Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor" a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (404)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Tomu říkám filmový debut. Nevím, kdo by co chtěl ještě dovysvětlovat, od prvního do posledního záběru víme naprosto všechno, co jako divák a ČLOVĚK potřebujeme vědět. Sochání pomocí omezeného zorného pole a posílení pouze slyšeného je neuvěřitelně mocné, spolu s (mým) postupným uvědomováním, že jde vlastně o antické drama sofoklovských rozměrů a že budu nejspíš ještě hodně dlouho brečet. A jak praví Marigold: "Film, po kterém je 99% snímků s tématem holocaustu jen přebytečnou patetickou veteší." ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Proč jsi opustil živé, kvůli mrtvým? '' ----------- Tento film je taková zhmotněná apatie. Apatie lidí, kteří se už lidmi dávno přestali cítit, kteří už přestali myslet. Lidí jejichž jedinou jistotou je stejný osud jako těch které coby členové sonderkommanda odvádí do plynových komor a jejichž pokroucené pokálené a rozdrásané ostatky nakládají na výtahy, které je odvezou do krematorií v prvním patře... Coby členové sonderkommanda mají jen jedinou výhodu a tou je skutečnost, že se sem tam dostanou k nějakému nedojedenému jídlu z kapes obětí co odešli do sprch či kousku nějakého oblečení. Ti nejodvážnější občas ukradnou i nějaké to zlato, protože i přes okamžitý trest smrti lze za něj u úplatných kápů a SS dozorců získat nějakou tu malou výhodu. Ač se film odehrává v místech, která by se dala nazvat peklem na zemi, ku podivu tu hrůzu a brutalitu z toho prostředí spíše cítíte než vyloženě vidíte. Způsob jakým kamera snímá herce je totiž takový, že ostrý obraz má jen sama přímo zabíraná postava zatímco vzdálenější okolí je rozostřené. Divák tedy vidí obrysy nahých mrtvých těl vlečených za nohy z plynových komor, ale obličeje nerozeznává. To dává filmu ještě masovější anonymnější rozměr masové továrny na smrt. O to více k divákovi dopadají zvuky. Bušení stovek pěstí na dveře plynových komor když první krystalky cyklonu B dopadnou mezi lidi ,, ve sprchách '', hučení kremačních pecí, skřípot vozíků s mrtvými těly, kakofonie různých kovových úderů a zvuků výtahů a samozřejmě neustávající řev povelů kápů a stráží. Zaslechneme němčinu, maďarštinu, slovenštinu, ruštinu, francouštinu.... Lidé z celé okupované Evropy sem byli deportováni aby zde zemřeli, nebo aby pomáhali nacistickým bestiím se smrtí jiných, než dojde řada i na ně. Nezřídka kdy se stávalo, že silní muži byli vybráni přímo z transportů do těchto sonderkommand aby v zápětí zjistili, že na haldě mrtvých čerstvě zplynovaných těl připravených ke spálení leží jejich děti, ženy, rodiče... Toto poznání potká i Saula. A tak se v továrně na smrt pokusí svému nevlastnímu synovi zajistit důstojný pohřební jidiš obřad a pohřeb... Od filmu nečekejte Schindlera ani třeba Grey Zone, Sobibor či Colette... Tohle je prostě něco jiného. Je to mnohem autentičtější, syrovější, jde z toho na člověka čirá hrůza. Bohužel o tomto filmu nejde napsat, že byl hezký. Jedná se o velice zručně natočené připodobnění něčeho, čehož skutečný rozměr si neumí představit ani ti, kteří se holocaustem zabývají... Tohle bylo za 5 hvězd! * * * * * ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Nevadilo by mi vůbec, že je tenhle film natočen o bezejmenném hrdinovi, spíš mně vadil jeho styl. Ano, vlastně bez skoro žádného průběhu, což je věc, kterou nelze opomenout. Jako připomenutí hrůz války, potažmo koncentračních táborů velmi sugestivní, na druhou stranu už jsem na tohle viděl mnohem lepší filmy. Tenhle jen velmi zlehka překročil čtyřpásmovou zónu. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Výjimečný film (formou, ne dějem), kolem kterého je až přehnaná aura "zázraku z Maďarska". O kvalitách se tady nedá bavit, Saulův syn je intenzivní až surrealistický zážitek z pekla, na který už někteří lidé možná zapomínají. Ovšem tvrzení, že strčí do kapsy všechny filmy o holocaustu protě není pravdivé. Tohle je jiný pohled na to obrovské zlo, co se dělo, které mnozí zachytávají na příběhově složitějším rozsahu (Schindlerův seznam, Pianista a mnoho dalších) a nestaví nás do role "diváka koukajícího přes rameno příslušníka Sonderkommanda, který v podstatě uklízí po nacistickém zle". Koho si takto oblíbíte, aby vás jeho ztráta bolela? Vždyť ani hlavní postava, Saul, Vám nedovolí nahlédnout do jeho příběhu (on totiž není důležitý, důležité je to rozostřené peklo okolo). Neviděné děsí v hororu, ale tady je to chvílemi kontraproduktivní. Navíc ruční kamera a rozostření vtáhnou intenzivně do děje, ale zase ubírají na přehlednosti a některé hrůzy, právě na tolik rozostřeně skryté oku, mi chyběly. Nejsem milovník krve ani mrtvol, ale rozostřená mrtvá těla pro mě prostě nejsou děsivá... Slabší 4*. PS: oproti šedé zóně "dítě" nepřežilo? Proč? PPS: Miklós Nyiszli je zajímavá postava, víc, než se z filmu zdá. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Najsilnejší a excelentne - najpresvedčivejší film - všetkých čias, ktorý sa venoval - téme : HOLOCAUST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prosím vás, zabudnite na Schindlerov zoznam, ktorý je v porovnaní so Saulom, slušnou remeselnou rozprávočkou. Nevravím, že Spielberg, nakrútil - ODPAD, len to nie je typizované tak, že by ukázal silné a naturalistické zábery, pravdaže i Schindler, má tento potenciál, len nejde v stopách - TU - Nemes je maďarský režisér, ktorý amerického Spielberga, prevalcuje svojim bravúrnym štýlom, ktorý diváka vydesí na smrť, to žiaden iný film s touto témou, nemá !!! Skrátka, vrátil som sa o 70. rokov do koncentračného tábora - Osvienčim, a to na vlastnej koži, že som mal pocit, že som reálne na mieste, to je niečo - neuveriteľné, ako dokáže režisér - sprístupniť atmosféru ! Sonderkommando je skupina židovských mužov, ktorá je zamestnaná na „plný úväzok” v továrni na smrť, ktorá funguje - bezchybne, za plnej prevádzky ! Pravidelne do Osvienčimu, prichádzajú - vlakové transporty, s mužmi, ženami a deťmi... Najprv ich všetkých poženú do spŕch, že potom pôjdu na kávu, samozrejme, nie je to pravda, namiesto sviežeho osprchovania, dostanú cyklón B. ! Sprchy, sú vlastne - plynové komory, a tento - cyklón, je nástrojom ku genocíde ! Teraz prichádza na radu, spomínané - sonderkommando, ktoré je určené, aby spravili, po tomto akte, hotový poriadok, t.j - dezinfekcia, vynášanie mrtvých tiel, ktoré smerujú k peciam, kde sa spaľujú, pričom - popoľ, sa vysype do rieky, a keď nestačia pece, poženú ich nahých v noci von k jamám, kde dostanú guľku do hlavy, potom padajú do jamy, ako hrušky, k tomu treba zahľadiť stopy, na čo sa použije plameňomet ! Choré !!! Postavené na hlavu !!! Stále nerozumiem, čo sa to diaľo ! Príbeh je o jednom členovi sonderkommanda, Saul Ausländer, ktorý raz našiel pri čistení, živého chlapca, ktorého nacisti, dorazia, On sa teraz snaží, tohoto chlapca, pochovať, hľadá rabína, ktorý by mu s tým pomohol ! Každú jednu sekundu je vystavený - smrti, ktorá môže prísť, len tak, z ničoho, nič. V tomto fungovaní, všetko má svoj systém, nie je to tak, že by pri tomto, mal nastať, nejaký chaos ! Saulovu tvár, sníma kamera, z bezprostrednej blízkosti, keď je mu doslova - nalepená na tvári, vidím len to, čo vidí on, akoby som sledoval videohru, žiadne kamerové žeriavy, ktoré by ukázali, túto - “nádheru” z „vtáčiej perspektívy” , predstavte si, že ho vidíte v jednom kuse, vzdialenom - cca. 30 cm. od plátna !!! Dosť často, je rozostrený obraz, vtedy si človek domyslí, čo sa deje, nemusí mať ani detail ! Formát obrazu, je 4 : 3, ešte dôraznejšia - klaustrofóbia, sa parádne prejavila ! Saul, či chce, alebo - nie, je vtiahnutý do sonderkommanda vzbury, ktorú ale potlačia, nemá väčší úspech... Na chvíľu sa dostane i na čerstvý vzduch... Ja som počas sledovania filmu, mal potom nočné mory, spoľahlivo priklincovaný a vydesený na smrť ! Najsilnejší film za posledné roky, ktorý som videl, v kine, som ani - lepší, nevidel ! Kontroverzný film, by som vylúčil, je to pravdivý film, ktorý si neberie servítku pred ústa !!! Geniálny režisér, Nemes, ešte geniálnejší Saul - Géza Röhrig ! Vo filme - počuť, viacero jazykov, od nemčiny, cez poľštinu, až k maďarčine ! Film, ktorý patrí jedine do klubového kina, nikde inde ! Film by som povinne púšťal na hodinách - DEJEPISU, len pochybujem, že by to títo - nevzdelanci, strávili !!!!!!!!!!!! UMELECKÝ HOROR ! () (méně) (více)

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • Celosvětová premiéra proběhla 15. května 2015 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
  • Dario Gabai, v čase uvedenia filmu posledný známy žijúci člen bývalého "Sonderkommanda", film videl a pochválil ho. Od roku 1951 žije v Los Angeles, v Kalifornii. (figliar)

Související novinky

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

04.10.2020

Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

20.09.2018

Be2Can: rekordní počet zapojených kin, Zlatá palma, současný německý film, čínská senzace ve 3D a čerstvá cena Fipresci z Benátek pro maďarský film   Be2Can – přehlídka soutěžních a oceněných filmů… (více)

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2016

Výběr tří nejlepších filmů roku dle jednotlivých TOP uživatelů ČSFD.cz je každoročně oblíbeným čtením. Adepti měli za úkol vybrat tři pro ně nejlepší filmy, uvedené v roce 2016 do českých nebo… (více)

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Reklama

Reklama