Komentáře uživatelů k filmu (73)

  • Radyo
    ****

    Jaroslav Marvan mi vždycky seděl nejvíce v rolích policistů, respektive policejních úředníků (např. rada Vacátko), a v tomto velmi dobrém filmu to jen potvrzuje. Děj je pochopitelně přizpůsoben době, v níž film vznikal, takže mnohým z dnešní generace může připadat poněkud jednoduchý, ale o to profesionálnější jsou herecké výkony. A milý je i pohled na mladou Danu Medřickou, která (ať si kdo chce co chce říká) byla v mládí opravdu hezká.(17.7.2002)

  • gouryella
    ****

    Neustale placu nad kvalitou ceske detktivky, ale tento film se nadmiru vydaril, a to hlavne diky skvelym hercum Marvanovi a Medricke, mezi kterymi to pri vyslesich opravdu jiskri.(28.7.2002)

  • Kulmon
    ***

    Jediný český noir. V americké podobě mám tento žánr velmi rád a nemůžu říci, že tento český unikát by byl tak špatný. Slušné prostředí, dobré herecké výkony (zejména Marvan i Medřická, ale Baarovou bych tam viděl raději), spousta záměn, ale co je škoda, že jen v rámci dialogů. Vše se děje jaksi jen někde a jinde se o tom mluví, žádná akce. A i přestože jinak nemám filmu moc co vytknout, půjdu nerad s hodnocením dolů. Moc se mě to nedotklo. 65%(1.10.2008)

  • flanker.27
    ****

    Tahle detektivka patří k mým nejoblíbenějším černobílým filmům vůbec. Typické prvky jako tajné skrýše, záměna osob nebo Číňan (ano, páter Knox by nebyl rád) a přesné herecké výkony dotvářejí trochu ponurou atmosféru zamotaného příběhu. Navíc vztahy mezi postavami jsou docela dobře vymyšleny a mezi Marvanem (toho si asi v podobných rolích nelze neoblíbit) a Medřickou to skvěle funguje.(20.1.2006)

  • sportovec
    ****

    Jedno ze zakladatelských děl české filmové detektivky odkazuje v jednom směru na filmy typu NOČNÍHO MOTÝLA, v druhém na vybranou klasiku šedesátých let HŘÍŠNÝCH LIDÍ MĚSTA PRAŽSKÉHO; vyslovíme-li však jméno Emila Vachka, dostáváme se domů ještě více - např. k slavné Langrově PERIFÉRII. Vedle výtečné režie film charakterizují skvělé herecké výkony, zejména Marvanův a Medřické; bylo by zajímavé, kdyby byla bývala možnost srovnání s původně obsazenou Baarovou. Typické je i prolínání hereckých generací (např. stále mladý, ale už ne chlapecký nebo jinošský Josef Kemr). Srdceryvnost děje je tu současně věrohodnou tragédií hlavní postavy. Co je staré, bývá často hezké, chtělo by se říci. Dá se to vyjádřit i jinak: skutečně dobré filmy jsou jako víno: čím starší, tím lepší.(24.3.2008)

  • gudaulin
    ***

    Pokus navázat na americkou školu klasické detektivky v noir stylu. Vyznačuje se velmi dobrým obsazením ústřední dvojice s Danou Medřickou a Jaroslavem Marvanem i slušným scénářem, ale přece jen už poněkud zastaral a herci ve vedlejších rolích nejsou tak dobří. Celkový dojem: 60 %.(15.5.2009)

  • sud
    ****

    13. revír je na tuzemské poměry unikátním filmem. Nejen že je jednou z prvních detektivek natočených u nás (a asi určitě první poválečnou), ale nezvyklý je i jeho způsob natočení. Martin Frič miloval americké filmy noir, jejichž prvky do 13. revíru zakomponoval. Osamělý detektiv, těšící se nepřízně nadřízených, osudová kráska s pochmurnou a nejasnou minulostí, spousty drobných figurek, kontrastní černobílá kamera a další atributy tohoto žánru. Absence happyendu rovněž potěší. 13. revír je jediný pravý, nefalšovaný a regulérní český film noir. 85%.(13.5.2008)

  • NinadeL
    ***

    Česká krimi podle domácího autora se ve zlomových časech ukázala jako ideální materiál pro překlenutí starého a nového. Příběh pokusu o obrácení děvčete z periférie na pozadí vyšetřování mordparty, dal několik zajímavých příležitostí Marvanovi v hlavní roli, Nedbalovi v karice jeho nadřízeného, kterou později vynikajícím způsobem zdokonalil v Únosu, klasické dramatičce Nollové a začínající Medřické. Bohužel už v roce 1946 bylo nutné ve velké míře nahrazovat vedlejší role objevy, často nijakého lesku (Marcela Sedláčková; ačkoli měla slavnou matku). Případně naprosto zoufalými epizodkáři (Anna Garbielová). U Medřické ještě lze pochopit příležitost, kterou jí dal Frič po té, co úspěšně debutovala u Broma ve Skalním plemenu a dále pokračovala výhradně u něj - a ustála i takovou konkurenci, jakou byly hvězdy první velikosti v Počestných paní pardubických, čímž si vysloužila hlavní roli v Černých myslivcích. Ti ale nebyli nikdy dokončeni, proto je možné vnímat její obsazení v 13. revíru především jako náhradu za ztracený remake slavného němého filmu Suzannne Marwille. Z jiného pohledu je samozřejmě palčivé tušit, jakou příležitostí by byla Frony pro Lídu Baarovou, která byla skutečným evropským gigantem, přičemž na konci války disponovala s takovými zkušenostmi, které Medřická nedohnala za celoživotní působení výhradně v českém prostředí.(4.3.2009)

  • LiVentura
    ****

    České krimi a film-noir, v našich končinách dosti nevídané, ale přeci reálné a skvělé.(27.8.2008)

  • Bigrambo
    ****

    O jediného zástupce filmu-noir z českých luhů a hájů se postaral všestranný Mac Frič a musím říct, že si vedl více než dobře. Napínavý příběh plný zvratů Vás nenechá ani na chvíli vydechnout, v opačném případě byste totiž ztratili příběhovou nit. Naprosto excelentní výkon zde podala mladá Dana Medřická, které sekundval osvědčený Jaroslav Marvan. Všem fanouškům noirových snímků mohu tento český kousek vřele doporučit!(31.3.2014)

  • WANDRWALL

    Medřická a kasař Kočka dobrý, Marvan zbytečně snaživý...(10.7.2011)

  • Aky
    *****

    Skvělá krimi z doby, v níž by to člověk nečekal. Scénář respektuje předlohu a režie filmu dodává správnou atmosféru, kterou korunuje Jaroslav Marvan.(13.8.2013)

  • strougy
    ***

    Sympatická česká varianta amerických brakových krimi, kde jsou obvyklé motivy jako zločinec skrývající se v tajné skrýši či záměny mrtvol doplněné o postavu Fróny, která jako by svojí marnou snahou o únik před minulostí a určitou morální ambivalentností vypadla z nějakého noir filmu (odtuď nejspíš pramení tvrzení o českém noiru nacházející se zde často v komentářích). Malý problém pro mě bylo přijetí Marvana jako nepříliš důvtipného, ovšem veskrze lidského detektiva, které mě až příliš připomínalo jeho pozdější pojetí rady Vacátka a taky překombinovaná zápletka, kdy se sice určité řešení dá dopředu odhadnout, ovšem pouze intuicí, nikoli logikou, což u detektivního filmu představuje nepříjemnou chybu. Slušné 3*.(14.7.2010)

  • Crocuta
    ****

    Kvalitní detektivka těžící z atmosféry markovsko-fikerovského pojetí pražského podsvětí, říznutá tak trochu stylem americké drsné školy. Jaroslav Marvan v jedné ze svých nejlepších rolí vůbec.(13.7.2007)

  • Blofeld
    ***

    Řemeslně skvěle vyvedený a výtečně obsazený snímek s nezvykle civilním Jaroslavem Marvanem a spolehlivou Danou Medřickou, ale také velice nudným scénářem, který jako děj používá nezajímavou a nepravděpodobnou historku o návratu kasaře z vězení.(27.2.2009)

  • Šandík
    ***

    Na svou dobu výborně natočený film, ovšem s odstupem 62 let hodnoceno, působí herecké výkony notně prkenně. Samozřejmě, že jde o anachronické hodnocení, ale má-li se na to člověk dívat ne jen jako na doklad tehdejší filmařiny nýbrž také jako na film schopný diváka i dnes oslovit a strhnout, nelze se takovému anachronickému hodnocení vyhnout. Jaroslav Marvan je ovšem tradičně skvělý. Příjemně překvapí také slušná kamera a autenticky působící prostředí. I zápletka je dobrá, přestože těch zvratů je snad až moc. Zajímavé komentáře: sud(6.7.2008)

  • Marthos
    *****

    Ohlédneme-li se hlouběji do historie československého filmu, zjistíme, že detektivní žánr po válce neměl v podstatě na čem stavět. Do té doby vznikly pouhé dva snímky čistě detektivního charakteru a několik odlehčených krimikomedií. Určité zkušenosti s tímto žánrem měl ovšem i režisér Martin Frič. Ten na sklonku války převzal režii snímku Třináctý revír po J. A. Holmanovi, který odcestoval na Slovensko organizovat natáčení dokumentárního filmu o návratu prezidenta Beneše a vlády zpět do vlasti. Původní předloha Eduarda Fikera s názvem Zinková rakev rozehrává nebezpečnou hru kolem kasařů a tajemství z minulosti, jež nakonec zahubí mladou dívku, toužící po novém životě. Film - a nota bene detektivní - by měl udržet diváka v neustálém napětí a získávat si jeho pozornost dalšími nečekanými událostmi. Měl by dbát o vykreslení náladové, temné, trochu skličující atmosféry, postupnou gradaci a měl by obsahovat klasickou typologii hlavních postav. To vše Fričova detektivka jednoznačně splňuje. Místo původně obsazené Lídy Baarové se ocitla vycházející hvězda Dana Medřická, která tak získala mimořádnou příležitost ztvárnit sólovou charakterní roli, na níž měla sice možnost v následující dekádě navázat jen minimálně, přesto anebo právě proto zůstává její výkon ve Fričově filmu ojedinělou ukázkou ironického ženství. Vynikající výkon podává Jaroslav Marvan, jehož inspektor Čadek otevírá pozdější pestrou galerii mužů spravedlnosti, zakončených legendárním radou Vacátkem; namnoze pozoruhodné jsou ovšem kreace dalších, především Nollové, Struny a Nedbala, vysloveně neharmonicky působí pouze patetická přepjatost Blanky Waleské. Objektivně lze REVÍR označit za klíčovou událost domácí poválečné kinematografie, jež zároveň položila stabilní základy českého detektivního filmu a ve svém žánru náleží mezi ty nejzdařilejší. V jistém smyslu jej lze označit i jako jediný regulérní film-noir v českém gengru.(4.10.2008)

  • claudel
    ***

    Na konci jsem si uvědomil, že jsem tuto krimi již někdy dávno v minulosti viděl. Musel jsem k tomu ale dospět až díky závěrečnému rozuzlení. Jaroslavu Marvanovi role inspektora Čadka tuze sedla, jen mi připadá, že v druhé půli se snímek možná až nechtěně pohybuje na poli ztřeštěné situační komedie, zvláště, když se řeší, kdo to vlastně leží v té zpropadené zinkové rakvi.(26.8.2013)

  • blackrain
    *****

    Mě také k Jaroslavu Marvanovi seděly nejvíce role policistů. V nich si ho také vybavuji. Inspektoru Čadkovi propůjčil svou velkou přirozenost a lidskost. Kdo zabil Kočku a proč musela zemřít Frony? Tak na tuto otázku vám odpoví film se skvělým Jaroslavem Marvanem.(29.5.2009)

  • snaked
    ****

    3-4(22.1.2014)

<< předchozí 1 2 3 4