Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Patří k nemnohým českým výtvarníkům, kteří dosáhli světové proslulosti. Klasikem se stal už zaživa. Navzdory tomu se jeho mnohostranné dílo stále vzpírá škatulkám, a jelikož nebyl pilným žákem školy, v níž kurátoři zadávají výtvarníkům "domácí úkoly", jsa věrný sám sobě a svému vnitřnímu světu, zdá se, že jeho úloha v českém výtvarném umění stále ještě čeká na plné zhodnocení a zařazení. Vladimír Franz o J. Trnkovi, svém strýci, v Reflexu napsal: "... je příslušníkem generace, která dospěla v první republice. Pocit ohrožení demokracie a státnosti ji daleko více nežli k formálním experimentům vedl k hledání nové obsahovosti, ke kořenům naší i evropské civilizace vrýváním znaků kontinuity a pomyslné, byť vratké hlubiny bezpečí v nelehkém čase". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

10/10 Potřebný, dostatečně rozsáhlý, ale bohužel ne příliš zdařilý cyklus. Trnka z Čech obsahuje všechny neduhy první poloviny 90. let, informace jsou kusé, poskládané ledabyle a celé to působí velmi amatérsky. Tu a tam se objeví výborná chyba, kdy Karel Noll je přejmenován na Miloše a člověk jenom nechápe... Sen noci svatojánské (1959) je označen za první čs. širokoúhlý film, to by ale před ním už dva roky nesměl existovat snímek V proudech (1957). Naopak chybí ocenění barevné hrané sekvence přidané do animovaného filmu Dárek (1946) rok před prvním barevným celovečerním hraným filmem Jan Roháč z Dubé (1947). Škoda slov. Dnes už lepší úrovně dosahují v krátkých medailoncích na Streamu. Ale samozřejmě, že pozdější jeden díl Mistrů českého animovaného filmu věnovaný společně Trnkovi a Brdečkovi (s odvysíláním Dárku, Péráka a SS a Árie prérie) v roce 2004 situaci zcela nevytrhl. Čili toto je vhodné jako start pro někoho, kdo nemá možnost sledovat si Trnku komplexně, protože ukázky zde obsažené jsou skutečně bohaté. A tu a tam prostřihy na civilní nebo pracovní život Trnkův jsou zajímavé, ale nejsou dobře zpracované. ()

Reklama

Reklama