Režie:
Martin FričScénář:
Martin FričKamera:
Jan StallichHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jozef Kroner, Jan Tříska, Emília Vášáryová, Martin Růžek, Dana Medřická, Čestmír Řanda st., Ilja Prachař, Jarmila Smejkalová, Josef Větrovec (více)Obsahy(1)
Každý večer vystupují cirkusoví umělci před obecenstvem v oslnivé záři světel a v blyštivých kostýmech. Jako všechno na světě, má i tato velkolepá podívaná odvrácenou tvář. Jsou jí obyčejné, mnohdy však až tragické osudy „lidí z maringotek“, věčných tuláků a cestovatelů bez stálého domova. Mistrem ve vyprávění příběhů z jejich života byl novinář a spisovatel Eduard Bass. Film Martina Friče z roku 1966 spojuje několik Bassových předloh do jednoho celku. Najdeme zde především motivy ze stejnojmenné povídkové knihy, některé prvky však pocházejí ze slavného románu "Cirkus Humberto". Vraťme se tedy pod šapitó cirkusu National, kde začíná příběh nešťastné lásky jezdeckého akrobata Vincka (Jan Tříska) ke krasojezdkyni s exotickým jménem Nina Gruzia (Emília Vášáryová). Zdařilý snímek umocňuje herecké mistrovství Jozefa Kronera v roli starého klauna. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Třískovo živočišné herectví a Emíliina slovanská, divoká krása, vytváří poeticky nádhernou, osudovou lásku, která je základem tohoto krásného vyprávění. Bassova předloha je asi velmi rozsáhlá a do jednoho filmu není možné dát vše, nicméně dokonalé herecké obsazení nelze přehlédnout a výsledek přesně odpovídá tomu, co je od těchto jmen očekáváno. Ať jsou to tvůrci za kamerou i před ní. Skutečně výborná, dobová sonda s kapkou světské psychologie. ()
Neskutečně krásná věc. Samé hvězdy našeho filmu. Obsazení Kronera a Emilie Vašáryové zcela skvělé a promyšlené. Nina je přece někde z Gruzie, musí mít přízvuk. Já nenáviděl cirkusy a ty blbosti, co se tam předvádějí. Proto jsem se k tomu dostal až v 60-ti letech. Jenže ono to není o cirkuse, ale o lidech. Herci tam hrají. Ne kuňkají, jako ty novodobí idioti. Čestmír Řanda opět nadchnul, jako vždy. ()
Pekný príbeh lásky mladých artistov ( Vášaryová a Triska ), ktorá neodolala len vypočítavosti. Martin Frič s nadhľadom viedol herecký tím, ktorý odviedol dobrú prácu ( okrem menovaných aj Kroner ). Veľakrát som mohol vidieť tento film, ale vždy bolo niečo prednejšie. Som rád, že tentokrát som mu dal prednosť. ()
Ze najlepsie ceskoslovenske filmy vznikali v 60. rokoch 20. storocia, je zalezitost dlhodobo znama. Tuna ceskoslovensky legendarny reziser Martin Fric natocil vyborny film. Film je to hodne depresivny a smutny, pojednava totiz o smutnom zivote cirkusovych klaunov a o tom, ze klauni su casto v sukromi tvory smutne a nestastne. Krasna je najma laska ona + on, ale aj rezia je vyborna, pan Fric proste vedel tocit, to bez debaty. Herecke vykony trochu krivaju, dialogy su obcas rozpacite a prilis poznat lacne televizne kulisy. Ale v ramci ceskoslovenskej kynematografie urcite filmarsky nadpriemer a furt lepsie ako sucasne mnohe Vieweghove umelohmotne sracky. 77 % ()
Tichý šepot české filmové klasiky .... vlastně klasiky československé. Jiřina Štěpničková, Josef Větrovec, Jozef Króner, Emília Vášáryová, Jan Tříska, Čestmír Řanda, Vlastimil Brodský, Slávka Budínová, Martin Růžek, kameraman Stalich, režisér Martin Frič a nikoliv nezajímavá literární předloha Eduarda Basse. A k tomu drsná pravda rubu té navenek lesklé cirkusové profese i těch podomnějších artistů z poutí povýšená na básnickou perlu; co víc bychom di mohli přát? ()
Galerie (8)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama