Režie:
D.J. CarusoKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Brian TylerHrají:
Shia LaBeouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Billy Bob Thornton, Ethan Embry, Michael Chiklis, Anthony Mackie, Fahim Fazli, Cameron Boyce, Marc Singer (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mladík Jerry Shaw přijíždí na pohřeb svého bratra Ethana, dvojčete, který byl poručíkem americké armády. Po pohřbu Jerry zjistí, že mu záhadně na bankovním účtu přibylo 750 tisíc dolarů a poté ho v jeho bytě překvapí dodávka několika krabic plných zbraní a dusičnanu amonného. V tuchvíli mu zatelefonuje neznámý ženský hlas varující ho, že bude do minuty zatčen FBI. Jerry nestačí utéct a je skutečně zatčen agentem FBI Morganem. Do výslechové místnosti mu znovu zavolá stejný ženský hlas, který mu sdělí instrukce k útěku a Jerrymu se podaří utéct. Díky instrukcím se setkává s mladou matkou Rachel Hollomanovou, kterou stejný hlas vydírá, aby plnil její instrukce, jinak zabije Rachelina syna Sama. Jerry a Rachel se vydávají na útěk před Morganem a tajemný hlas jim na útěku pomáhá např. řízením dopravních světel. Ve Washingtonu mezitím agenti Pérezová a Bowman pátrají po příčinách úmrtí Ethana Shawa. Zjišťují, že Ethan monitoroval inteligentní superpočítač ARIIA, který se však poté, co armádní velitelé neuposlechli jeho rozkaz a díky tomu dopadla vojenská mise v Pákistánu neúspěchem, rozhodl, že bude chránit národní bezpečnost na vlastní pěst a odstraní pro sebe nepohodlné osoby - první z nich byl Ethan... (TV Prima)
(více)Videa (6)
Recenze (910)
Hitchcock a Kubrick na speedu, kterým chybí sofistikovanost, ale zato mají koule. D.J. Caruso po nepřiznané vykradačce OKNA DO DVORA v DISTURBII přichází s variací na NA SEVER SEVEROZÁPADNÍ LINKOU v OKU DRAVCE (scéna na poli za bílého dne!) a přimíchává k tomu 2001: VESMÍRNOU ODYSSEU, protože pochopil, že už nestačí být "jen" hi-tech, ale je nutné být sci-fi. Nemám totiž za to, že film je s přibývající stopáží čím dál béčkovější a hloupější, ale že akce je v duchu akčních filmů čím dál tím přepálenější až do úplného závěru (čím by byla první M:I bez za vlasy přitažené scény v tunelu či SMRTONOSTNÁ PAST bez seskoku z budovy na hasičské hadici?). A akci D.J. Caruso umí, a tak pokud máte vytrénovaný zrak, v dvousekundové změti obrazů se budete perfektně orientovat díky nájezdům a odjezdům a fyzicky pocítíte tříštící se kov aut (což je dáno hlavně díky rytmicky rušícím jednosekundovým prostřihům, posílením zvukových efektů a "mediaventureovskou" rytmizující hudbou, která dělá hodně). Jenže zatímco u Hitchcocka jsme se postupně dozvídali, že "ti zlí" jsou "ti navrchu (ve vládě)", tady to víme hned a závěrečné utvoření páru působí sice decentně, ale hrozně zastydle a zpátečnicky (žádný vlak zajíždějící do tunelu se nekoná). Napětí a pocit paranoie byl permanentní, ale nadšení mi kazil fakt, že jsem napřed a že se jedná o popcornovou jednohubku, která ustála sentimentální dialogy díky výbornému Shiaovi a která není tak vypravěčsky vysoustružená, protože se vrací zpět a dialogovky retardují temporytmus vyprávění. ()
Kvalitní thriller, který blížícím se konci více a více graduje a v závěrečných titulkách mě popadlo horko spokojenosti. Myslím, že tento film splňuje vše, co se od thrilleru očekává, ale i přes všechna plus jako herecké obsazení a výborné tempo má i slabší momenty tipu dosti nezvládnuté automobilové honičky u které jsem se dost ztrácel a nevěděl jsem co se na plátně odehrává. Ale i tak parádní napínavá žánrovka, kterou hodnotím 4 hvězdičky… ()
Oko kritika sledovalo Oko dravce. Oko dravce si u oka kritika oko neudělalo. Oko dravce okamžitě pohled kritický odklonilo, Oko dravce na oční oddělení kritika poslalo. Očař zíral, že prý po psychiatrii se poohlížet mám. Tož pohledem příštím zavadím o jiný film, než o Oko dravce, doufám. Až budu sjíždět divoké Orinoko. ()
Přirovnání k Terminátorovi, Nepříteli státu, Transformers a dalším je BOHUŽEL přesné. Oko dravce nic vlastního do vínku nepřidává a vystačí si s kopírováním obsahu, z čehož vznikl výsledný mix technothrilleru pozvolna se měnícího ve sci-fi nedozírného rozsahu. Odhalení toho, kdo tahá za nitky, je ta nejomletější a zároveň nejnevhodnější klička. Nelogičnostem předtím (i potom) by ale jakýkoliv zvrat sotva pomohl. Forma je naproti tomu na nápady bohatá a film je nabitý akcí. Caruso nejen zvládá, ale i příjemně stupňuje tempo, ale v udržení přehledu o situaci má v jednotlivých sekvencích (např. honička, které by počet sešrotovaných aut záviděla i celá jedna série Kobry 11) ještě mezery. Totální přehuštěnost a dějová překombinovanost navíc zhruba v polovině zaviní, že se začnete nudit a jen čekat až snímek dojde svého happy endu. Vše zbylé k dobru je pouze snaživý Shia, pár trefných hlášek a slušná akce, byť nevhodně dávkovaná. 5/10 ()
Nepřítel státu si podal ruku s Terminátorem a vzniklo z toho Oko Dravce. Jsou tam nelogičnosti (ale ty jsou v hi-tech thrillerech povinné) a celé je to hrozná pakárna. Jenže sprintující dobří herci v dynamickém střihu, za zvuků gradující hudby, nejsou nikdy špatná věc. A špatný není ani tenhle film. Caruso to natočil svižně a je to fakt zábava. Kolikrát si řeknete "ty vole to ne že veme meganaběrákem tu policejní káru" a o to jde. Možnosti ženy v telefonu jsou tu neomezené a je super, co všechno si scénáristi jejím prostřednictvím dovolili. Sranda pak je, že na zničení zla stačila jedna dobře mířená rána trubkou od Rosario Dawson :) ()
Galerie (41)
Zajímavosti (20)
- Hlas počítača ARIIA, ktorý používa Pentagon, patrí v skutočnosti herečke Julianne Moore, ktorá však chcela zostať v anonymite, a tak jej meno nie je uvedené ani v záverečných titulkoch. (Tolf)
- Producent Steven Spielberg chcel nakrútiť film o možnom zneužití všadeprítomných moderných technológií už pred niekoľkými rokmi. Ale čakal až na chvíľu, keď technika bude viac vyspelá, aby bol celý príbeh uveriteľný. Nakoniec pre zaneprázdnenosť s novým filmom Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky (2008) prenechal réžiu kolegovi D.J. Carusovi. (Tolf)
- Letoun, který pronásleduje Jerryho (Shia LaBeouf) do tunelu, je bezpilotní letoun MQ-9 Reaper letectva U.S. Air Force. (Steewe)
Reklama