poster

Je to jen vítr

  • Maďarsko

    Csak a szél

  • Německo

    Just the Wind

    (Německo)
  • SK název

    Je to iba vietor

  • SK název

    Je to len vietor

  • EN název

    Just the Wind

Drama

Maďarsko / Německo / Francie, 2012, 87 min

Scénář:

Benedek Fliegauf

Komentáře uživatelů k filmu (79)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(14.2.2012)

  • Marigold
    *****

    Nejzásadnější film o rasismu, který kdy vznikl. Úžasná ukázka Fliegaufovy empatie, jedinečné intuice a schopnosti nechat diváka prožít situaci prostřednictvím fragmentů bez návodného ideologického rastru. Tohle umí jenom pár lidí na světě a Bence nad nimi možná dokonce vyčnívá svým jedinečným nemanipulujícím lyrismem. Pokud naučíme svoje děti koukat na podobné snímky, tak má evropská společnost jistou naději vyhnout se katastrofě.(7.7.2012)

  • LIVINGDEAD
    odpad!

    Amatérský film, zřejmě nemají elektřinu a tak je celý film potmě....(26.7.2013)

  • Eodeon
    *****

    Benedek Fliegauf se opět vrací k metodě důsledného "detailování". sleduje nejen detaily vnějšků pomocí pátravých kamerových postupů, ale i vnitřků. mnohem subtilnějšími a rafinovanějšími cestami totiž dociluje nebývalého přiblížení diváka postavám a jejich duševním stavům (nebo snad postavy divákům... ?). divák se nemusí nutně vcítit, ale při tak bravurní pocitokresbě a při takové blízkosti nelze než nevnímat postavy jako svého druhu nastavená zrcadla. nemusí se identifikovat, ale už při trochu otevřeném a přístupném diváctví není vyhnutí se v nich v alespoň nějakém ohledu poznat, alespoň v někom z nich. záleží na ochotě diváka přiznat si, že krom čehosi ctnostného se v nás všech univerzálně nachází i cosi temného. Fliegauf se tomu nevyhýbá. naopak, směřuje právě k této temnotě po celé trvání filmu, stejně jako ke katarzi, která psýché diváka dle předpokladu šlechtí skrze účast na duševní bolesti. přitom po letmém zhodnocení se může film jevit uvolněný až kolébající. z části snad i je, a snad i proto působí okamžiky vzepětí zla o to intenzivněji, brutálněji, byť oko za celou dobu nespatří téměř žádnou nepokrytou zrůdnost. bylo by krátkozraké podlehnout módnímu trendu a hledat jádro filmu v jakési společenské kritice či studii. o to přeci nejde snad ani v té poslední řadě. díky zmíněnému "zrcadlu", které nastavuje, zachází Fliegauf daleko hlouběji, pokud ho divák tak hluboko vůbec zajít nechá. ironicky pojmenovaný snímek může ironicky fungovat i jako selekce diváků podle jejich postojů k němu. dělí je na fašisty, kteří se odmítnou nechat zrcadlu vystavit, a film proto odmítnou jako takový, a na smířlivější diváky, smířlivé k ostatním a tudíž smířlivé i s vlastní bytostí.(26.10.2012)

  • Fr
    **

    ,,JE TO JEN VÍTR. JDI SPÁT“... /// Může vás fascinovat ,,detailová“ filmařina, která sleduje ,,jeden den“. Nebo nudit. Můžete mít dojem, že koukáte ,,na zásadní protirasistickej snímek“. Nebo se nudit. Příběh jedný rodiny, takový ty, která působí slušným dojmem, totiž mnoho neřeší. Dramatickou chvilku si nechá až na závěr, po kterým mám jedinej pocit: že život není fér. Čekal jsem víc. Nemám na mysli hafo mordů, hořící živou pochodeň. Dle mýho, to téma mělo upozornit – co upozornit – mělo do světa VYŘVAT, co že se to tenkrát stalo!. I z toho důvodu, že zařvali ti slušní. Jediný, co se tomu nedá upřít, je to čekání ,,na vraha“. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Koukám jen na příběhy podle skutečnosti. 2.) Zajímaj mě filmový zprávy o nespravedlivejch úmrtích. 3.) Thx za titule ,,retvi“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(18.8.2013)

  • DaviD3141
    ****

    [IFF 2012, Bratislava – 80%](11.11.2012)

  • Dadel
    **

    Trvalo mi skoro 10 let, než jsem se odvážil podívat na další film od Fliegauf Benedek, a to pouze kvůli námětu, který mě osobně zajímá. Tento film má sice asi 10x rychlejší tempo než Dealer, takže je už téměř koukatelný, problém je ale v obsahu. 80 minut jen sledujeme romskou rodinu, jak si žije svůj život a divák by měl asi být napjatý, že každou chvíli vyskočí zpoza stromu nácek s brokovnicí, ale to by divák nesměl vědět, že k tomu dojde až na konci. Pokud má tento film "nastavovat zrcadlo" rasismu, měli se tvůrci vykašlat na rádobyuměleckou formu, kvůli které se na to moc obyčejných Maďarů, co nejsou rasisty, ale... dobrovolně nepodívá (o Češích nemluvě - film u nás vidělo asi 5 1/2 člověka), a natočit film konvenčněji, a třeba s útokem přijít už v půlce filmu a pak ukazovat, co bylo dál, a/nebo ukázat i druhou stranu - představit nácky, jak připravují útok, a jejich pomýlené světonázory.(22.7.2013)

