Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (318)

tom88 

všechny recenze uživatele

Na moje prekvapenie dosť solídny romantický film. Od čiernobieleho skoro 70 rokov starého českého filmu by som toľko nikdy nečakal, takže som spokojný. Dej baví a je sympatický, herecké výkony sú na úrovni. Má to náboj a šmrnc či pôvab. Sem tam sa to síce vlečie, ale zas to nie je taký dlhý film, takže sa to dá zniesť. Nie je to dokonalé, ale každého musí potešiť. 80% ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český film natočený do roku 1945. V mnohém nedotažená a spíše průměrná divadelní hra Yvana Noého byla přepsána Josefem Grussem a Martinem Fričem v kouzelnou brilantně vypilovanou společenskou komedii, která se plně vyrovnává tehdejší hollywoodské produkci. Opravdu nejlepší filmová role Oldřicha Nového (a že je z čeho vybírat). V době, kdy hlavní smysl "dvojrole" spočíval ve výměně masky, popř. mizerné snahy o pitvoření druhé postavy, se objevil herec, který vás hned dvakrát dokáže pozvat do Orientu. Poprvé jako muž velkého světa okouzlující půvabnou Zuzanu (bez jakékoliv naivity a sentimentu, jak bývalo v kraji zvykem), podruhé jako snaživý úředník, který odříkává reklamní prospekt. Zatímco Julinka Svobodová z Přítelkyně pana ministra byla nejsympatičtější rolí Adiny Mandlové, je Zuzana Rendlová jednoznačně nejsmyslnější a nejpůvabnější (zároveň se zde a ještě v Nočním motýlu jasně ukazuje haasovská škola). Nataša Gollová hraje Mařenku se smyslem pro jemnou komickou drobnokresbu, aby se záhy proměnila plně v rámci svého přirozeného půvabu v Mařenku, která může směle konkurovat předchozím objektům Kristiánova zájmu. Vynikající a naprosto civilní(!!!) Jára Kohout, ovšem nejkouzelnější postavou tohoto filmu je elegán s kapesníčkem v podání Čeňka Šlégla. Po všech stránkách skvostný film od dialogů přes hudební doprovod až po takovou maličkost jako je zapálení cigarety. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Taká filmová legenda, akou je Kristian, nemôže ostať bez môjho komentára. Jeho famózny úspech si zaslúži pozornosť najmä preto, že námet sa dá vyjadriť jednou rozvinutou vetou. Nezanedbateľný je však vzorec správania sa, ktorý je príťažlivý v každej dobe - môcť sa stať aspoň raz za čas niekým iným, tým, ktorému sa klaňajú čašníci a dámy v salóniku slastne privierajú oči pri romantických predstavách, ktoré s neodolateľným šarmom a podmanivým hlasom predvádzal Oldřich Nový. Pridám nezabudnuteľnú pieseň a tým výpočet kladov končí. Všetko ostatné je klišé a prvorepubliková gebuzina, takže film ako celok nemá u mňa šancu siahnuť po štyroch hviezdičkách, aj keď v stovke mojich najobľúbenejších domácich filmov ostane ešte veľmi dlho. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (54)

  • Meno Kristian je v súčasnosti v Čechách ojedinelým menom. K roku 2022 bolo nositeľom tohto mena iba 7 mužov. (Raccoon.city)
  • Tvůrci filmu při natáčení vycházeli z francouzské divadelní hry dramatika Yvana Noého. Změnili ale konec filmu tak, aby nevyzněl pesimisticky. Původně měl film skončit rozlukou Kristiánova (Oldřich Nový) manželství. (raininface)
  • Meno pôvodného autora námetu, francúzskeho dramatika Yvana Noého, nebolo uvedené v titulkoch ani na filmových plagátoch. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama