolo VacircaKamera:
Mattias MonteroHudba:
Oscar FogelströmHrají:
Tobias Zilliacus, Mikael Persbrandt, Lena Olin, Helena af Sandeberg, Oscar Pettersson, Anna Azcárate, Jonatan Bökman, Jan Waldekranz, Eva Melander (více)Obsahy(1)
Příběh začíná jedné prosincové noci, kdy je v rodinném domku nalezena surovým způsobem zavražděná téměř celá rodina a jediným přeživším je patnáctiletý chlapec, který leží v nemocnici a bojuje o život. Detektivní inspektor Joona Linna uprostřed noci povolá známého odborníka na hypnózu psychiatra Erika Mariu Barka, aby chlapce zhypnotizoval a zjistil, co se oné noci v domě stalo. Erik však tento typ praxe už deset let neprovozuje a proto prosbu policie zprvu odmítne. Když se konečně nechá přesvědčit, události se záhy dají do pohybu a Erik je nucený čelit vlastní minulosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (192)
Vskutku hypnotická anti-detektivka, která nemá napětí, charisma, ani atmosféru. Navíc scénář je tak prudce retardovaný, že proti němu ledva průměrná kniha "pana a paní Keplerových" vyhlíží jako veledílo. Vrcholem všeho je postava Joony Liny. Snad nikdy jsem neviděl detektiva, který by si velkopansky nechal jít svědkyni, která mu na začátku vyšetřování sdělí, že zná vraha. A snad nikdy jsem neviděl detektiva, který případ vyřeší tím, že sedí na místě. Pardon, viděl, jmenoval se Zeman. Hallström to navíc natočil dílem nesnesitelně staticky (celá rodinná linie je k smrti stereotypní) a místy zase nesmyslně rozmáchle, jako by poslední, co z detektivky viděl, pocházelo z před-fincherovského Hollywoodu 90. let. Výsledek je tak bezpohlavní a stupidní, až to uráží. ()
Abych si odůvodnil své hodnocení, budu muset spoilerovat a vyzrazovat děj, takže pokud si film nechcete zkazit tím že budete znát konec nebo některé scény, tak bude lepší když můj komentář před filmem nebudete číst. Severský kriminálky se vyznačují výtečnou atmosférou (ta zde byla), skvělejma hereckejma výkonama (ty zde byly), napětím, precizností a reálností (to zde bohužel nebylo). Začnu u konce, protože ten nmě fakt zničil. Ještě jsem neviděl aby si fízl bral na zatykání nebezpečného psychopata civilní osoby a ještě ke všemu tuhle osobu šel zatýkat sólo jen s rodiči unesenýho dítěte, to teda fakt jako sorry. A to promíjím fakt, že celá policie se odhlelý místo se svejma možnostma nemohal dostat, zato rodiče a deketkiv se tam dostali během 10 sekund až se Stockoholmu, stejně jako pomíjím fakt, že onen detektiv při vyjednávání s psychoušem v tom baráku nebyl ve střehu i když psycho mělo zbraň, hold film a snaha o nervy drásající finále si vybrali krutou daň. Ovšem nejenom konec mě nesednul. Nejsem fízl, takže jsme teď možná out, ale že vůbec nikoho nezajímalo jak novináři zjistili, že za faganem byl hypnotizér, že nepatráli po původu drogy kterou mamina dostala. A to už vůbec nemluvím, že lékařství je dneska na takové úrovni, že by trvalo doktorům pár minut, aby zjistili jakou má fagan diagnózu. Jako žiju v Čechách, což je země kde už se člověk musí všemu jenom smát, ale tahle "krimi" ve své "směšnosti" přebije i zdejší poměry. ()
Příběh byl vystavěný solidně a s herci taky nebyl problém, ačkoliv hlavní vyšetřovatel mohl být maličko výraznější. Ale to nebylo nic, co by se dalo překousnout. Bavilo mě i postupné rozplétání, ačkoliv se, víceméně, drželo osvědčených postupů. Bohužel na mě byl film až příliš roztažený a zkrácení o nějakých 20 minut by mu prospělo. Občas mi chyběla i ta klasická severská atmosféra, což je něco, co člověk od skandinávských kriminálek automaticky očekává a nic nemění to, že Hallström je mezinárodním režisérem a ve Švédsku točil po x letech. Mírné zklamání, ale pořád se jedná o slušné řemeslo. 60% ()
Jako kdybych byl hodinu a půl v hypnóze, a pak se lusknutím prstu probudil. Stejně rychle se klasicky severská ponurá a atmosferická pokoukaná proměnila v blábolení někoho, kdo už nemá co říct, ale musí pokračovat, protože hodina končí až v celou. Bohužel jsem neměl omluvenku, tak jsem musel zůstat, ale řeknu vám, že to byl jeden z těch případů, kdy dřívějším odchodem o zážitek ani o pointu nepřijdete. ()
Tak tohle mě zklamalo. Čekal jsem napínavou severskou detektivku, ale to jsem netušil, že se to Hypnotizér jmenuje hlavně proto, že zoufale unylý děj diváka během pár minut spolehlivě uspí. Film nemá žádný náboj, atmosféra je takřka nulová a děj je tak zoufale předvídatelný, až to tříská dveřma. Hlavní postavy vlastně nehrají. Jen tak mezi sebou planě koketují a přestože občas projeví i nějaké ty emoce, z míry to nikoho nevyvede. A pak ta stopáž. Vzhledem k tomu, jak je vlastně celý příběh jednoduchý a prostý jakéhokoli překvapení, dají se dvě hodiny natočeného materiálu bez přeháňky považovat za naprosto zbytečné plýtvání. No, skandinávská kinematografie má ve světě po zásluze výbornou pověst, ale zrovna tento film jí teda moc nepřidal... ()
Reklama