• Frenegonda
    *****

    ...geniální, na svou dobuodvážné až za roh. Tehle styl humoru mi prostě sedí. U vás kino televize u nás poprava...(7.11.2007)

  • petaspur
    ****

    Tamánský král má za úkol řádně vládnout své zemi. Vždy tak svědomitě činil, ale tentokrát poprvné byla tato funkce svěřena cizinci a to až z exoticky socialistického Československa. Nový král, montér Lojza Král, by byl po menším naléhání ochoten pokračovat v tradici a chránit své království před buržoazními choutkami na ropu, ale nejprve musí zvládnout daleko těžší bitvu - s neporazitelným úředním šimlem, jemuž funkci král nevykazuje žádná ze statistických kolonek.(19.12.2008)

  • Karlos80
    ***

    Né sice to ůplně nejlepší z bohaté Fričovi kinematografie ale přesto jsem se bavil. Zároveň jeden z jeho posledních flmových počinů.Šedesátá léta byli přece všeobecně krásná léta.A tady u nás se začalo aspoň na nějakou dobu konečně blýskat na lepší časy.No ale zpět k filmu už ta svatá trojkombinace Sovák,Kopecký,Brodský o něčem napovídala,a diváka jak tehdejšího tak i dnešního nemohla zklamat.V poslední vůli panovníka Tamánského souostroví byl montážník ČKD Lojza Králů(J.Sovák) ustanoven králem regentem.Před časem tam totiž sám pracoval resp.byl tam na montáži a kde zachránil život jednomu vyčerpanému starci.Následné Lojzovo panování z pověření trvá jen krátce neboť musí projevit státnickou moudrost osvíceného absolutistického monarchy.Toď alespoň něco krátce z děje. Nevím čím to je ale já tyto dávno zapomenuté příběhy z historie ať už jakékoliv prostě žeru.Vkusně natočený film i když trochu se zastaralým posláním.Jinak pozornému divákovi určitě neutekli bohaté záběry z tehdejší Prahy jako např:Hotel Holiday Inn-dříve International či palác Adrie-terasa,hotel Jalta,restaurace Expo 58, atd.Takový lepší nadprůměr 3,5/5.(22.7.2006)

  • Pohrobek
    ****

    Třídně uvědomělý, spolehlivý a praktický montér těžebních zařízení Jiří Sovák je další filmovou postavou, ke které se donesla, pro čtenáře laciné literatury už úplně banální, zpráva o tom, že se má stát králem kdesi v Tramtárii, tedy Tamánii. Když se to však přihodí v socialistické společnosti, vyvstanou tu problémy vskutku nečekané. Na rok 1963 je film už dost odvážnou reflexí odlišných stylů vlád, i když stále pouze v hávu socialismu s lidskou tváří. (Velice odvážná je například věta o neoblíbenosti poprav v Československu.) Přes svůj ne příliš originální a snadno odhadnutelný humor je film díky galerii hereckých výkonů stále kvalitním Fričovým dílem. Za všechny alespoň geniální postavu totálního flegmatika Edy (absolutně zamlklý Vlastimil Brodský), jenž se zmůže pouze na to, aby v pyžamu, pochrupuje, blaženě stočen do klubíčka požvykoval buřta, kterého si právě v náměsíčném stavu přinesl z ledničky.(1.1.2005)

  • sportovec
    ****

    Kultivovaná veselohra třicátých let, kterou v českém filmu tak nezapomenutelně opanoval Martin Frič, nezanikla beze stopy ani nástupem protektorátu, ani prosazením levicových konceptů znárodněné kiematografie, ani příkrovem komunistické poúnorové cenzury. To poslední, čím bychom si v tom pomyslném diskrétně choulostivém předivu souvislostí mohli pomoci, je černobílý pohled. Satira - nejvlastnější "vnitřno" filmu - s úspěchem využívá oficiální proklamace režimu k tomu, aby nahlížela se stále větší důsledností pod jejich povrch. O skutečném chodu komunistického režimu - nadto zábavnou formou - se tak dozvíme téměř vše. A skuteční králové kinematografie šedesátých let mohou, to, co opravdu chtějí: tvrdit muziku,která lechtá bránice, ale současně burcuje i šedou kůru mozkovou. Nemá smysl donekonečna opakovat, že Sovák a Brodský byli - a na stříbrném plátně stále jsou - skvělí a úžasní. Záměrně se zastavím u jiného skvělého představitele tvrdých hochů západní ražby: u Valtra (Waltra Tauba). Zasloužilého umělce, demokratického českého Němce, syna někdejšího generálního tajemníka Německé sociálně demokratické strany dělnické v Československu, Masarykova a Benešova podporovatele Siegfrieda Tauba. Muže, který se angažoval ve vynikajících představeních pražské antinacistické říšskoněmecké avantgardy třicátých let v Praze, antifašisty, který se během svého nedobrovolného skandinávského exilu seznámil a spřátelil s pozdějším spolkovým kancléřem a rovněž antifašistou-interbrigadistou španělské občanské války Willy Brandtem. Ze skvělého Taubova herectví se český divák mohl těšit jen občasně - šlo o "sociáldemokrata" a ke všemu Žida. Po roce 1968 ustal i tento Taubův kontakt. KRÁL KRÁLŮ nám na minimální ploše přibližuje vynikající umění tohoto věčného přítele našeho národa. I tak se tedy znásobují ony vazby na špičkovou, kultivovanou veselohru zakladatelských třicátých let naší národní kinematografie (CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE, EVA TROPÍ HLOUPOSTI). A s nimi - vím, je o ošklivé slovo - i povznášení a kultivování českého filmového diváka.(17.11.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace