poster

Donšajni

  • Česko

    Sukničkáři

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Donšajni

Komedie / Hudební

Česko, 2013, 100 min

Režie:

Jiří Menzel

Kamera:

Jaromír Šofr

Hrají:

Jan Hartl, Libuše Šafránková, Martin Huba, Ivana Chýlková, Jiřina Jirásková, Lucie Juránková, Anna Klamo, Jan Mikušek, Jiří Hájek, Emílie Řezáčová, Jan Jiráň, Marie Málková, Jan Hnyk, Václav Kopta, Andrea Vavrušová, Eva Josefíková, Martina Kociánová, Emma Smetana, Jiří Plachý ml., Jiří Maria Sieber, Jaromír Hanzlík, Václav Jílek, Martin Davídek, Stanislav Hýbler, Michal Hajdů, Tereza Antony, Jaroslav Milfajt, Simona Vrbická, Arnošt Goldflam, Gabriela Partyšová, Taťána Kuchařová, Eva Novotná, Edita Viskotová, Jana Wallingerová, Lucie Silkenová, Markéta Panská, Liana Sass, Andrea Krausová, Marian Mičjar, Světlana Patáková Boučková, Hana Císařová, Jan Drnek, Radim Hladík ml., Julie Skládalová, Rudolf Mašata, Richard Mašata, Bára Fleischhansová, Emma Karpeles, Vojta Vovesný, Františka Koptová, Jana Koptová, Filip Loffelmann, Anna Peclová, Karel Smeykal, Romana Belešová, Patricie Kožlejová, Radek Kašpar, Petr Ptáček, Lukáš Šulc, Martha Olšrová, Petra Leligdonová, Tereza Prejzková, Alžběta Šípková, Adéla Šimanová, Monika Benešová, Anna Fouani, Veronika Kohoutová, Josef Brindzák, Tomáš Bartůněk, Václav Cikánek, Radek Krejčí, Ivana Lotterová, Petr Sovič, Marek Krásný, Bedřich Bohuslav, Aleš Horálek, Jiří Žaloudek, Jana Vaněčková, Edita Skřivánková, Jiří Zlatohlávek, Jiří Ševčík, Miroslav Kopta, Aleš Cihlář, Josef Škrleta, Rudolf Hejl, Lukáš Oudys
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    odpad!

    Senilita, senilita, proč se nás tak mocně týká? Jiřího Menzela bych politoval, kdyby si po svých výrocích v posledním roku o tom, jak mají filmy vypadat, nezasloužil spíš výsměch.(1.2.2014)

  • liborek_
    *

    Proč mám pocit, že jediným důvodem pro vznik filmu byla režisérova touha vidět na place spoustu krásných mladých živých nahých holek..? Proč mám pocit, že Donšajni mají být režisérovou masturbační inspirací, podobnou té "Rusalkové" Menzelova filmového alter ega v podání Jana Hartla..? Jiný smysl ne a ne nalézti. Celý námět na mě působí jen jako vata, která má ospravedlnit právě tu samoúčelnou nahotu pro režisérovo potěšení. Je to žánrově roztříštěná směsice frašky, 15 let opožděné morality (kritizující dravý kapitalismus a neschopnost úřadů), operní variace na Americkou noc a sentimentální tragikomedie s vyloženě trapnými prvky a průhlednými pointami. Když začne být film v nějakém okamžiku zajímavý (z 99% zásluhou geniální hudby), Menzel to okamžitě srazí nějakou "humornou" vsuvkou na úrovni... ano, na úrovni "lidového" Trošky (přirovnání k Mistru T. jsem zaznamenal několikrát už před zhlédnutím filmu a musím ho s hlubokým politováním potvrdit). V pasážích, které mají mít nějaký praktický charakter (např. jednání s policií), se film vzdaluje realitě světelnými roky a ve výsledku ta odtrženost není už ani směšná, je spíše politováníhodná. Některé herecké výkony (zejména představitelů policajtů) jsou vyloženě špatné a film je koukatelný opravdu jen díky Šofrově kameře a nádherné hudbě. Donšajni nejsou omyl, to je umělecké harakiri.(30.9.2013)

  • blackrain
    ****

    S Menzelem do divadla na operu a zpět? Proč ne. Já v tom žádný problém nevidím. Jan Hartl byl jako milovník parádní a Libuška Šafránková, která ke všemu přišla jako slepá k houslím, taky, i když toho ke hraní moc neměla. Nevadily mi Hartlovy vyprávěčské vložky. Tohle není film pro náročného diváka a ani zbytečný výstřel do tmy.(17.11.2014)

  • MMR
    ***

    No, příběh o ničem. Děj prázdný, scénář zachraňuje operní zpívání, což se mi kupodivu na filmu líbilo nejvíce. Protože jak jsem již podotkl, příběh neměl ani hlavu ani patu, byl bezduchý, scházela mu jakákoliv šťáva, náboj, zápletka či zábava, i pointa byla mizerná. Prostě kdybych měl teď vycucnout to nejhlavnější na ději, musel bych mlčet. Ticho to totiž vystihuje nejvíce.(19.2.2014)

  • Matty
    odpad!

    Jiří Menzel je starý chlípník (fantazírující o tom, jak ochotně se mladé holky nechávají ohmatávat vyžilými donchuány), která má rád zoom a ženy s velkými prsy, nikoli modernu. Budiž. Musel o tom ale vzniknout nevkusný, nevtipný a nesoustředěný celovečerní film? Kontakt s přítomností se omezuje na rezignované konstatování „tak takhle to u nás chodí“ poté, co je protagonistovi před očima odcizeno auto. Zkrátka, všechno je zlé (vinou komunistů a privatizace), svět se řítí do záhuby a my s tím nic nenaděláme. Tedy, let’s fuck! Jedinou charakteristikou ženských postav pod 40 je frivolnost – každá z nich se bez zábran a dlouhého otálení vyspí s postarším, necharismatickým a neperspektivním divadelním režisérem. Jediná výraznější starší ženská postava je duševně nemocná (např. bezdůvodně ukradne a nabourá auto zapojené do probíhající bankovní loupeže), což je ale podle filmu v pořádku a ženy po přechodu se takhle asi běžně chovají. Vypravěčsky je film nekonzistentní tím, jak nahodile mění perspektivy, míru vědění a sebe-uvědomělosti (nekoncepčně využívané promluvy do kamery jsou samoúčelnou snahou dodat filmu moderní výraz). Dramaturgická impotence filmu se projevuje tím, že jakkoli dlouho se něco děje, nakonec se z hlediska vyprávění stejně nic nestane. Většina (!) scén by mohla být vystřižena bez dopadu na hlavní dějovou linii, neboť nic nezapříčiňují a nepodmiňují, nijak nepřispívají k vývoji příběhu. Humor se dělá z toho, že někdo narazí hlavou do trámu nebo mu rupne v zádech. Pokud má film naopak zvážnět, musí zákonitě někdo zemřít – jiný důvod k serióznosti se nepřipouští. Shovívavě dokážu na tuhle oplzlou obhajobu čumendy pohlížet jedině jako na náhražku pohlavního aktu v pozdním věku, kdy už to holt moc nejde. Očividně totiž opravdu jde o film vzniklý z pouhé potřeby NĚCO zplodit. 10% Zajímavé komentáře: Tetsuo, Emzet, Martin741(17.11.2014)

  • - Ve filmu se objeví téměř tisícovka komparzistů. (Olík)

  • - Donšajni byl původně pouze pracovním názvem a snímek se měl jmenovat Sukničkáři. Jiří Menzel měl však pocit, že pod pojmenováním Sukničkáři by lidé hledaly více vulgarity, než film obsahuje. (Olík)

  • - Jedná se o poslední filmovou roli Jiřiny Jiráskové, která zemřela 7. 1. 2013, devět měsíců před premiérou filmu. (fiLLthe3DD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace