poster

Je to jen vítr

  • Maďarsko

    Csak a szél

  • Německo

    Just the Wind

    (Německo)
  • slovenský

    Je to iba vietor

  • slovenský

    Je to len vietor

  • anglický

    Just the Wind

Drama

Maďarsko / Německo / Francie, 2012, 87 min

Scénář:

Benedek Fliegauf

Kamera:

Zoltán Lovasi
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    ***

    Možná je to jen můj osobní poznatek, ale snad nikdy jsem nemluvil s Romem, který by se mi nedíval přímo do očí - nikdy jsem neviděl Cikána, jak ostýchavě uhýbá pohledem a stydí se. A jsem z vesnice, navíc jsem na středoškolských brigádách pracoval na spoustě míst, kde jsem měl možnost potkat spoustu Romů. Byli různorodí, ale jedna věc je spojovala - nebyli to žádné chudinky, které by budily lítost. Netvrdím, že takoví zasmušilí Romové neexistují - jistě existují Cikáni stejně odlišných nátur jako u jakékoliv jiné skupiny lidí a nerad bych tím "nikdy jsem neviděl Roma dělat to a to" vzbudil dojem, že se podle mě všichni chovají stejně. Fliegauf ale dělá to, co hodně umělců, kteří to myslí dobře. Zobrazuje Romy jako útrpné, utlačované a věčně vnitřním bojem sžírané vznešené chudáky, kteří si především zaslouží lítost. A takový obraz škodí na mnoha úrovních, i když je myšlen nejlíp, jak jen může. Jenže já si myslím, že zobrazovat nějakou skupinu jako terč naší lítosti jí bere základní důstojnost. Fliegauf to nevychytal a utopil se ve svém krásném artovém gestu, aniž by chápal méně artovou realitu situace. Smrt malé holčičky, která před tím v bílých šatičkách sbírá na poli rostliny, jistě vzbudí dojetí spíš, než kdyby šlo o Cikána, co před tím řve na útočníka "nemáchej na mě tou brokovnicí, debile". Ale tohle idealizování zase jen brání opravdu se zamyslet nad opravdovým rozměrem problému a může vést jen v rozjuchané zasnění "jak by to bylo krásné, kdyby se měli na světě všichni rádi, neexistovali rasisti a chleba se rozdával na ulicích zadarmo".(22.10.2013)

  • Traffic
    *****

    Výjimečný film. Nenazýval bych jeho realismus lyrickým, protože hlavní účinek kamery, která se pevně drží členů jedné cikánské rodiny, je zesílená identifikace s protagonisty - což vzhledem k tématu může na některé lidi působit, třeba i podvědomě, zneklidňujícím dojmem. Napětí je zde budováno mistrně, takřka celý třetí akt podbarvuje téměř neslyšitelný ambientní ruch - takový tlumený hukot, který možná nepostřehnete a budete ho vnímat jen tak mimochodem, ale svoji funkci plní dokonale. Navíc, jakmile tahle zvuková stopa ztichne, ten naprostý klid najednou působí až děsivě a vy víte, že konečně půjde do tuhého. Fliegauf vás ale stejně ještě nechá chvíli vycukat. Bylo by možné vést debatu o tom, do jaké pozice vlastně film staví svého diváka. Na jednu stranu, jak už jsem napsal výše, jsme v těsném spojení s hrdiny-Romy, na stranu druhou se tu v podstatě vůbec neobjevují postavy rasistů - pouze v náznacích, kdy cikánského chlapce zřejmě sleduje černé auto se zatmavenými skly. Takže když my - diváci sedíme ve ztmaveném kinosále a sledujeme film a postavy v něm, které si našeho pohledu nejsou vědomy, nejsme v tu chvíli právě přirovnáváni k neviděným osobám v autě? Tohle pnutí mezi identifikací s cikány/oběťmi a implicitním obviněním diváků ze všeobecně rozšířené xenofobie mi přijde jako nejzajímavější aspekt filmu, který skutečně patří mezi to nejlepší, co se u nás zatím letos objevilo v kinech/na festivalech.(27.7.2012)

  • klerik

    Asi je veľká škoda, že maďarčina sa nedá počúvať (až teraz si uvedomujem, akou veľkou výhdou je, že v mojom obľúbenom HUKKLE sa nehovorí). Idem si radšej pustiť niečo fínske...(8.12.2014)

  • DwayneJohnson
    *****

    Mohl bych teď nastudovat filmovou teorii, přihodit pro mě několik nesrozumitelných vět, či názvů, abych ze sebe udělal filmového, erudovaného kritika, když tak čtu některé komentáře pod sebou, které jsou pro mě naprostá španělská vesnice... ale na to dneska dlabu, až jindy, takže to zkusím popsat tak, jaký na mě film udělal dojem. A ten byl rozhodně velice silný, ke konci možná až moc, nicméně to nic nemění na faktu, že pod pět hvězd nepůjdu ani náhodou. Sice tu nehrají žádní herci, není tu žádný vymakaný scénář, nicméně tohle všechno působí s velmi reálně odvyprávěným příběhem, jako nepatrný detail. Příběhem, o jednom jediném dni, romské rodiny, který se (bohužel) v některých evropských zemích už stal a nad kterým, mně osobně zůstává rozum stát. Snad se tohoto pocitu, co nejrychleji zbavím....(14.10.2014)

  • Eodeon
    *****

    Benedek Fliegauf se opět vrací k metodě důsledného "detailování". sleduje nejen detaily vnějšků pomocí pátravých kamerových postupů, ale i vnitřků. mnohem subtilnějšími a rafinovanějšími cestami totiž dociluje nebývalého přiblížení diváka postavám a jejich duševním stavům (nebo snad postavy divákům... ?). divák se nemusí nutně vcítit, ale při tak bravurní pocitokresbě a při takové blízkosti nelze než nevnímat postavy jako svého druhu nastavená zrcadla. nemusí se identifikovat, ale už při trochu otevřeném a přístupném diváctví není vyhnutí se v nich v alespoň nějakém ohledu poznat, alespoň v někom z nich. záleží na ochotě diváka přiznat si, že krom čehosi ctnostného se v nás všech univerzálně nachází i cosi temného. Fliegauf se tomu nevyhýbá. naopak, směřuje právě k této temnotě po celé trvání filmu, stejně jako ke katarzi, která psýché diváka dle předpokladu šlechtí skrze účast na duševní bolesti. přitom po letmém zhodnocení se může film jevit uvolněný až kolébající. z části snad i je, a snad i proto působí okamžiky vzepětí zla o to intenzivněji, brutálněji, byť oko za celou dobu nespatří téměř žádnou nepokrytou zrůdnost. bylo by krátkozraké podlehnout módnímu trendu a hledat jádro filmu v jakési společenské kritice či studii. o to přeci nejde snad ani v té poslední řadě. díky zmíněnému "zrcadlu", které nastavuje, zachází Fliegauf daleko hlouběji, pokud ho divák tak hluboko vůbec zajít nechá. ironicky pojmenovaný snímek může ironicky fungovat i jako selekce diváků podle jejich postojů k němu. dělí je na fašisty, kteří se odmítnou nechat zrcadlu vystavit, a film proto odmítnou jako takový, a na smířlivější diváky, smířlivé k ostatním a tudíž smířlivé i s vlastní bytostí.(26.10.2012)

  • - Všichni protagonisté filmu byli ve skutečnosti neherci. (ash99)

  • - Příběh filmu je založen na skutečném případu rasových útoků na romskou komunitu a na zprávách, které o těchto událostech vycházely v aktuálním tisku. [Zdroj: Artcam] (Jeremy.jk)

  • - Kvůli detailní kameře, která prostupuje celý snímek, je v márnici vidět, jak mrtvé postavě dcery tepe krční tepna a dýchá, přestože už je po smrti. (awful)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace