poster

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část

  • anglický

    The Hunger Games: Mockingjay - Part 1

  • slovenský

    Hry o život: Drozdajka 1

Sci-Fi / Dobrodružný / Thriller

USA, 2014, 125 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    **

    -"My sister gets to keep her cat." Ačkoliv je tenhle film ze série zatím nejfilmovější a nejlépe strukturovaný, pořád jsem frustrovaná z toho nepochopitelného (nesmyslného) románového dávkování informací. Minulý film měl dvě a půl hodiny a skončil přesně ve chvíli, kdy se tam konečně něco začalo dít. Tento film má dvě hodiny a já si pořád nejsem schopná určit, jestli je to hodně nebo málo vzhledem k tomu, co nabízí. Má v sobě spoustu ilustračních balastoidních záběrů typu "Katniss sedí stranou a je smutná" a jiné zajímavé dějové momenty a celý ten koncept mediální manipulace potom nedostane zdaleka tolik prostoru a takové rozzáběrování, jaké by si zasloužil. Zajímalo by mě, jestli to, že rebelové mají záběry Katniss ze chvíle, kdy s ní nikdo ze štábu s kamerou určitě nebyl (sestřelení letounu s Galem) je chyba toho opravdického tvůrčího týmu a nebo nějaký skrytý tajný komentář k nevím čemu. Každopádně je to takový film inspirující (přemýšlivé teenagery) k sebevraždě, protože (dokonce snad víc než Matrix) pojednává o nemožnosti svobodné volby. Je tam myslím hezky vidět, že "prostá" vrstva lidí (reprezentovaná skrz Katniss, její sestru a matku a Galea, ale jsou to všichni ti lidé, co bojují na barikádách a pokládají nálože a riskují svoje životy, protože nemají co jiného ztratit) se chová upřímně a reaguje autenticky na to, co vidí a slyší kolem sebe, aniž by to nějak zkoumali intelektem. Potom jsou tam ti, kteří si uvědomují, že všechno to, co je vidět a slyšet, je lež jako veš (Haymitch, Finnick, a asi sem patří i Peeta) a mají z toho deprese a traumata. Další jsou ti, kteří se živí tím, že lži naplánované ostatními prezentují jako pravdu a nemají s tím problém (Effie, Caesar, Cressida) a potom je tam vrstva těch iluminátských pletichářů, kteří to všechno vymýšlejí a plánují s cílem, aby to vypadalo jinak, než to vypadá, že má vypadat, ale ve skutečnosti jde jen o jejich osobní blaho a touhu po moci (Snow, Coin, Plutarch). A díky tomu je samozřejmě jakákoliv autentičnost jakékoliv reakce kohokoliv pod nimi znečištěná a znemožněná, protože je to jenom očekávaná a naplánovaná reakce na připravené podmínky. Uff, nečekala jsem takové myšlenkové cvičení od filmu, který jsem si pustila jako zábavu k jízdě na rotopedu. Dál se mi vcelku líbí to obracení genderových rolí, to je teď takový oblíbený pojem, kdy se Katniss chová jako "brutální" spontánní muž a Peeta zase jako citově založená rozvažující žena. (Jejich společné "dialogy" skrz propagandistická videa byla mimochodem moje asi nejoblíbenější část filmu, která by si zasloužila patřičnější rozpracování.) Co se těch genderových serepetiček týče, tak byl zajímavý ještě i Finnick, který v minulém filmu vykazoval všechny atributy spojované s mužstvím (síla, odvaha, odhodlání, poslušnost vyšším šaržím) a v tomhle filmu ho zase naplno uhodila ženská část osobnosti (emocionalita, exploatace sexuality, využívání zákulisních znalostí). Další věc, ke které jsem se chtěla vyjádřit, byla absence "reálného" prostoru, které jsem si tentokrát nějak víc všimla v porovnání s ostatními filmy, což je zvláštní vzhledem k tomu, že ty předchozí dva se více či méně doslova odehrávaly v aréně nahrazující reálný svět. I tady sice nechybí lety nad otevřenou krajinou nebo nějaké to toulání v lese, ale celé širé plochy určitých území jsou tam pořád redukovány na jednu díru v zemi nebo hromadu ruin, kolem které chodí hlavní herci a anonymní statisté pořád dokola. Je to cena za to, že se příběh odehrává na celém kontinentu zároveň? Nebo to nejde udělat jinak, aniž by to stálo miliony peněz? Ani z takových filmů jako jsou první a druhý Vetřelec nemám tak uzavřený/izolovaný pocit kulisovosti jako z krajiny Panemu. Dál se pořádně ještě nemůžu rozhodnout, co si myslím o Jennifer Lawrence. Na základě výběru jejích filmů, co jsem viděla, bych rozhodně neřekla, že je to tak skvělá mladá herečka, jak by o ní četné nominace a výhry mohly naznačovat. Hlavně v civilních rolích mi přijde její projev dost plochý a nedostatečně oduševnělý, ale to může být i tím, že všechny takové ty filmy s Bradley Cooperem jsou absolutně mimo moji krevní skupinu. Nicméně si na druhou stranu mi zase přijde, že díky takovému tomu temnému tvrdohlavému vzdoru, co v sobě má, je při správném vedení ideální představitelkou pro takové ty „role model“, vzorové ženy. U celé série Hunger Games je ale problém se scénářem a s tím, jak se s její postavou zachází. Sice to není žádné Stmívání a průser jako s Bellou Swan, ale pořád je tam ten tlak na sloužit lásce bez přemýšlení hodně cítit a taky víckrát než jednou řekne, že kdyby prostě umřela, tak všechny problémy zmizí a její milovaní budou žít zase ideální životy. Což není ideální ani omylem. Osobně mám velkou slabost pro to, jak ztvárnila Mystique v X-Men: První třída („Mutant and proud!“ – ach), a líbí se mi její fyzická tělesnost, tak můžu jenom doufat, že ještě trošku uzraje a bude svůj potenciál využívat ve prospěch světlé strany síly.(2.8.2015)

  • viperblade
    ****

    Zhlédnuto v kině. Po vlažném startu této série v podobě prvního dílu a mnohonásobně lepším druhém dílu jsem se na tento díl těšil, i přes fakt, že se mi pořád nelíbí, že jej rozdělili do dvou. Jenže poté mi pár kamarádů řeklo, že tenhle díl je docela nuda a zklamání. Takže když jsem usedl do sedačky v kině a čekal, co se bude dít, měl jsem očekávání docela nízko. A nevím, jestli zrovna tohle pomohlo, nebo jenom lidi byli nasyceni skvělým druhým dílem, který byl plný akce, ale mně to nepřišlo zase tak špatné. Opět, pravděpodobně to mohl být jeden film, ne dva, ale to uvidíme příští rok, jak to zakončí, teď mi ale nezbývá než napsat, že tenhle film měl své silné momenty (zpívající Katniss vede) a že mě ani tak nenudil, jak jsem čekal. Navíc si pořád stojím za svým a můj finální argument pro 75 % je ten, že já, člověk, který nikdy nebyl nějakým velkým fanouškem této série, můžu s klidným svědomím napsat, že tenhle díl může "nudou" nazývat jen někdo, kdo zapomněl na první díl, který pro mě stále zůstává jen průměrným filmem a nejhorším filmem z celé série.(28.12.2014)

  • M.a.t.t.
    ****

    Vlastne by bolo veľmi jednoduché zhodiť prvú časť poslednej kapitoly boja o Panem a odsúdiť ju ako najslabší diel. Predošlé diely boli totiž v mnohom úplné iné, čo však čitateľov predlohy nemôže prekvapiť. Ale aj pri rozdelení Drozdajky na dva filmy je vlastne všetko na svojom mieste a pri krátení by sa strácali motivácie postáv. Motív labilnejšieho jedinca zneužívaného spoločnosťou je cítiť, vítané sú aj zmeny oproti predlohe, ktoré sa dotýkajú vybraných postáv. I vrcholné momenty sú točené vrcholne a s patričnou intenzitou hodnou revolúcie. Lenže aréna a istý náboj predsa trochu chýba. Miesto nej je tu na žánrové pomery inteligentne spracovaná mediálna satira a boj na mediálnom fronte, ktorý rozohrávajú dve kľúčové figúrky na šachovnici. Nie je to vôbec málo, ale skutočná revolúcia príde až nabudúce.(24.11.2014)

  • Matty
    ****

    „Order shall be restored.“ Předposlední díl Hunger Games možná nepředstavuje nejelegantnější ukázku hollywoodského vyprávění – celý film je nakonec nenaplněným příslibem něčeho ohromného –, ale v rovině mediální sebereflexe nabízí dost podnětů, abyste měli nad čím přemýšlet ještě mnoho dnů po zhlédnutí. Nočními můrami stíhaná Katniss nezískává vnitřní klid nalezením spřízněné duše a aktivním převzetím kontroly nad situací, ale akceptováním mediální role, která pro ni byla vytvořena. Pomocí šatů, počítačových efektů a bojovných replik se mění v účinný nástroj revoluce, v aktérku uměle zkonstruované reality, kterou sama postupně přestává vnímat jako něco cizorodého, oddělného od skutečného světa. Postupně se svou rolí přijímá i slovník svých stvořitelů a své chování uzpůsobuje (všudy)přítomné kameře a zájmům revoluce („Tady netoč. Nemůžu jim pomoct“). Ze situací, v nichž se trpně ocitá a z toho, jak se k ní vztahují ostatní postavy (i za její přítomnosti o ní mluví ve třetí osobě, starají se primárně o to, aby dobře působila na propagačních videích), je zřejmá její pozice pouhého symbolického objektu. Na city hrající příběh je uzpůsobován jejím spontánním rozhodnutím, což ji v podstatě znemožňuje vystoupit z příběhu. Neuvědomuje si přitom, že její osud zrcadlí osud Peety, že se sama stala kočkou tupě nahánějící světlo (možná zbytečně nápadná metafora, ale zároveň dost jasná indicie, že je chybou přistupovat k filmu jako ke klasické žánrovce). Vyrábění rebelky a prodávání revoluce se přitom děje paralelně na dvou úrovních (vnětextové a mimotextové) a film nám „jakože“ dává nahlédnout do zákulisí vlastního vzniku. Po strhující akční scéně v jinak nezvykle nespektakulárním, pomalém a znepokojivě ztišeném filmu jsou tytéž záběry útoku na rebelskou nemocnici přesazeny do kontextu propagandistického „týdeníků“, který by měl manipulovat davy, stejně jako jsme se před chvíli nechali zmanipulovat (strhnout spektáklem) my. Kamera Katniss „reportážně“ pronásleduje i ve scénách, kdy v diegetickém prostoru nikým natáčena není. Splývání stylu snímání vede k dalšímu setření hranice mezi propagandou pro obyvatele Panemu a pro nás. Zakončení filmu varujícího před zaměňováním autentického a uměle vyrobeného televizním přenosem, který má zakrýt, k čemu mezitím dochází ve skutečnosti, pak můžete vnímat jako vrcholný akt neupřímnosti průmyslu postaveného právě na podobném překrývání reality, nebo jej přijmout jako důmyslnou rebelii v mezích možností velkostudiového hollywoodského vyprávění. Žádnou rebelii by si tvůrci ovšem nemohli dovolit, kdyby nešlo o adaptaci bestselleru těžícího právě z poptávky po příbězích vzdoru proti starému řádu, jehož mnohasetmilionové tržby jsou dopředu zaručené. 80% Zajímavé komentáře: kiddo, Morien, MessiáŠ(27.11.2015)

  • hellstruck
    ***

    Původně jsem Jennifer Lawrence chválila, protože knižní Katniss byla pravděpodobně více nesnesitelná. Unáhlila jsem se. V tomto filmu bylo několik scén, u kterých jsem nedokázala pochopit, jak někdo s takovým afektovaným projektem mohl dostat Oscara?! Silně to vypovídá o tom, že tato "prestižní" ocenění již nelze brát vážně. Naopak kritika označující Lawrence za nejpřeceňovanější herečku je zcela opodstatněná. Každý divák se zdravýma očima musí potvrdit, že scéna s jejím hysterickým výlevem "Ztratila jsem je, ztratila jsem je oba?" byla úplně přes čáru, co se nepřirozenosti týče. Ohledně její úlohy v ději to probíhalo nějak takhle - Katniss bulí, Katniss sleduje Peetu na obrazovce a bulí, Katniss se podívá do kraje č.12 a bulí, Katniss bulí, Katniss sleduje Peetu a bulí, Katniss bulí. Abych však nebyla nespravedlivá, knihy v této části jsou také nezáživné a hlavní hrdinka protivná. Proč tedy rozdělovat poslední díl na dvě části? Odpověď samozřejmě všichni známe, tvůrci raději budou ždímat penízky, než aby vyprodukovali něco kvalitnějšího. Tomu všemu vévodí trapné chvíle, jako je průchod zavírajícími dveřmi na poslední chvíli nebo natáčení propagandy. Vizuálně je to však nádhera a dějově to odsýpá, samozřejmě až na frustrující výlevy hlavní hrdinky. Písnička s oběšencem se povedla, přesto musím uznat, že jsem trochu zaujatá a je mi hodně líto dát méně, než tři hvězdičky.(27.2.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace