Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti… Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu "Zinková cesta" dostala původně název "Znamení kočky", snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Tak tady máte toho psa. Kočku vám dát nemůžu." Původní knižní detektivku Eduarda Fikera Zinková cesta natočil Martin Frič v polovině 40 .let s velkou inspirací v americkém žánru film-noir s typicky temným obrazem. Noční ulice, temné místnosti a všudy přítomné stíny nejen stylově obohacují vizuál, ale současně i zvyšují napětí v příběhu plném zvratů. Film nechává diváka v neustálém očekávání, co bude dál, od prvních minut až do samého konce. Vedle klasika Jaroslava Marvana zde dostala v hlavní ženské roli velkou příležitost mladá Dana Medřická, která zde dokázala, že z něj brzy bude velká herecká hvězda. Nicméně přes veškerou dokonalost filmu mi přišla Fikerova knižní předloha (kterou jsem četl před zhlednutím filmu) o něco lepší - zřejmě je to výsledkem zkracování mnoha knižních pasáží do adekvátní stopáže, ale přijde mi, že ve filmu na většinu zásadních zjištění kolem celé sítě zločinů, záměn a tajemství přijdou Čadek a spol. nějak moc urychleně, což v knize jim vždycky trvá déle. Proto jedna * dolů, i když uznávám, že knihu si nejspíš přečtu jednou, zatímco film ještě skouknu určitě víckrát. Jinak atmosféra jedinečná a skvěle vykřeslené postavičky kasařského podsvětí první republiky. // Jen tak mimochodem: pobavilo mě, že měl Marvan již tady jako inspektor Čadek ve své policejní kanceláři akvárium, stejně jako jeho rada Vacátko v Hříšních lidech ;-)) ()

Killingjoke 

všechny recenze uživatele

Zdařilý pokus o natočení detektivního noiru po česku. Nutno uznat, že je to velmi, velmi sympatické. Jestli mne paměť neklame, od té doby (vážně od roku 1946?) se to nikomu nepovedlo. Na tento film se měl podívat pan Ondříček, než natočil své patetické Ve stínu, které se z kvalitní neo-noir detektivky proměnilo v politicky tisíckrát ohranou polívčičku… Na 13. revír jsem narazil nedávno, hned jsem si jej musel objednat na DVD, abych se přesvědčil, zda lze natočit nefalšovaný noir v českém prostředí. A světe div se, ne jen že to jde, ono je to i docela povedený film. Až se divím, že to nikdo později nezkusil znovu (a jestli ano, muselo to stát za starou belu). Příběh 13. revíru podle knihy Eduarda Fikera je velmi zajímavě natočená detektivka, se zajímavými postavami, výbornými dialogy a excelentními herci v hlavní roli. Ano, pana Marvana jsem měl vždy raději než třeba Vlastu Buriana a paní Medřická patří mezi mé Top české herečky odjakživa. Takže po herecké stránce spokojenost (a ne, Lída Baarová mi fakt nechyběla). A tento film do jisté míry dost stojí na hereckých výkonech, protože o akci jde až na posledním místě. No, prostě atmosféra, způsob vyprávění a celkové pojetí filmu je v českých poměrech jedinečné. Jsem rád, že jsem na 13. revír jako fanoušek noiru natrefil, opravdu to stojí zato… ()

Reklama

Dreadd 

všechny recenze uživatele

Při sledování jsem se nemohl zbavit všudypřítomného pocitu, že se Jaroslav Marvan zpola pohybuje v komediálně laděné póze, která příliš neladí s noirovým pojetím. Děj, točící se okolo zinkové rakve čínského obchodníka, nepřipouští žádné matení diváka, neboť ústy hlavního hrdiny jsou všechny události komentovány (někdy zbytečně i ty zjevné), je rovněž příjemné pohybovat se v českých reáliích. V neposlední řadě je třeba ocenit i samotný pokus natočit u nás noirový krimi film, pojatý Fričem po česku, v tom dobrém slova smyslu. ()

sud 

všechny recenze uživatele

13. revír je na tuzemské poměry unikátním filmem. Nejen že je jednou z prvních detektivek natočených u nás (a asi určitě první poválečnou), ale nezvyklý je i jeho způsob natočení. Martin Frič miloval americké filmy noir, jejichž prvky do 13. revíru zakomponoval. Osamělý detektiv, těšící se nepřízně nadřízených, osudová kráska s pochmurnou a nejasnou minulostí, spousty drobných figurek, kontrastní černobílá kamera a další atributy tohoto žánru. Absence happyendu rovněž potěší. 13. revír je jediný pravý, nefalšovaný a regulérní český film noir. 85%. ()

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

O jediného zástupce filmu-noir z českých luhů a hájů se postaral všestranný Mac Frič a musím říct, že si vedl více než dobře. Napínavý příběh plný zvratů Vás nenechá ani na chvíli vydechnout, v opačném případě byste totiž ztratili příběhovou nit. Naprosto excelentní výkon zde podala mladá Dana Medřická, které sekundval osvědčený Jaroslav Marvan. Všem fanouškům noirových snímků mohu tento český kousek vřele doporučit! ()

Galerie (35)

Zajímavosti (9)

  • Podle slov Jaroslava Marvana se s Lídou Baarovou natáčelo pouze na oko, bez materiálu v kameře. Když jednou natáčení přerušily sirény oznamující nálet spojenců, odebral se štáb do krytu pod Barrandovem. Tam rozrušený kameraman Stallich prozradil Baarové pravdu. Zbytek natáčení byl poznamenán trýznivým čekáním na příchod gestapa, které však nikdy nepřišlo. (Xell)
  • O působení Lídy Baarové řekl filmový odborník z NFA Wolf, že Baarové byl role odejmutá ve chvíli, kdy přišel z Německa pro Baarovou zákaz filmování. Roli přebrala Dana Medřická, přesto některé záběry, zvláště ty z dálky nebo zády ke kameře, zůstaly ve filmu zachovány. (sator)
  • Natočení tohoto filmu začal připravovat původně režisér J. A. Holman již v roce 1944, tehdy však gestapo odhalilo ilegální skupinu, jíž byl členem. Holmanovi se podařilo uprchnout na Slovensko a film po něm převzal Martin Frič. Aby mohl být film natočen, musel režisér naoko angažovat Lídu Baarovou do role Frony, kterou měla ve skutečnosti hrát Dana Medřická. Film byl dokončen až po válce a do kin byl uveden počátkem roku 1946. (Karlos80)

Reklama

Reklama