Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Recenze (318)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Každý není takový frajer, aby se vyfláknul na život, který ho otravuje, a začal žít podle svých snů. Někdo je takový frajer, že zvládne oba životy najednou.......Ale pěkně to vyčerpává. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Na první pohled obyčejný člověk vedoucí obyčejný život. Ve skutečnosti osoba dvou tváří, z nichž ani jedna není tou ideální. Pan Alois Novák musí svést nejtěžší souboj svého života, souboj s vlastní identitou. Režisér Martin Frič se roku 1939 rozhodl zpracovat na český film poměrně nezvyklé téma. Svou strukturou připomíná Kristián klasický film-noir. Hlavní hrdina postupně propadá stále většímu zoufalství a přibližuje se k pomyslné hraniční čáře, jejímž překročením již navždy zpečetí svůj osud. O věrohodnost tohoto psychického rozkladu se postaral výborný Oldřich Nový v hlavní roli. Nechybí samozřejmě ani svůdná femme fatale, zde v podání Adiny Mandlové. Kristián je působivým zástupcem u nás velmi vzácného žánru, jehož husté atmosféře neškodí ani několik odlehčujících prvků. Pouze závěr vyznívá příliš pozitivně a tudíž atypicky. (psáno 1.4.) 80% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, Zloděj kol ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Nepřekonaný půvabný salónní film, který baví diváky i po šedesáti letech od svého vzniku... A minimálně dvakrát tak dlouho je ještě bavit bude... ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Třebaže nechápu, proč je pan Kristián považován za ztělesnění romantiky, chápu, proč je tento film považovaný za jeden z nejlepších ve svém období. Osud a plán však chtěl, abych zhlédl několik filmů podobného původu v rychlém sledu za sebou a tato série do mě otiskla ducha filmu své doby natolik silně, že jsem byl schopen přespříliš často předvídat, co se stane v nasledující vteřině a samozřejmě na konci. Kristian v tomto ohledu byl výjimkou v tom, že zcela jasný byl pouze konec. Silné ***. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Docela prijemny prekvapeni, cekal jsem stou variaci na otravny stary cesky veselohry, ale tenhle film byl fajn. Oldrich Novy je v hlavni roli docela charismatickej a pribeh ma zajimavej vyvoj. Muj favorit tu je ale Cenek Slegl s jeho vochcavkou s kapesnikem. K filmu nemam zadnou vyraznou vytku, dej je docela sviznej, dialogy nenudi a sem tam se povede nakej vtip, ale na tech 5* bych to precejen nevidel. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Lojzíčku, ty jsi dnes nějaký divný." GENIÁLNÍ film, bez debat. Scénář předběhl svou dobu o kilometry. Podívejte se na to takhle - kolik bylo natočeno komedií o tom, jak se někdo vydává za někoho jiného a nestíhá obě své identity? Ve 30. letech každá druhá. A čím mezi nimi právě Kristián tak vyniká? Právě stavbou scénáře. V devíti případech z deseti bychom v takové komedii sledovali nejprve uťápnutého Aloise Nováka, jak se nudí v cestovní kanceláři, bojácně mžourá zpoza brejliček na svého šéfa a hraje s Mařenkou domino. Až pak by dostal nápad udělat ze sebe někoho jiného. Nejenže by byl takový začátek zdlouhavý a nudný, ale úplně by změnil náš pohled na hlavního hrdinu. V okamžiku, kdy by - už jako Kristián - poprvé vstoupil do Orient-baru, bychom zadržovali smích v očekávání, kdy a jak asi udělá chybu, vypadne z role. Tím by se změnila celá základní filosofie příběhu. A představte si, že původně to právě taková tuctová veselohra od běžícího pásu být mohla! V pozůstalosti Martina Friče se našly poznámky k původní verzi scénáře, tehdy ještě otrocky věrné divadelní frašce Yvana Noé. Hrdinou nebyl žádný sváteční snílek, ale normální děvkař, jeho žena byla ukřičená herdekbaba, Zuzana neměla daleko ke štěstce a do děje měla zasahovat i její matka, vdova po jakémsi generálovi. To vše se změnilo a podle mé teorie zásluhou Oldřicha Nového. Ačkoli to nebývá nikdy uvedeno v titulcích, snad na všech filmech, které točil s Fričem, se autorsky podílel. Pamětníci vzpomínají, jak měl vše matematicky vypočítané po takové detaily, jako kolik kroků Kristián udělá při svém entrée. A byl to také ON, kdo si přes Fričovy pochybnosti prosadil obě herecké partnerky. Adině Mandlové se tak postaral o nejoduševnělejší roli její kariéry a Nataše Gollové (která v předchozí jevištní verzi hrála překvapivě Zuzanu) o start ke hvězdám. Nádherný film, nádherný. Ikona celé kategorie "film pro pamětníky". 100% ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších filmů pro pamětníky, nezapomenutelná věta: " Zavřete oči, odcházím, čekám venku: " a moje oblíbená scéna s kapesníčkem na konci. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Dnes večer jsem vás viděl poprvé. Neznal jsem vás a vy jste neznala mně. A právě to je nádherné. Není mezi náma nic, ba dokonce ani lež. A je to úžasné. Dvě bytosti ve světe ztraceném se náhle setkají, přilipnou k sobě, vymění všechny své nastrádané sny a zapomenou, že zítra budou zase opuštěné a nešťastné." Občas taky trošku sedmilžu o tom, co jsem prožil a jakej jsem byl při tom frajer, ale na Kristiána nemám. Dokonce si ani neměním jméno. Ono je to stejně zbytečný, protože jeho noblesu se nedá naučit. S tou se musí člověk narodit a já mám podezření, že jsem byl při narození okraden. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ucházející, ale bez tempa. Sympatická skupinka scének, ale koukat se na to v kuse mě velmi rychle téměř přestává bavit. 70 % ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

"Cikády zpívají a z věže se ozývá muezinovo Allah il Allah, ceny mírné, obsluha vzorná." Klasika stříbrného plátna. Duchaplná konverzace, jemný humor a skvělý Oldřich Nový. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Cikády toužily po svém bledém milenci Měsíci a noc voněla skořicí a kávou..“ Konverzačními perlami zdobená společenská komedie o výchovné lekci udělené šarmantnímu, ale jinak zcela neškodnému sukničkáři. Oldřich Nový s brilantní výslovností slova "dívám" je naprosto neodolatelný a jsem přesvědčen, že kdyby někdy vkročil do Rick´s Cafe v Casablance, přestal by i Humphrey na chvíli býti heterosexuálem.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„A ty bys tetičko neplakala, kdyby tvůj muž…?“ - „Vyloučeno! Ostatně, já nikdy nepláči, protože bych si rozmazala řasenku.“ Film mě začal bavit již od chvíle, kdy Kristian poprvé promluvil na Zuzanu. Jeho postava je výborně napsaná a snad ještě lépe zahraná. Ale to i ostatní ve vedlejších rolích, od barového personálu přes mazaného svůdce s kapesníčkem, kolegu z práce až k uplakané manželce. Hodně z nich pobaví stejně jako řada vtipných situací (rozesmály i romantické řeči o „Cairo“ v reálu, ale nejvíc jsem se asi „tlemil“ při Nového kreacích „u něj doma“). Atmosféra je maximálně pohodová, člověk se tak nějak pořád musí usmívat a je úplně jedno, že je to film v zásadě předvídatelný. Snad jen za to (a že jsem možná čekal o něco více humoru) zůstanu „jen“ u solidních 4*. „Víte, nemohu totiž vystát muže, kteří využívají situace a zahlédnou-li někde osamělou dámu, klidně si k ní přisednou.“ - „Co to děláte?“ - „Sedám si.“ - „Proč?“ - „Musím s Vámi mluvit.“ - „Ale já Vám nemám co říci.“ - „No, to nevadí, budete jenom poslouchat.“ ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Otevřete oči, přicházejí. Kdo? No přece Oldřich Nový a Adina Mandlová. A ta ... no, jak se jen jmenuje .... Gollová ... Nataša Gollová přece! Asi tak lze popsat pocity toho, kdo si tento film pouští nebo ze stříbrného plátna zhlíží, poučen už předcházejícími zhlédnutími. Jistota, s níž se herci i tvůrci pohybují v souhrnu všech prostředí, zobrazovaných filmem, i nápaditost, kterou k tomu přidávají, berou dech i přes desetiletí, jež uplynula od jeho uvedení. Doplníme-li toto hvězdné trio o pověstné MELODY BOYS Rudolfa Antonína Dvorského, mění se naše nadšení v bezbřehé se kochání. Prvorepubliková noblesa, jejíž idealizovaný tvar je zpozemštěn invenční veseloherní nadsázkou, i po letech hladí duši i srdce. Zavřete oči ... končím. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Československé filmy nie sú mojou krvnou skupinou, no Kristián je svojou dvojitou identitou či následným zamotaným dejom natoľko unikátny, že 4* udeľujem bez výčitiek. Veľmi milé dielko, Oldřich Nový a najmä vtipne škodoradostná Adina Mandlová hrajú perfektne a vylepšili mi náladu na celý deň minimálne. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

A tady tento film je pro mne filmem číslo jedna z filmů pro pamětníky ... Ve své době nepřekonatelný Oldřich Nový, jeho hluboký a svůdný hlas a jeho věta "... zavřete oči, ... odcházím..." je nesmrtelná ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Fenomén Kristian už dávno zastínil skutečný film Kristian a proto tu dnes máme ten epochální problém ikonických hvězd, které reprezentují tu noblesu první republiky, ačkoli zářili až za Protektorátu. ()

Reklama

Reklama