poster

Věra 68

  • Slovensko

    Věra

Dokumentární

Česko, 2012, 90 min (Alternativní: 52 min)

Režie:

Olga Sommerová

Scénář:

Olga Sommerová

Kamera:

Olga Špátová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • hous.enka
    ***

    Když osmašedesátej, tak Havel. Ach jo. Ale jinak mě dokument o Věře Čáslavské zaujal a bavil. Jen škoda toho přesahu do "současnosti", tím to Sommerová pohřbila a z filmu tak udělala tendenční záležitost, což mě u tohohle typu dokumentů až tak nebaví. Závěr s Johnem Bokem byl úplně zbytečný a pokud se Olga Sommerová snaží o dokument o životě známé gymnastky, měla zůstat nestranná.(6.1.2014)

  • Gemini
    *****

    Fascinující celovečerní dokument, výkladní skříň žánru, povinná učební pomůcka. Film mapující téměř neznámé stránky života vpravdě legendární osobnosti, která je ve svých sedmdesáti letech studnicí moudrosti poučeného a nijak zvlášť životem hýčkaného lidství... a zároveň také správnou energickou babičkou s neuvěřitelným "tahem na bránu" a kapsářem plným životní odvahy a optimismu. Paní Čáslavská si zkrátka musí získat každého - nebo přinejmenším každého Japonce:) Já sice žádnou zvláštní šikmookostí netrpím, ale kdyby řekla: "Skoč!", zeptal bych se jen: "Jak vysoko, madam?":) Kéž bychom měli víc Čáslavských než Vondráčkových... nemluvě o Hanychových nebo Štikových, že:P 90%(2.5.2013)

  • Pepinec
    *****

    Největší kouzlo tohoto poctivě uhněteného dokumentu tkví v tom, že přibližuje nenápadného člověka, kterého by většina lidí i přes jeho slávu a úspěchy ani nepoznala na ulici. Charakter, jaký nám představila Olga Sommerová, je tím správným následováníhodným.(30.12.2012)

  • gudaulin
    **

    V jednom pochvalném komentáři se píše "Mramorizace paní Čáslavské dopadla výborně". A v téhle větě se skrývá kámen úrazu. Právě proto, že je v něm pořádný kus pravdy. Snímek připomíná národní obrození se svou výrobou vlasteneckých ikon a adorací vlastenectví. Sommerová nejenže nemá od své hrdinky odstup, ale ani se netají svým přátelstvím a naprostým ztotožněním s paní Věrou. Dokument nic nezkoumá, nehledá a nepřemýšlí, jen pečlivě naplňuje dávno vytvořený stereotyp o výjimečné ženě hrdince a symbolu odporu proti okupaci. Po profesní stránce je to rutinní tříhvězdičkový snímek, kde si můžete pochopitelně přidat hvězdičky za ztotožnění se slavnou sportovkyní. Jenže je tady ještě poslední třetina filmu, kde se řeší - opět zcela jednostranně - tragické úmrtí ex-manžela pana Odložila. Ten se počátkem 90. let setkal se svým synem na diskotéce a po krátké výměně názorů skončil na podlaze se smrtelným úrazem hlavy. Soud syna odsoudil za ublížení na zdraví s následkem smrti. Proces byl médii sledován s mimořádnou pozorností jednak proto, že paní Věra byla národní celebritou, jednak se očekávalo, jak se zachová Václav Havel coby její přítel a zaměstnavatel. Podle očekávání přišla prezidentská milost, zůstalo rozhořčení Odložilových příbuzných a rozpaky nad podivnou tečkou za celým případem. Sommerová se mohla (moudře) probírání téhle bolavé rodinné tragédie vyhnout. V opačném případě měla dát prostor i druhé straně, vyhledat svědky a nechat promluvit soudní znalce. Místo toho jsou diváci svědky trapného emočního výlevu Johna Boka, svérázné figurky polistopadové společnosti. Za tenhle podpásový faul si snímek víc než 40 % celkového dojmu nezaslouží. Za zmínku stojí, že Sommerová si zjevně neuvědomuje, jak problematický je její přístup, i když patří k těm, kteří se rádi zapřísahají morálkou a udělují lekce z chování.(28.1.2013)

  • Posheidon
    ***

    Dokument o jediné ženě na světě, která kdy oficiálně obdržela samurajský meč. Nejen výjimečná sportovkyně, ale i mimořádně statečná žena, se kterou se komanči zrovna nemazlili a to i přes nezpochybnitelné zviditelnění malého státu uprostřed Evropy. Osobnost, na kterou nejenže můžeme být patřičně hrdi, ale na kterou by se nemělo zapomenout.(31.8.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace