poster

Sen noci svatojánské

  • anglický

    A Midsummer Night's Dream

Animovaný / Loutkový / Komedie / Romantický

Československo, 1959, 76 min

Režie:

Jiří Trnka

Předloha:

Josef Kainar (kniha)

Scénář:

Jiří Trnka, Jiří Brdečka, William Shakespeare (divadelní hra)

Kamera:

Jiří Vojta
(další profese)
  • charlosina
    ****

    Opravdu kouzelné loutkové ztvárnění Shakespeara v podání mistra Trnky...(11.4.2008)

  • Rudovous
    *****

    Rozhodne jeden z nejnadhernejsich projevu lidskeho ducha a tvorivosti, ktere jsem mel moznost zatim v zivote spatrit.(9.9.2007)

  • Aleee89
    ****

    Co říct asi o nejlepším animátorovi u nás, animátorovi, který se neztratil ani v Evropě či ve světě, o jeho průlomovém filmu? Že jsem ráda a vděčná, že jsem ho konečně viděla? Budiž. Ze Snu noci svatojánské čiší láska k řemeslu, autorova hravost a pečlivost. Formální stránka je takřka dokonalá. U příběhu jako takového je to horší. Shakespeare má na svém kontě rozhodně lepší hry a Trnka si Sen noci svatojánské trochu přibarvil k obrazu svému a udělal z něj spíše lyricko-snový film. Budu to brát jako autorskou invenci, ovšem musím říct, že právě ona poetičnost může být i u filmu o trochu delšího než hodina překážkou k prožití dokonalé slasti. Pro mě osmdesát procent s odřenýma ušima. Trnka je zkrátka persona a Sen noci svatojánské echtovní kousek, byť má své chyby.(8.4.2012)

  • vypravěč
    *****

    Jak napsal již Saigjó Hóši: "Od chvíle, kdy jsem poznal, / že skutečnosti / není, / jak mám uvěřít, / že sny jsou jen sny?"(28.11.2014)

  • Hwaelos
    *****

    Teď po shlédnutí lépe chápu Trnku, že chtěl film vyrobit němý, protože ten utahanej komentář snímek dost zabíjel. Jinak ale po všech stránkách perla. Shakespearova předloha je prodchnutá atmosférou kouzel a bájných světů paralelně existujících vedle toho našeho. Jiří Trnka šel ještě dál. Přetvořil náš svět na ten kouzelný a do koexistence (nikoli kontrastu) posadil Oberonovu říši. Plasticita a životnost dřevěného fikčního světa je úžasná. Skvělé svícení a trochu uspávací hudba. Nedivím se, že měl i Disney o tenhle "národní režisérský poklad" takový zájem. Co mě ale udivuje, je to, proč znají Trnku líp v Japonsku než u nás. Necelých dvě stě hodnotících v roce 2009!(25.9.2009)

  • - Kvôli nedostupnosti širokouhlých kín sa film natáčal zároveň v dvoch formátoch, v štandardnom akademickom formáte (1,37:1) a v širokouhlom formáte CinemaScope (2,35:1) a samotné verzie sa od seba líšia nielen uhlami záberov, ale aj strihom. Zatiaľ čo akademický formát sa nakrúcal na materiál Agfa, ktorý sa spracovával na Barrandove, zábery točené na CinemaScope sa kvôli materiálu Eastmancolor spracovávali ešte v Paríži a trvalo niekedy aj 14 dní, pokým sa vrátili z laboratória. Samotná širokouhlá verzia bola potom distribuovaná s monofónnym zvukom v optickej stope (2,35:1) a so štvorkanálovým stereo zvukom (ľavý kanál, pravý kanál, centrálny kanál a zadný kanál) na magnetických stopách (2,55:1). (BlueNeon81)

  • - Sen noci svatojánské se dlouho považoval za ztracený, později byl ale objeven v Národním filmovém archivu. (Trainspotter)

  • - Proces CinemaScope však přinesl řadu problémů: Nejprve byl neslučitelný s hojně používaným (tedy v našich končinách) materiálem ORWO z NDR a proto byl objednán Eastmancolor z Francie. Za druhé české laboratoře nedokázaly kvalitní film společnosti Eastman Kodak vyvolat, proto byl natočený materiál posílán do francouzských laboratoří a tvůrci byli celou dobu jak na trní kvůli pomalé zpětné vazbě. A do třetice Francie, kde musely být vyrobeny speciální anamorfické objektivy pro snímání asi 25cm velkých loutek z velmi malé vzdálenosti. (Trainspotter)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace