poster

Já, Olga Hepnarová

  • Polsko

    Ja, Olga Hepnarova

  • Slovensko

    Ja, Olga Hepnarová

  • anglický

    I, Olga Hepnarova

    (festivalový název)

Životopisný / Drama / Historický / Psychologický

Česko / Polsko / Francie / Slovensko, 2016, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ****

    Vadila mi na tom nejedna věc. Jak každá druhá scéna „jakože artově“ trvala o pár desítek vteřin déle, aniž by to bylo opodstatněné tím, že by říkala něco nového. Postsynchrony, které sice jsou vysoko nad tuzemským „standardem“, ale stejně speciálně v emočně vypjatých scénách bije do uší, jak dabérka není na stejné vlně jako představitelka hlavní role. Že oběti nejsou alespoň zmíněny jménem, že je to až příliš velká sázka na jistotu odkoukaná u úspěšných vzorů (ano, v mnoha ohledech to kráčí ve šlépějích Idy)… No, hodně by toho bylo. Přesto se mi autoři dostali pod kůži. Má to vynikající podprahovou tenzi à la Capoteho/Brooksova klasika, v našem filmu takřka nevídaný fakt, kdy autoři nemají zapotřebí vše říci slovy jak v rozhlasové hře, několik neskonale silných scén (v čele s rozpravou s obhájcem), celková ambivalence nechávající mnohé čistě na divákovi a především výtečnou Olszańskou, která to s přehledem táhne i v problematičtějších úsecích.(29.3.2016)

  • Ivoshek
    ***

    Člověku, který o případu O.H. už něco četl, film přinese jen málo nových věcí. Logicky, když vychází hlavně z jejího deníku a úředních záznamů. Tím pádem od začátku víte, kdo ona je, co udělá, proč, a že ji na konci pověsí a ona se před tím pokadí (zrovna tohle vynechali, ale je to prý Hrabalova licence). Na druhé straně se film hodně točí kolem sexu a třeba scénu z klubu si nejspíš tvůrci vymysleli. Jako celek je to spíš o formě. A tam je skvělá, fakt skvělá hlavní herečka, kamera a dobová atmosféra. A bohužel taky zbytečně dlouhé umělecké záběry a dost prázdných scén. Asi je záměr, že se některé motivy hodně opakují, třeba záliba v řízení nebo kouření.Celkově si myslím, že z reálných případů se třeba Sametoví vrazi povedli víc.(25.3.2016)

  • Tuax
    ****

    První dojem, který jsem v kině z filmu měl byl, že má neobvyklý rytmus. Není to vyloženě plynulé, není to pomalé, ani uspěchané. Je to takové kodrcavé, zvláštní, něco co není moc běžně k vidění. Krom vizuálu je to silně podpořeno stylem mluvy, která je svým způsobem úžasná, že to natočili takhle v dnešní době. Vizuál je o detailech úplně každé scény, každého záběru. I krátká scéna odkudkoliv je vypiplaná, viz. třeba nákup vína a gothaje v obchůdku. Osobně jsem dost sledoval často spíše všechno v okolí postav a to, co postavy používaly a byl to pěkný návrat do minulosti. Pak je to film u kterého mě silně oslovilo i ozvučení. Hlavní herečka hodně zaujala svým představením, opravdu výborně zahrané. Mě osobně se sice tolik nelíbí ona sama, ale postavu zahrála úžasně. Vtiskla ji svéráznost i v chůzi, postojích a mlčení. A obzvláště její mimický výraz ve finálních scénách dokázal hovořit za ni i bez jejích slov. Ostatní zdatně povětšinou sekundují, i když u některých mi to přišlo trochu toporné. To by byla část komentáře jako, že líbí. Teď ta druhá. Odhadem zhruba po hodině jsem měl vtíravý pocit, že už by se to mohlo posunout dále. Příběh už se točil v kličkách a utápěl se sám v sobě, nepřinášel nic dalšího, jen další variace už ukázaného. Stává se z toho čekání na to, kdy už to konečně přijde. Příběh sice vypráví příběh Olgy Hepnarové, ale zaměřuje se na asi účelově zvolené části, krom těch na které poukázat musel. Nepřišlo mi to jako ucelený příběh, ukázka z jejího života. Některé věci a záběry dají člověku smysl jen v případě, že si o ní (jako historické postavě) doopravdy některé věci načte někde jinde. Je v tom dosti nahoty a taky lesbického sexu, což mi v dnešní době přijde už vyloženě jako účelová složka, nejen ve filmech, ale i knihách. Je to k mání všude a budí to pozornost. Což o to, kouká se na to pěkně (jak kdy), ale "sexuálního mrzáka" za kterého prý sama sebe označila, to z ní, podle mě, ve filmu nedělá. Ale v rámci dané doby, kdo ví. No a po skončení filmu, či po titulcích bych osobně uvítal i její reálné foto, jak už to u takových filmů nejen o masových vrazích bývá.(15.3.2016)

  • Traffic
    ****

    Proč české dobové drama podle skutečných událostí dokázalo uspět v zahraničí? A není Já, Olga Hepnarová akorát vykalkulovaný film pro festivaly? Píšu o tom v článku pro Revue Filmového přehledu.(29.5.2016)

  • Jhershaw
    ****

    Takové to klišé, kdy fungují detaily ale nefunguje celek. Atmosféra je skvělá, černobílost snímku sluší, a výborná je nejen Michalina Olszańska ale i její dabérka, post-synchrony naprosto přirozené, a to jsem se na ně několikrát soustředil. Bohužel mi to přišlo spíše jako sled scének, a ono vyvrcholení v podobě jízdy mi nepřišlo úplně odůvodněné, tím spíš když mi nebylo jasné, jak moc si Olga zažila a jak moc si vybájila ve své hlavě. 7/10(3.4.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace