• Terva
    *****

    Ani po sedmdesáti letech film neztratil na aktuálnosti a humoru.(9.2.2012)

  • Zloděj kol
    *****

    Narozdíl od jiných filmů Oldřicha Nového jsem kvality Valentina Dobrotivého docenil relativně pozdě. Nenápadný úředník to v konkurenci s Kristiánem či roztomilým člověkem celkem logicky prohrává. Navíc ani Hana Vítová nemá vnitřní kouzlo, vnější půvab a přirozenost Adiny Mandlové či Nataši Gollové. Ovšem ve srovnání s Haasovým Mazlíčkem, kde je nepraktičnost hlavního hrdiny dotažena do důsledků, vytváří Oldřich Nový realistickou a sympatickou postavu. I když milionářské scény (auto, vila, zahradník, přízeň nadřízených) jsou místy křečovité, je to stále ON. Za nejlepší pokládám prvních 30 minut a potom některé špílce v příběhu - paní Dousková posílá kostým, Maruško, kam jsem dal ty zlaté hodinky, zvoňte dvakrát a silně. Ačkoliv se neutrální divákův vztah k hlavní dvojici postupně změní, mají v tomto filmu snad víc než, kde jinde, důležitou úlohu vedlejší postavy, které vytvářejí příhodný kolorit - Jaroslav Marvan (lepší než podobná role v Katakombách), Baldová, Pištěk, Průcha, Pešek, Fiala, Řepa. Na rozdíl od jiných komedií těch let se do sebe snaží absorbovat i jiné prvky. Nechce vychovávat, ale ukázat, co dokáží udělat žert a peníze. Nutno říct, že si s tím poradila velmi dobře. "Takže včerejší položku škrtám a k dnešnímu datu zaneseme chléb třicet haléřů."(18.3.2004)

  • Marthos
    *****

    Válka pokračovala, nacisté nebrali ohled na nic a na nikoho a s příchodem obávaného Heydricha do Prahy se začala stahovat mračna i nad českou kulturou, dosud přežívající také díky určité benevolenci Heydrichova předchůdce, barona von Neuratha. Po osudovém atentátu na zastupujícího říšského protektora se perzekuce dotkla i mnohých osobností z řad české inteligence. Byla to zlá doba. Setkání Martina Friče s Oldřichem Novým nad scénářem jejich nového filmu lze proto do jisté míry chápat jako vstřícné gesto, vyjadřující vzdor tragickým okamžikům, odehrávajícím se v nejbližším okolí, ať už máme na mysli okamžité vypálení středočeské obce Lidice anebo zatčení Anny Letenské, jedné ze zúčastněných hereček. Nic z toho film naštěstí nezaznamenal, naopak přinesl do potemnělých českých biografů další vítaný příděl smíchu a humorného rozptýlení. Oldřich Nový zde v roli důvěřivého a nesmělého úředníka, pyšnícího se precizním inventářem veškerých výdajů, i těch docela bezvýznamných, tak trochu alternoval svého předchůdce Aloise Nováka, kterému důmyslný podvod s loterijním losem otevírá možnost stát se, byť v poněkud skromnější a už ne tak okouzlující formě, znovu Kristianem, člověkem z jakoby jiného světa. Určujícím hybatelem Valentinových kroků je jeho bezprostřední okolí, zastoupené plejádou rozličných figur a figurek, vesměs směšných aktérů, těžících z Valentinova náhlého bohatství. Pešek, Fiala, Marvan, Pištěk, Baldová, Šlemrová, Novák, Řepa a další jsou sice ve svých zavedených stereotypech vděčným katalyzátorem mnohých groteskních výjevů, přesto jim proměnlivý charakter jejich postav, odvislý od finanční situace hlavního hrdiny, poskytuje ještě jiný rozměr, jakési zrcadlo lidského chování. Pro Hanu Vítovou Fričova veselohra neznamenala víc, než první setkání s Oldřichem Novým před kamerou, zopakované později, byť v trochu jiné podobě, ve společenském filmu Sobota. Valentin a některé další paralelně vznikající snímky zosobňují takřka ocelovou výdrž českých filmařů v nejtěžším válečném období a už poněkolikáté tím potvrzují nepsanou skutečnost, že kvalitní humor a zábava vyvěrá i v těch nejtragičtějších chvílích. P. S. Kde jinde narazíte na POŽURŽIL?(4.10.2008)

  • Folpa
    *****

    Skvělá komedie s ještě lepším Oldřichem Novým a krásnou Hanou Vítovou, která mi vůbec nepřijde jako by byla ze 40. let(19.8.2008)

  • Tommassi3
    *****

    "To zase jednou štěstí nebylo slepé !!"(12.7.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace