poster

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část

  • anglický

    The Hunger Games: Mockingjay - Part 1

  • slovenský

    Hry o život: Drozdajka 1

Sci-Fi / Dobrodružný / Thriller

USA, 2014, 125 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ****

    Takhle by vypadal první Kapitán Amerika, kdyby to nebyla úplná sračka. Šok, ó jaký to šok: v rozporu se všemi očekáváními nemůže za rozdělení předlohy – minimálně úplně ne – obava, že pokud se otrocky nepřevede každá bezvýznamná událost z finálního dílu, uječené fanynky z toho jebne (třebaže i tenhle aspekt bezpochyby sehrál svou roli a do jisté míry se projevuje, protože dějově se stane bez přehánění naprosté hovno), nýbrž legitimní snaha pořádně rozebrat jeden z nejcharakterističtějších tematických rysů série, a to faktickou nemožnost vést v moderní mediální době autentickou revoluci. Lze označit za autentickou vzpouru, která je na jednu stranu zrozena z reálného rozhořčení a prováděna samostatně jednajícími osobami, na tu druhou ovšem z velké části ovlivňována a přiživována profesionálně zorchestrovanými scénáři, jež mají v základu pravdivé jádro a známku prožité emoce, proměněné klasickými filmařskými triky k nepoznání, stále jsou však více než schopné vzbudit v příjemci skutečnou, potentní reakci? A co účastníci revoluce, nakolik jsou svobodnými aktéry, a nakolik manipulovanými loutkami v cizí hře? Celý konflikt je ještě umocňován tím, že tohohle PR boje se účastní dvě strany, které reagují nikoli na reálné dění, nýbrž si vzájemně poskytují zpětnou vazbu v podobě dalších smyšlenek, jež zase nutí k akci oponenta i plebs (viz například způsob, jakým se Kapitol i 13. distrikt vypořádají se sebepropagací v případě katastrofálního fiaska v 8. distriktu, na němž mají oba totožný podíl). Nedá se říct, že by film na tyhle otázky poskytoval nějakou jasnou odpověď – soustředí se spíš na jejich pojmenování a ukázání vlivu, který mají na protagonisty. Osvěžující je, že tvůrci si jsou oproti samotné autorce a prvnímu dílu vědomi fundamentálního rozporu série, a sice vzájemně neslučitelných snah stvořit co nejzábavnější a divácky nejvděčnější dílo, a zároveň se kriticky vyjadřovat k manipulativnímu potenciálu médií (nejvýraznějším příkladem je samozřejmě zahrnutí části traileru do jednoho z propagandistických spotů). Je to nějak objevné? Nevím, mohlo by, kdyby se tvůrci odlepili od zdi, vzdali se touhy zavděčit se divákovi a vrhli se do nastolených otázek koulemi napřed, na druhou stranu ale nevím o žádném jiném moderním díle, které by tohle téma vůbec nakouslo, takže vlastně nemám proč kafrat.(7.12.2014)

  • Morien
    **

    -"My sister gets to keep her cat." Ačkoliv je tenhle film ze série zatím nejfilmovější a nejlépe strukturovaný, pořád jsem frustrovaná z toho nepochopitelného (nesmyslného) románového dávkování informací. Minulý film měl dvě a půl hodiny a skončil přesně ve chvíli, kdy se tam konečně něco začalo dít. Tento film má dvě hodiny a já si pořád nejsem schopná určit, jestli je to hodně nebo málo vzhledem k tomu, co nabízí. Má v sobě spoustu ilustračních balastoidních záběrů typu "Katniss sedí stranou a je smutná" a jiné zajímavé dějové momenty a celý ten koncept mediální manipulace potom nedostane zdaleka tolik prostoru a takové rozzáběrování, jaké by si zasloužil. Zajímalo by mě, jestli to, že rebelové mají záběry Katniss ze chvíle, kdy s ní nikdo ze štábu s kamerou určitě nebyl (sestřelení letounu s Galem) je chyba toho opravdického tvůrčího týmu a nebo nějaký skrytý tajný komentář k nevím čemu. Každopádně je to takový film inspirující (přemýšlivé teenagery) k sebevraždě, protože (dokonce snad víc než Matrix) pojednává o nemožnosti svobodné volby. Je tam myslím hezky vidět, že "prostá" vrstva lidí (reprezentovaná skrz Katniss, její sestru a matku a Galea, ale jsou to všichni ti lidé, co bojují na barikádách a pokládají nálože a riskují svoje životy, protože nemají co jiného ztratit) se chová upřímně a reaguje autenticky na to, co vidí a slyší kolem sebe, aniž by to nějak zkoumali intelektem. Potom jsou tam ti, kteří si uvědomují, že všechno to, co je vidět a slyšet, je lež jako veš (Haymitch, Finnick, a asi sem patří i Peeta) a mají z toho deprese a traumata. Další jsou ti, kteří se živí tím, že lži naplánované ostatními prezentují jako pravdu a nemají s tím problém (Effie, Caesar, Cressida) a potom je tam vrstva těch iluminátských pletichářů, kteří to všechno vymýšlejí a plánují s cílem, aby to vypadalo jinak, než to vypadá, že má vypadat, ale ve skutečnosti jde jen o jejich osobní blaho a touhu po moci (Snow, Coin, Plutarch). A díky tomu je samozřejmě jakákoliv autentičnost jakékoliv reakce kohokoliv pod nimi znečištěná a znemožněná, protože je to jenom očekávaná a naplánovaná reakce na připravené podmínky. Uff, nečekala jsem takové myšlenkové cvičení od filmu, který jsem si pustila jako zábavu k jízdě na rotopedu. Dál se mi vcelku líbí to obracení genderových rolí, to je teď takový oblíbený pojem, kdy se Katniss chová jako "brutální" spontánní muž a Peeta zase jako citově založená rozvažující žena. (Jejich společné "dialogy" skrz propagandistická videa byla mimochodem moje asi nejoblíbenější část filmu, která by si zasloužila patřičnější rozpracování.) Co se těch genderových serepetiček týče, tak byl zajímavý ještě i Finnick, který v minulém filmu vykazoval všechny atributy spojované s mužstvím (síla, odvaha, odhodlání, poslušnost vyšším šaržím) a v tomhle filmu ho zase naplno uhodila ženská část osobnosti (emocionalita, exploatace sexuality, využívání zákulisních znalostí). Další věc, ke které jsem se chtěla vyjádřit, byla absence "reálného" prostoru, které jsem si tentokrát nějak víc všimla v porovnání s ostatními filmy, což je zvláštní vzhledem k tomu, že ty předchozí dva se více či méně doslova odehrávaly v aréně nahrazující reálný svět. I tady sice nechybí lety nad otevřenou krajinou nebo nějaké to toulání v lese, ale celé širé plochy určitých území jsou tam pořád redukovány na jednu díru v zemi nebo hromadu ruin, kolem které chodí hlavní herci a anonymní statisté pořád dokola. Je to cena za to, že se příběh odehrává na celém kontinentu zároveň? Nebo to nejde udělat jinak, aniž by to stálo miliony peněz? Ani z takových filmů jako jsou první a druhý Vetřelec nemám tak uzavřený/izolovaný pocit kulisovosti jako z krajiny Panemu. Dál se pořádně ještě nemůžu rozhodnout, co si myslím o Jennifer Lawrence. Na základě výběru jejích filmů, co jsem viděla, bych rozhodně neřekla, že je to tak skvělá mladá herečka, jak by o ní četné nominace a výhry mohly naznačovat. Hlavně v civilních rolích mi přijde její projev dost plochý a nedostatečně oduševnělý, ale to může být i tím, že všechny takové ty filmy s Bradley Cooperem jsou absolutně mimo moji krevní skupinu. Nicméně si na druhou stranu mi zase přijde, že díky takovému tomu temnému tvrdohlavému vzdoru, co v sobě má, je při správném vedení ideální představitelkou pro takové ty „role model“, vzorové ženy. U celé série Hunger Games je ale problém se scénářem a s tím, jak se s její postavou zachází. Sice to není žádné Stmívání a průser jako s Bellou Swan, ale pořád je tam ten tlak na sloužit lásce bez přemýšlení hodně cítit a taky víckrát než jednou řekne, že kdyby prostě umřela, tak všechny problémy zmizí a její milovaní budou žít zase ideální životy. Což není ideální ani omylem. Osobně mám velkou slabost pro to, jak ztvárnila Mystique v X-Men: První třída („Mutant and proud!“ – ach), a líbí se mi její fyzická tělesnost, tak můžu jenom doufat, že ještě trošku uzraje a bude svůj potenciál využívat ve prospěch světlé strany síly.(2.8.2015)

  • Wacoslav1
    **

    Tak konečně jsem schrastil odpovídající R.I.P (milovníci1080000000p prominou) v kině bych totiž hladový hry a Hobita fakt neriskoval a pustil jsem se do tohoto veledíla. No co na to říct fanoušek týhle série se ze mě nestane a to i přesto, že jsem letos viděl pár filmů z new age generací který mi překvapivě sedli (Labyrint, Divergence) nicméně po naprosto katastrofální dvojce je tenhle díl trochu přijatelnější. Akorát to rozdělení na 2 díly mi přijde jako debilita. No ještě, že to nežeru a nemusím se třást co přijde za rok, ale kouknu se jak to dopadne.35%(21.12.2014)

  • MMR
    ***

    Očekával jsem něco lepšího, akčnějšího. Takovou dobu jsem se na to těšil, bohužel mé očekávání se nenaplnilo. Snad to zachrání poslední díl.(8.5.2015)

  • verbal
    **

    Jsem docela zvědav, kam tento zajisté tisícidílný literární patogen na plátně povede, až slečna Lórencová, která pomalu ale jistě vykvétá ze svého pedofilního šarmu oplácané tlustostehenné patnáctky do škaredého otylého chlapa s mastnými vlasy, začne mutovat a naroste jí ohryzek. A ihned si i sám svou zvědavost ukojím: „Inu kam by, jen hlouběji tam, kde se už nyní nachází. Do prdele!“. Parazitická grafomanka Zuzana peče dál podle osvědčeného receptu na Pottratovsko – Stmívací buchtu: „Vykraďte z postapo žánru, co se dá, promíchejte, přidejte uvědomělou a náležitě rozpolcenou náctiletou krávu s lukem a ambicemi zachránit svět, pár nagelovaných homosexuálů, ukrutnou porci osudové lásky, kýčovitě existenciální dialogy, mohutný komparz v podobě hodných a zlých soudruhů, naházejte do Wordu a přizpůsobte tak, aby se u toho daly bez traumatu vymačkávat jebáky a našla se v tom každá ta pubertálně snící, školou povinná šereda ještě před první menstruací. A voilà, z rychlotrouby pro trouby vytahujeme pokračování mega(s)hitu, tentokráte navíc s kůl příznačným názvem Hangrhejs: Mokrýgej - Část první.“ Když už jsme u toho vykrádání, opět mi to nedá, abych se zase trošku nezaopičil po svém největším vzoru, věhlasném bulvárním bodohoniči, mulťákovi, nejhustším borečkovi Mléčné dráhy a naprosto „originálním“ přemísťovači duševního vlastnictví z internetových blogů, který všechny blahoslavené tak hřejivě a s lehkostí zásobuje svými kůl třeskutě ftipnými kritikami neviděných filmů a jehož již léta tak křečovitě a urputně kopíruji. Proto i já musím hned obnažit a vystavit na odiv své básnické střevo, cit pro rytmus a dokonalý rým a také obšťastnit čtenáře dávkou ukrutně humorné a stejně vyspělé poezie. Takže, ehm, ehm: „Byl první máj, kunda!, byl lásky čas, kurvy!, a já si šel koupit kabanos, vole! Kaďáku… Kaďáku… Kaďáku, ty jsi ale trapný pičus! Pičus. Pičus.“(24.2.2015)

  • - Natáčení probíhalo v okolí Berlína a Paříže. (JustMeeKatie)

  • - Spoiler: V knize se společně s Peetou (Josh Hutcherson), Annie (Stef Dawson) a Johannou (Jena Malone) vrátí z Kapitolu ještě splátkyně z druhého kraje Enobaria, která sice druhý film také přežila, ale zde se neobjevuje. (romajz15)

  • - Smrt herce Philipa Seymoura Hoffmana, představitele Plutarcha Heavensbeeho, zkomplikovala natáčení, protože měl v plánu ještě 7 natáčecích dnů. Jeho úloha byla dokončena za přispění počítačových technologií. Film je věnován jeho památce. (Weasley)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace