poster

Francouzská spojka

  • český

    Francouzská spojka: Štvanice

  • anglický

    The French Connection

  • slovenský

    Francúzska spojka

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA, 1971, 99 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kinej
    *****

    Myslím, že Francouzská spojka patří mezi filmy, které nestárnou. Věk se projevuje pouze tím, že do dnešní doby vzniklo podobných filmů spousta a tak její "skandální" děj už dnes nikoho nezaskočí. Co však nezestárne nikdy je bravurní zpracování, která má i dnes daleko k tomu působit staře. Například to, jak vynikajícím způsobem dokázal režisér natočit pěší sledování záporáků nemá chybu a je zajímavé kolik dynamiky dokázal režisér dostat do scény s ne úplně velkým akčním potenciálem. A to se ani nezmiňuji o té hlavní akci s nadzemkou. Určitě se jedná o jednu z nejlepčích kriminálek ever.(29.11.2010)

  • Wacoslav1
    ****

    Stará dobrá klasika. Asi už se budu opakovat, když napíšu, že ta naháněčka je na svoji dobu prostě nadčasová, ale není to jenom tohle. Film boduje hlavně oldschol zpracováním a pojetím. Jak málo stačilo na přesný a profesionálně natočený kriminální thriller. To na co je dneska potřeba kupa speciálních efektů a přehrávajících herců, se tu obejde z pár stylově drsnými chlapáky, mechanickými triky a především jednoduchou, ale přitom naprosto dokonalou technickou prací se střihem a kamerou. Perfektní kousek. Takový už se dneska netočí.90%(10.11.2014)

  • woody
    *****

    Mám tenhle film velice rád.Ale půjdu proti střednímu proudu a řeknu, že se mi více líbila dvojka od Johna Frankenheimera.Tato spojka se mi zdála v některých věcech až příliš utahaná, ovšem hodně věcí vynahrazují moje zamilované scény.První je naháněčka v metru, kdy Pepek a Charnier nastupují a vystupují a navzájem čekají kdo se chytí první.Těmi dalšími jsou honička s nadzemní dráhou a pak ten konec.Myslel jsem, že se to ještě nějak dořeší, ale zůstalo jen u těch dvou výstřelů, které pak ve dvojce dostaly smysl.Výborná atmosféra a perfektní záporák v podání uhlazeného Fernando Rey.(10.12.2005)

  • Matty
    ****

    Realistický neo-noirový thriller, na kterém lze výborně zkoumat evropské vlivy na Nový Hollywood. Stejně jako Godard v U konce s dechem nebo Costa-Gavras v Z (dva filmy zmíněné v režisérově audiokomentáři), také Friedkin uplatňuje dokumentárně veristický styl. Kamera budí dojem, že nezná trajektorii postav a musí spontánně reagovat na to, co se před ní odehrává. Vzdálenost kamery od postav a její pozice někdy věrně kopíruje způsob, jakým jsou tajně sledované podezřelé osoby (scéna v autobazaru). Mnohé scény jsou snímány z ruky a pouze s přirozeným osvětlením. Většina z nich se natáčela s kontaktním zvukem v reálných lokacích, často přímo na ulicích za plného provozu (což částečně platí i pro slavnou sebevražednou honičku) a bez zvláštního povolení. Věrnost reálným událostem, z nichž film vychází, šla tak daleko, že tvůrci použili skutečný heroin (a ve filmu ukazují tehdy používaný test jeho kvality) nebo policejní autodílnu, ve které se běžně demontovaly podezřelé vozy. K věrohodnosti přispívá také rozvolněná struktura vyprávění - čekací a sledovací prodlevy mezi akcí a reakcí jsou mnohem delší, než je zvykem v konvenčních kriminálkách, úspěch může záležet na náhodě, nebo se taky nikdy nemusí dostavit (tyhle prvky si o mnoho let později přisvojil srovnatelně realistický seriál The Wire). Výsledkem je procedurální dokudrama napěchované autentickou energií, díky níž vzniká dojem téměř fyzické časoprostorové blízkosti. Sázka na syrovost přitom nijak neumenšuje symbolické kvality vyprávění, které v souladu s dobovou skepsí není postavené na zřetelné opozici absolutního dobra a zla. Doyle možná má obdivuhodné detektivní instinkty, ale také je to frustrovaný rasistický zmetek, který si štvavým honem za zločinci kompenzuje, že zatímco on s kelímkem hnědé břečky mrzne na ulici, mocní sedí v teple a pohodlí luxusní restaurace. Nedostižitelný Charnier je oproti tomu uhlazený, zdvořilý a rozvážný a jeho chladná racionalita v něčem předznamenává nástup nového typu zloduchů, kteří jsou jen o trochu chamtivější než společnost, ve které žijí. Nestačí tedy, aby dobro bylo stejně nekompromisní jako zlo. Musí být ještě horší. Žádný film nevyjadřuje lépe oxymorón "špatné dobro". 85% Zajímavé komentáře: Visáč, rochelka(9.1.2006)

  • cheyene
    ****

    Podobně jako u Bullitova případu, tak i u Francouzské spojky jsem skrze věhlas těchto snímků očekával něco víc a tudíž po sledování mám spíše rozpačité dojmy. Možná, že závěrečné scény mají nějaký ten až filozofický přesah, o kterém se mluví a píše, ovšem film jako celek mě rozhodně neposlal do kolen a jsem si jistý, že mi v paměti neutkví na dlouhé roky žádná ze scén.(9.8.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace