poster

V kruhu koruny: Jindřich IV. (1. díl) (TV film)

  • Velká Británie

    Henry IV, Part 1

Drama / Historický

Velká Británie / USA, 2012, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • bogu
    ****

    O chloupek chudší pokračování vynikající televizní adaptace Richarda II, které trochu doplácí na přílišnou jednolitost tónu vyprávění (zatímco žánrová bujnost a pestrost je jednou z největších předností předlohy) a na masivní krácení textu, kvůli kterému působí řada scén poněkud tezovitě. Oba nedostatky trochu omezují prostor zdatným hercům, kteří jinak dělají čest svým zvučným jménům. Interpretačně zdrženlivá režie Richarda Eyra se vyhýbá neohrabanostem symbolické obrazomluvy Ruperta Goolda, která občas rušila v Richardovi II, ovšem leckdy se mi zastesklo po Gooldově formální čistotě a symetriím, které vycházely vstříc stylizaci předlohy. Eyre si vzal prozaický tón dvou dílů Jindřicha IV snad až příliš k srdci, a tak i velké a slavné role (Falstaff, Hotspur, Jindřich IV) se v jeho adaptaci trochu ztrácejí v každodenních odstínech šedé a hnědé. Zevšednění a náladové stmelení nesourodých dějových linií má své výhody a svým způsobem je to inteligentní řešení textu, který se někdy snaží hrát na příliš mnoho strun, ale já osobně bych uvítal méně realismu a více Shakespeara. Odsunu-li všechny tyhle výhrady stranou, nezbude mi než v duchu své předchozí euforické reakce na Richarda II opět aplaudovat špičkovému filmovému zpracování, kvalitní výpravě a vysokému standardu hereckých výkonů (Jeremy Irons nepřekvapí, Simon Russell Beale si vychutnává nejvděčnější roli v celém kánonu). Promarněnou šancí je výměna herců v rolích, které se objevily už v minulém díle: málokdy mají herci možnost rozvinout své postavy (Bolingbroke, Northumberland) napříč několika hrami a i když mám velkou radost, že můžu vidět například Ironse v roli zkomírajícího uzurpátora, Rory Kinnear jako jeho ne o tolik mladší verze byl v Richardovi II bravurní a já bych býval hrozně zvědavý na to, kam by se svou rolí šel dál, kdyby mu Eyre dal příležitost (o Northumberlandovi Davida Morrisseyho to platí možná ještě víc). I tak, Eyre nabízí důstojné pokračování Shakespearovy historické ságy a navnazuje na peripetie dalšího dílu. // LEPŠÍ VERZE: Studiová verze z roku 1979 sice není ani zdaleka tak výpravná a akční, ale nabízí více původního textu, senzační výkony v hlavních rolích a především nepřekonatelného Falstaffa Anthony Quayla, s jehož pompézní virtuozitou se o poznání živočišnější a zvířečtější Beale může měřit jen tu a tam. Poetické černobílé vyprávění o Falstaffovi Orsona Wellese nabízí poněkud zapomenutý snímek Chimes at Midnight.(20.7.2012)

  • nirvanafan
    *****

    Henry IV. zdařile kombinuje vtip i dojemnost. Je to vpodstatě klasický příběh floutka, který se dokáže vzchopit, jakmile dojde na lámání oceli. Snímek má dvě přidané hodnoty. Jednou z nich je Tom Hiddleston, který si další ze svých rolí nevýslovně užívá. Nejlepší část pro mě byla scéna, ve které Hal hraje svého otce. Vzhledem k tomu, že jsem s Jeremy Ironsem strávila mnoho hodin u Borgias, znám jeho dikci, pohyby, gesta, byl pro mě jeden z nejvtipnějších momentů sledovat, jak ho Tom dokonale vystihl. V téhle a dalších scénách je navíc pěkně ukázáno, jak stačí jediný výraz a vhodný výběr hudby k naprosté změně nálady. Na čistých a plnokrevných pět to vytáhla závěrečná bitva, která je řádně středověce špinavá a krvavá. Díky dobrému střihu vůbec nevadí, že komparz nebyl kdovíjak obří a stejně jsem se ve výsledku nejvíc soustředila na souboj Hala a Percyho.(9.8.2013)

  • Jinny
    ****

    Richard II. bylo skoro antické drama o sesazení a smrti krále, který má spoustu lidských chyb včetně arogance moci a špatný odhad charakterů. Hodně se mluvilo, hodně se zrazovalo. První část Jindřicha IV. se diametrálně liší - obsahuje komediální prvky a soustřeďuje se na tři okruhy postav (princ Hal a přátelé, král a jeho rada a rebelové) místo hlavní titulní postavy, přičemž všechny hlavní postavy se na konci setkají v krvavé bitvě u Shrewsbury. Máme tu mladého sympatického hrdinu (Hala), intriky, lásku a krev - inu, Shakespere byl hitmaker renesančního divadla.(6.12.2013)

  • Aky
    *****

    Jsem si jistý, že kdyby Shakespeare mohl, natočil by to právě tak. Všechny čtyři díly jsou, alespoň pro mne, dokonalost hodná předlohy.(6.5.2014)

  • Faidra
    *****

    Mládí krále Jindřicha V. aneb vrať se do hrobu, Branaghu - tahle vysokoenergetická, živoucí, zemitá, entuziastická, vtipná, plnokrevná a dramatická verze má všechno, co nabubřelé, studené a mramor seroucí produkty znásilňování Shakespeara tvým nejvyvinutějším orgánem, to jest egem, tak zoufale postrádají, takže na to nekoukej nebo chytneš mindrák, zalezeš do svých 42+1 a začneš živořit. V Eyrově podání voní Henry IV. krví, potem, chtíčem a válkou a dokonce ani ta velština v podání lady Mortimerové není něčím, po čem by si člověk ještě týden vymýval chrchle z vlasů, viďte, kapitáne Blackaddere?(16.1.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace