Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Revírní inspektor Čadek sleduje stopu právě propuštěného kasaře Kočky s cílem zjistit, kam zmizely peníze z poslední loupeže. Cesta vede do nechvalně vyhlášené putyky matky Klouzandy. Zde se Kočka setkává s udavačem Kartou, který ho dostal do vězení. Poté Karta náhle zmizí a z Kočky se stává nepolapitelný fantom. V téže době umírá starý Číňan Wang-li, jehož posledním přáním bylo být po smrti odeslán v zaletované rakvi zpět do vlasti… Koncem protektorátu sáhli filmaři již potřetí po díle Eduarda Fikera. Adaptace jeho románu "Zinková cesta" dostala původně název "Znamení kočky", snímek režíroval J. A. Holman a do hlavní ženské role byla obsazena Lída Baarová. Práce však přerušily události kolem konce války. Film dokončil po úpravách scénáře, přetočení všech scén s Lídou Baarovou a změně titulu na 13. revír režisér Martin Frič až v roce 1946. V hlavní roli se tak vedle Jaroslava Marvana objevila mladičká Dana Medřická. (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Jaroslav Marvan mi vždycky seděl nejvíce v rolích policistů, respektive policejních úředníků (např. rada Vacátko), a v tomto velmi dobrém filmu to jen potvrzuje. Děj je pochopitelně přizpůsoben době, v níž film vznikal, takže mnohým z dnešní generace může připadat poněkud jednoduchý, ale o to profesionálnější jsou herecké výkony. A milý je i pohled na mladou Danu Medřickou, která (ať si kdo chce co chce říká) byla v mládí opravdu hezká. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Neustale placu nad kvalitou ceske detktivky, ale tento film se nadmiru vydaril, a to hlavne diky skvelym hercum Marvanovi a Medricke, mezi kterymi to pri vyslesich opravdu jiskri. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jediný český noir. V americké podobě mám tento žánr velmi rád a nemůžu říci, že tento český unikát by byl tak špatný. Slušné prostředí, dobré herecké výkony (zejména Marvan i Medřická, ale Baarovou bych tam viděl raději), spousta záměn, ale co je škoda, že jen v rámci dialogů. Vše se děje jaksi jen někde a jinde se o tom mluví, žádná akce. A i přestože jinak nemám filmu moc co vytknout, půjdu nerad s hodnocením dolů. Moc se mě to nedotklo. 65% ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Tahle detektivka patří k mým nejoblíbenějším černobílým filmům vůbec. Typické prvky jako tajné skrýše, záměna osob nebo Číňan (ano, páter Knox by nebyl rád) a přesné herecké výkony dotvářejí trochu ponurou atmosféru zamotaného příběhu. Navíc vztahy mezi postavami jsou docela dobře vymyšleny a mezi Marvanem (toho si asi v podobných rolích nelze neoblíbit) a Medřickou to skvěle funguje. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Pokus navázat na americkou školu klasické detektivky v noir stylu. Vyznačuje se velmi dobrým obsazením ústřední dvojice s Danou Medřickou a Jaroslavem Marvanem i slušným scénářem, ale přece jen už poněkud zastaral a herci ve vedlejších rolích nejsou tak dobří. Celkový dojem: 60 %. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mládenče, plivati na podlahu je v každém slušném lokále přísně zakázáno…nebo to snad není slušný lokál?“ Není, „dědečku“. V podniku, který spadá do 13. revíru, se scházejí ti největší vyvrhelové z okolí, ostatně personál je na tom s bezúhonností podobně. Jenže pak do něj vkročí navrátivší se „nepolapitelný“ zločinec a začnou se dít věci…anebo je všechno trochu jinak? 13. revír je kvalitní krimi. Případ se sice zdá na první pohled jasný, ale chyba lávky! Kriminalisté zde nejsou tak osvícení jako jinde, dokonce (lidsky) chybují, včetně hlavního (omylného!) hrdiny, jehož vyšetřovací metody jsou poněkud svérázné (včetně neustálých vpádů bez soudního příkazu k prohlídce, hrabání se ve věcech…inu, jiná doba). Marvan je každopádně typově naprosto přesný, a přestože odvádí svůj standard, hlavní postavou (i svým herectvím) je Medřická (hádám, že to byl první film, kde dostala tolik prostoru, který také náležitě využila). Konec se k viděnému pak vyloženě hodí. Celkově solidní 4*. „Tady máte svého psa…(K)kočku vám dát nemohu.“ ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Dědeček Čadek na stopě fantoma, po ruce Pobožný a Draboch, v baráku Barák, doktor Chrudimský, mladej a starej Karta, do toho matka Klouzanda, drzá Fróny a vdova po Číňanovi. Orientace v postavách a jejich úmyslech probíhá tak zvolna a komplikovaně, že mě to do svého konce nestačilo vtáhnout (s výjimkou výstupů mistra Nedbala zavánějících bossingem) a jako celek to jen potvrdilo skutečnost, že noirový žánr je nepřenosný. Pozor, spoiler a zároveň smysluplné vodítko k vyřešení případu! Když se zamyslíme nad stravovacími návyky, co jediného mohlo v zinkovém obalu plout přes Janov a Alexandrii do Číny? A než mě obviníte z předsudků a orientalismu, začali si oni obsazením role pana Wang-Li! ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jedno ze zakladatelských děl české filmové detektivky odkazuje v jednom směru na filmy typu NOČNÍHO MOTÝLA, v druhém na vybranou klasiku šedesátých let HŘÍŠNÝCH LIDÍ MĚSTA PRAŽSKÉHO; vyslovíme-li však jméno Emila Vachka, dostáváme se domů ještě více - např. k slavné Langrově PERIFÉRII. Vedle výtečné režie film charakterizují skvělé herecké výkony, zejména Marvanův a Medřické; bylo by zajímavé, kdyby byla bývala možnost srovnání s původně obsazenou Baarovou. Typické je i prolínání hereckých generací (např. stále mladý, ale už ne chlapecký nebo jinošský Josef Kemr). Srdceryvnost děje je tu současně věrohodnou tragédií hlavní postavy. Co je staré, bývá často hezké, chtělo by se říci. Dá se to vyjádřit i jinak: skutečně dobré filmy jsou jako víno: čím starší, tím lepší. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Česká krimi podle domácího autora se ve zlomových časech ukázala jako ideální materiál pro překlenutí starého a nového. Příběh pokusu o obrácení děvčete z periférie na pozadí vyšetřování mordparty, dal několik zajímavých příležitostí Marvanovi v hlavní roli, Nedbalovi v karice jeho nadřízeného, kterou později vynikajícím způsobem zdokonalil v Únosu, klasické dramatičce Nollové a začínající Medřické. Bohužel už v roce 1946 bylo nutné ve velké míře nahrazovat vedlejší role objevy, často nijakého lesku (Marcela Sedláčková; ačkoli měla slavnou matku). Případně naprosto zoufalými epizodkáři (Anna Garbielová). U Medřické ještě lze pochopit příležitost, kterou jí dal Frič po té, co úspěšně debutovala u Broma ve Skalním plemenu a dále pokračovala výhradně u něj - a ustála i takovou konkurenci, jakou byly hvězdy první velikosti v Počestných paní pardubických, čímž si vysloužila hlavní roli v Černých myslivcích. Ti ale nebyli nikdy dokončeni, proto je možné vnímat její obsazení v 13. revíru především jako náhradu za ztracený remake slavného němého filmu Suzannne Marwille. Z jiného pohledu je samozřejmě palčivé tušit, jakou příležitostí by byla Frony pro Lídu Baarovou, která byla skutečným evropským gigantem, přičemž na konci války disponovala s takovými zkušenostmi, které Medřická nedohnala za celoživotní působení výhradně v českém prostředí. ()

sud 

všechny recenze uživatele

13. revír je na tuzemské poměry unikátním filmem. Nejen že je jednou z prvních detektivek natočených u nás (a asi určitě první poválečnou), ale nezvyklý je i jeho způsob natočení. Martin Frič miloval americké filmy noir, jejichž prvky do 13. revíru zakomponoval. Osamělý detektiv, těšící se nepřízně nadřízených, osudová kráska s pochmurnou a nejasnou minulostí, spousty drobných figurek, kontrastní černobílá kamera a další atributy tohoto žánru. Absence happyendu rovněž potěší. 13. revír je jediný pravý, nefalšovaný a regulérní český film noir. 85%. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Čím častěji v televizi 13. REVÍR vidím, tím víc se mi líbí. Výborný Jaroslav Marvan v na české poměry (a především na dobu vzniku) velmi netradiční detektivce. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Slušný noirový film - obzvláště ve druhé půli je to jedno překvapení za druhým (mám rád tyhle příběhy, ve kterých se zdá už všechno vyřešeno, ale ani zdaleka není). Díky vesměs věrohodným hereckým výkonům a zručné Fričova režii si z 13. revíru leccos zapamatujete a nadstandardní práci odvedl Julius Kalaš, protože hudba je vyloženě skvělá. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Vesměs lehce nadprůměrná stará kriminálka s nádechem noiru, ale tradičně vynikající Marvan v roli inspektora to svým výkonem táhne až na 4*. A jak už tu někteří uvedli ani mladá Medřická nebyla k zahození.70% ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Kvality jsou nesporné, herecké obsazení je vynikající, avšak příběhově a svým tempem mě snímek nedokázal jaksi vtáhnout. Proto tedy dávám 3*. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Drama točící se okolo kasaře Kočky nasnímané šerosvitnou kamerou se odehrává na městské periferii. Zaplivaná putyka, domy na spadnutí, temné ulice, ještě temnější sklep a skládka. Krásná Dana Medřická dokázala již jako mladá, že je vynikající herečkou. Ani nemusela mluvit, stačil jen pohled, pohyb v koutku úst a povytažené čelo - jak mistrovské oproti dnešnímu civilnímu (ne)hraní. Jaroslav Marvan uměl nejlépe inspektory a staré dědky. A vždy mi přišlo, jako by snad od mlada vypadal stejně. Vůbec po stránce herecké je radost se dívat. A s tím Kočkou, to byla pěkně zamotaná lapálie! ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Lehce nadprůměrná detektivka, která by strašně moc chtěla být psychologicky propracovaná, ale ve finále je se všemi svými totálními zvraty stejně neuvěřitelná jako rozzlobený Andrew Garfield. Herci jsou velmi dobří a přesvědčiví, tempo příjemné a samotné zvraty pravda překvapivé, ale podávané dosti chabě a nevýrazně, což souvisí hlavně s emocionální odtažitostí Marvanova inspektora Čadka, který slouží jako informační prostředník mezi fabulí a syžetem. Potenciál byl určitě výše. ()

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

O jediného zástupce filmu-noir z českých luhů a hájů se postaral všestranný Mac Frič a musím říct, že si vedl více než dobře. Napínavý příběh plný zvratů Vás nenechá ani na chvíli vydechnout, v opačném případě byste totiž ztratili příběhovou nit. Naprosto excelentní výkon zde podala mladá Dana Medřická, které sekundval osvědčený Jaroslav Marvan. Všem fanouškům noirových snímků mohu tento český kousek vřele doporučit! ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Skvělá krimi z doby, v níž by to člověk nečekal. Scénář respektuje předlohu a režie filmu dodává správnou atmosféru, kterou korunuje Jaroslav Marvan. ()

Reklama

Reklama