  • Artran
    ***

    Nový Fliegaufův film je pro mne zajímavý především tím, že režisér opustil své introvertní narkoleptické vize a vytvořil otevřený sociální komentář, což je krok z tvůrčího hlediska odvážný. Na druhou stranu musím říci, že díky své snaze o korektní odstup a přeopatrnou emaptii působí jako jakési bravurní cvičení s výpovědí, která diváka nikam neposune, neboť "pouze" precizně vyslovuje v jistém intelektuálně-kulturním rámci očekávatelný, nepřekvapivý postoj k rasismu, a odhaluje se tedy spíše jako doslovný formální kalkul. Tři předcházející Fliegaufovy počiny jsou magickými šiframi a provokují k dalším zhlédnutím; Csak a szél pár dní po projekci, alespoň v mém případě, odvál vítr.(30.7.2012)

  • FlyBoy
    *****

    [SFF 2012, Sydney] Xenofóbne barbarstvá a poprava morálky v podaní Fliegaufa. Príkre a v rámci posolstva aneb "čo tým chcel autor povedať" ani trochu zidealizované. Desiatky rokov exstujúca a stále neprekonaná ujma ľudstva bez okolkov chrstnutá priamo do divákovej tváre. Hrozba kulminujúca tak desivým spôsobom, že to naháňa až nepopísateľne prenikavý strach o sile tých najhorších nočných môr. Obsahovo si to plynie na vlastné riziko, pre niekoho nepohodlne postihuje každú maličkosť (ide až "na telo") v rámci príznačnej mizanscény a nedovoľuje žiadne kompromisy. Formálne tu máme čo dočinenia s (ako vždy u B.F.) odzbrojujúcim zliatim zvukovo experimentálnych variácií a obrazovo pocitového obžérstva. "Csak a szél" je profesórsky narafičená pasť do ktorej keď spadnete, tak najmenej týžden odtiaľ nevylezete.(10.6.2012)

  • Radko
    ****

    Film ohrozenie. Zvieravo nepríjemne navodzujúci pohľadmi od chrbta pocit náhleho útoku zozadu. Z neznáma a nevedno z akých kritérií výberu obetí. Alebo útoku až príliš dobre známeho, príčinne skoncentrovaného z náhodných poznámok, drobných naschválov, prístupu polície k Cigáňom, reakcií rozdrapených nacenganých čiernoolivových mastigúľ a miestami ich extrémne mám na salámovského životného štýlu v objatí závislostí. Na ktorý dopláca celá komunita. Pretože väčšine sa inakosť búrajúca spoločnosťou naordinované limity štátnych rozkazov: "Pracuj! Si náš!" vždy bridí a odpudzuje ich - preto s mlčiacou úľavou prijíma silné čistiace prostriedky.(12.11.2012)

  • emma53
    **

    Na film Je to jen vítr jsem se moc těšila, ale nakonec musím se smutkem konstatovat, že to bylo zatím moje největší zklamání roku. Možná je to tím, že Fliegaufův filmový rukopis je mi zcela neznámý, ale nic to nemění na mém silně ambivalentním dojmu z filmu, kde se v kostře sice snažili držet skutečných faktů, ale jeho předložení mně bylo silně proti mysli. Zcela souhlasím s komentářem uživatele L-V.(31.10.2013)

  • Traffic
    *****

    Výjimečný film. Nenazýval bych jeho realismus lyrickým, protože hlavní účinek kamery, která se pevně drží členů jedné cikánské rodiny, je zesílená identifikace s protagonisty - což vzhledem k tématu může na některé lidi působit, třeba i podvědomě, zneklidňujícím dojmem. Napětí je zde budováno mistrně, takřka celý třetí akt podbarvuje téměř neslyšitelný ambientní ruch - takový tlumený hukot, který možná nepostřehnete a budete ho vnímat jen tak mimochodem, ale svoji funkci plní dokonale. Navíc, jakmile tahle zvuková stopa ztichne, ten naprostý klid najednou působí až děsivě a vy víte, že konečně půjde do tuhého. Fliegauf vás ale stejně ještě nechá chvíli vycukat. Bylo by možné vést debatu o tom, do jaké pozice vlastně film staví svého diváka. Na jednu stranu, jak už jsem napsal výše, jsme v těsném spojení s hrdiny-Romy, na stranu druhou se tu v podstatě vůbec neobjevují postavy rasistů - pouze v náznacích, kdy cikánského chlapce zřejmě sleduje černé auto se zatmavenými skly. Takže když my - diváci sedíme ve ztmaveném kinosále a sledujeme film a postavy v něm, které si našeho pohledu nejsou vědomy, nejsme v tu chvíli právě přirovnáváni k neviděným osobám v autě? Tohle pnutí mezi identifikací s cikány/oběťmi a implicitním obviněním diváků ze všeobecně rozšířené xenofobie mi přijde jako nejzajímavější aspekt filmu, který skutečně patří mezi to nejlepší, co se u nás zatím letos objevilo v kinech/na festivalech.(27.7.2012)

  • xxmartinxx
    ***

    Možná je to jen můj osobní poznatek, ale snad nikdy jsem nemluvil s Romem, který by se mi nedíval přímo do očí - nikdy jsem neviděl Cikána, jak ostýchavě uhýbá pohledem a stydí se. A jsem z vesnice, navíc jsem na středoškolských brigádách pracoval na spoustě míst, kde jsem měl možnost potkat spoustu Romů. Byli různorodí, ale jedna věc je spojovala - nebyli to žádné chudinky, které by budily lítost. Netvrdím, že takoví zasmušilí Romové neexistují - jistě existují Cikáni stejně odlišných nátur jako u jakékoliv jiné skupiny lidí a nerad bych tím "nikdy jsem neviděl Roma dělat to a to" vzbudil dojem, že se podle mě všichni chovají stejně. Fliegauf ale dělá to, co hodně umělců, kteří to myslí dobře. Zobrazuje Romy jako útrpné, utlačované a věčně vnitřním bojem sžírané vznešené chudáky, kteří si především zaslouží lítost. A takový obraz škodí na mnoha úrovních, i když je myšlen nejlíp, jak jen může. Jenže já si myslím, že zobrazovat nějakou skupinu jako terč naší lítosti jí bere základní důstojnost. Fliegauf to nevychytal a utopil se ve svém krásném artovém gestu, aniž by chápal méně artovou realitu situace. Smrt malé holčičky, která před tím v bílých šatičkách sbírá na poli rostliny, jistě vzbudí dojetí spíš, než kdyby šlo o Cikána, co před tím řve na útočníka "nemáchej na mě tou brokovnicí, debile". Ale tohle idealizování zase jen brání opravdu se zamyslet nad opravdovým rozměrem problému a může vést jen v rozjuchané zasnění "jak by to bylo krásné, kdyby se měli na světě všichni rádi, neexistovali rasisti a chleba se rozdával na ulicích zadarmo".(22.10.2013)

  • gogo76
    ***

    Strašne ma potešila premiéra na STV2. Úvod a zmienka o nepokojoch a vraždách cigánov navnadí, potom však nasleduje prekvapivé sklamanie. Sledujeme bežný deň či dva v jednej nie príliš typickej rómskej rodine. Tieto rodiny zvlášť tie mimo mestá majú aj viac ako desať detí, preto ma táto "typická" rómska rodina svojim výrazne skresleným pohľadom režiséra prekvapila. Je jasné, že režisér chcel získať sympatie diváka na stranu rómov a protirasistický podtón filmu tým nenápadne dvihnúť. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale tomto pohľadu na slušných cigánov aspoň u nás, v Čechách a v Maďarsku nikto neuverí. Nech prídu točiť do skutočnej rómskej osady.... Film sa neskutočne vlečie, hrozba visí vo vzduchu, preto divák netrpezlivo čaká, kedy to konečne nastane. Krátke zdramatizovanie príde až na samom konci, čo ma dosť nasralo. Film je inak zrežírovaný kvalitne, herecké výkony na úrovni, ale tá veľká návnada v úvode, malé " vzrúšo" na konci a veľké nič uprostred, mi zážitok dosť výrazne pokazili. Vyhlásenia o tom, že ide o jeden z najlepších protirasistických filmov, neberte vážne. Iba priemer. 60%.(8.2.2014)

  • FrodoF
    ****

    http://www.indiefilm.cz/2012/07/26/lfs-2012-silny-vitr-z-madarska/(20.10.2012)

  • Aky
    ***

    Námět a skutečný příběh vysoce převyšují filmařské kvality. Sílu filmu člověk ocení až v posledních pěti minutách, do té doby se vrší jedna nekonečně se vlekoucí sentence za druhou s minimální přítomností děje.(5.10.2013)

  • bassator

    47th KVIFF 2012 - HORIZONS - Horizonty (Csak a szél / JUST THE WIND / To je vítr)(17.7.2012)

  • Jordan
    *****

    kruté & ponuré - a bohužiaľ pravdivé. jeden z najlepších filmov posledných rokov.(24.3.2013)

  • iamek
    *

    [47. MFF KV 2012](7.7.2013)

  • HenryS.
    ****

    Hodně odzbrojující. I když přece jenom se těším, až to uvidím aspoň ještě s nějakýma titulkama..(17.2.2012)

<< předchozí 1 2 3 4