poster

U snědeného krámu

Drama / Historický / Psychologický

Československo, 1933, 97 min

  • Tommassi3
    ****

    "Ale jsem já to hovado starý !! Co já se do toho pletu ?? Vždyť mi do toho nic není !!"(29.8.2014)

  • Karlos80
    ****

    Zajímavý film. Jedno z nejlepších dramat první poloviny třicátých let natočené podle známé předlohy od I. Herrmanna a podle Wassermanova scénáře s celkem věrohodnými kulisami a atmosférou z druhé polovině 19. století. Snímek v podstatě táhli jen dva herci ale o to více výteční, František Smolík v roli využívaného, ale jinak velmi dobráckého, důvěřivého a nakonec i tragického kupce Žemly a rovněž výtečný Vlasta Burian (rytmistr Kyllian ve filmu zpívající šlágr "Když jsme byli v Itálii"), který zde sice výjimečně nehraje hlavní roli, ale poutá na sebe opravdu velikou pozornost, stačí mu k tomu třeba jen to, že sedí u pultu na nějakém pytli a pije jeden panák za druhým, všechny samozřejmě na dluh..Bezcitná vdova Šustrová (Antonie Nedošínská) se svou rozmazlenou a sobeckou dcerou (Ela Poznerová) zahrály rovněž velice dobře..Nakonec ta stará vyhozená posluhovačka Randová (Ella Nollová) měla pravdu!(9.4.2008)

  • Bart
    ****

    Známý herecký experimentátor Martin Frič se rozhodl postavit do hlavních rolí vedle sebe herce, kteří nejen že spolu do té doby nehráli (kromě němé Falešné kočičky), ale jednalo se o naprosto rozdílné herecké naturely. Trhlý Burian, uplakaná Nedošinská a divadelní herec Smolík. Navíc každý z herců dostal roli, do které se zdánlivě vůbec nehodil. A tak jako obyčejně to Fričovi vyšlo. Nedošinská tentokrát ani nepřehrávala, negativní role jí sedla. Smolík sice občas ulítnul do svého typického divadelního patosu, ale jinak předvedl naprosto vyrovnaný filmový herecký výkon. A Burian? Takhle herecky vyrovnaného a mírného Buriana jsem dosud v žádném filmu neviděl, ani v Revizorovi. Frič dokázal zkrotit nejen jeho temperament a geniální smysl pro improvizaci, ale i sám Burian evidentně pochopil, že sem se to prostě nehodí. Zkrátka všichni tři herci si navzájem sedli, aniž by převyšovali jeden druhého. Těmto hercům zdárně sekundovala Ella Nollová v roli posluhovačky Randové, která mě film od filmu přesvědčuje o svých nesporných hereckých kvalitách a o tom, jaká je škoda, že nedostávala větší příležitosti. Měla totiž nejen úžasný smysl pro humor a satiru, ale i potenciál dramatické herečky, což se dá říci o velmi malém množství jejích vrstevnic. Obsazení neskutečně netalentované Ely Poznerové do role Pavlíny Šustrové bylo tak jediným chybným krokem Martina Friče. To jediné mi brání dát plný počet. Naše televize opomíjí tenhle film snad nejvíce ze všech meziválečných filmů Vlasty Buriana. Pradoxně zrovna v tomhle filmu ukázal Burian, že je také herec, ne jen komik. Takové paradoxy jsou možné snad jen u nás.(26.12.2008)

  • Marthos
    *****

    Z rozsáhlého literárního odkazu spisovatele Ignáta Herrmanna je nejcennější román U snědeného krámu. Snad proto, že do něj vložil četné autobiografické prvky z období svých učednických let, jde o dílo neobyčejně realistické a vzdálené obvyklé poloze humoristicky zaměřených žánrových obrázků. Vypráví historii pražského kupce Martina Žemly, kterého zchudlá vdova po c. a k. úředníkovi vmanipuluje do sňatku se svou dcerou. Přivedou poctivého spořádaného hokynáře k bankrotu a sebevraždě. Fričova filmová adaptace patří k vrcholným dílům české kinematografie třicátých let. S obdivuhodnou důsledností zachovala všechny podstatné dějové motivy v návaznosti na původní názvy jednotlivých částí. Mimořádně šťastné herecké obsazení dalo postavám až nevídanou psychologickou hloubku. Vedle sugestivního Františka Smolíka a mimořádně negativní Antonie Nedošinské je to patrné zejména u Vlasty Buriana. Ten v roli penzionovaného rytmistra Kylliána ojediněle není ve středu příběhu a svými komickými výstupy pouze přispívá k odlehčení tragického tónu vyprávění. Burianův výkon v tomto filmu až palčivě poukázal na nevyužitý dramatický talent populárního pražského komika, dřímajícího v nikdy neobjevené Aladinově lampě. Pro českou kinematografii to v každém ohledu byla velká ztráta. Jeho výkon však naznačuje, jaký utajený dramatický talent v něm dřímal. Tehdy se však nenašel nikdo, kdo by tohoto faktu dokázal využít. Tuto žalostnou skutečnost tak ostřeji pociťuje především současný divák, nucený k nechtěné konfrontaci s jeho veseloherními kreacemi.(3.10.2008)

  • Crocuta
    *****

    Nepříliš veselý příběh podle námětu Ignáta Hermana. František Smolík skvěle zahrál postavu pracovitého dobráka Žemly, zničeného ženskou rafinovaností. Výborně mu sekundují jeho herecké partnerky i Vlasta Burian v poněkud netypické roli. Staří mládenci, třikrát si to rozmyslete, než se oženíte. Nebo se na to raději...(15.7.2007)

  • - Václav Wasserman pracoval na scénáři usilovně půl roku, což bylo na tehdejší dobu neobvykle dlouho. (Mackin)

  • - Podle představ autora románu Ignáta Herrmana měl titulní roli Martina Žemly hrát Jindřich Plachta. (Mackin)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace