poster

Lilja

  • Česko

    Lilya 4ever

  • Švédsko

    Lilja 4-ever

  • Slovensko

    Lilya 4 - ever

Krimi / Drama

Švédsko / Dánsko, 2002, 109 min

  • Katullka
    ***

    Skvělé téma, skvělý scénář zabity střihem, zvukem, hudbou a kamerou. Režie pokulhávala.(30.12.2011)

  • stub
    *****

    Pro mě je tohle, přes všechny formální nedostatky, 100%. Chápu, že to v obýváku u TV pro moc lidí nijak zvlášť autenticky nevyznívá, ale většina zobrazovaných jevů je zachycena naprosto trefně. Téma je opravdu aktuální (tím víc, čím víc jej společnost začíná opomíjet a na problematiku si zvykat) a je to film, který skutečně má SMYSL vidět (což, bohužel, pro většinu současné produkce neplatí). Tady v Čechách je sociální situace výrazně lepší, tak podobné případy končí častěji ""jen"" v pornu. Film staví do působivého kontrastu Liljinu dětskou naivitu a nezkušenost (idealismus, hrdost...), s nutností rychle dospět a přijmout skutečnost v její nejsyrovější podobě. Je to snímek o předem prohraném boji. O tom, že i když je člověk na úplném dně, pořád může být ještě hůř. A ono nejde bojovat navěky, dojdou prostředky i síla. Oksana Akinshina do role vplula s neuvěřitelnou přirozeností a lehkostí, výkony ostatních herců neurazí, ale jsou o řád méně působivé. Chápu, že se film někomu nelíbí, chápu, že je někomu téma naprosto ukradené, ale vyčítat tomuto snímku nedostatek inovativnosti apod., působí v kontextu kinematografie tohoto typu dost nemístně. Pozn.: Byť obvykle na cizí komentáře nepovažuji za šťastné reagovat, musím upozornit, že výklad filmu uživatelem winstonik (jako útok na naši svobodnou a blahobytnou společnost), je mimořádně zcestný:)(8.2.2008)

  • Dudek
    ***

    Lucas Moodysson se režijně snaží o vyprávění naturalistického příběhu, který by dokázal diváka patřičně šokovat, ovšem to se mu nedaří zejména z několika důvodů. Tím prvním je zcela jasně scénář, který si napsal sám. Zatím co ve snímku samotném tlačí na pilu - ne však nijak výjimečně -, ve scénáři se spíše drží pozadu, čímž vzniká nepěkná inverze. Příběh začíná vcelku slušně, nechává diváka naskakovat do rozjetého vlaku a snaží se zapůsobit vykreslením života v chudých částech Ruska. To se mu daří jen do chvíle, než Moodysson ve svém scénáři začne vršit jeden nekonstruktivní prvek za druhým (obvinění kamarádky z prostituce a následné jednání zbytku obyvatel) a díky některým nevěrehodným částem též značně podlamovat uvěřitelnost příběhu. Chvíli se až nepříjemně dlouho zaměřuje na detaily, zatímco za okamžik vypráví některé části zkratkovitě. Lilja je až příliš pasivní hrdinka a nechává se vláčet životem do všech jeho temných zákoutí, aniž by projevila byť malou snahu logicky zauvažovat a něco s tím udělat. Po přemostění do druhé části děje, odehrávající se ve Švédsku přichází na řadu to, na co jsme dlouho čekali. Lilja se dostane tam, kde by nikdo skončit určitě nechtěl. Mimořádně drsná část je však oprostěna od veškerých emocí a působí tak nějak všelijak... Z Moodyssonovi režie je až příliš cítit snaha o uměleckou působivost, která celku vůbec nesvědčí. Z příběhového hlediska je tento snímek velmi dobrý, mladá Lilja zůstane sama v Rusku, matka se jí - nejspíše vlivem současného přítele - vzdá a ona je tak nucena starat se o sebe sama. Jedinou společností jí je mladík, vyhozen z bytu, který čichá lepidlo a marně se snaží někam zapadnout. Z témné situace ji vytáhne movitý přítel, který se zád být splněním snu. Lilja podlehne svým touhám a představuje si svého nového přítele jako anděla, který ji pomůže stanout na vrcholu. Je jím odeslána do Švédska - příčemž stejně jako jí matka i ona opouští toho jediného koho má -, kde by si měla vytrháváním zeleniny vydělat mnohem více než lékař v Rusku za rok. Jenže ouha, ve Švédsku na ni sice čeká nový zaměstnavatel, jenže se ukáže, že místo bohatého zelináře se jedná spíše o pasáka, který to s ní rozhodně nemyslí dobře. Nakonec ještě tvůrci přidali symbolické poselství z andělíčky, které bohužel působí spíše směšně, než aby dokázalo dojmout. Můžeme jen doufat, že se panu Moodyssonovi ještě někdy podaří natočit natolik dobrý film, jakým byl i u nás uvedený Fucking Amal.(16.2.2008)

  • keddy79
    ***

    Hmm. První polovina, pohled do nejmenovaného sovětského města a tamní neutěšené situace, byla zajímavá, ale druhá polovina odehrávající se ve Švédsku už tak dobrá nebyla, nedokázala zaujmout a to je vzhledem k tomu, o čem vyla docela špatné.(8.11.2009)

  • Radko
    ****

    Neveselá paneláková postkomunistická realita, kde sa všetko dobré z čias optimistického budovania rozpadlo, všetko zlé zostalo a veľa dobrého ešte neprišlo. Čo zostáva osamoteným dievčatám ako Lilja, ktorú navyše opustí matka s milencom, ktorému prívesok v podobe dospievajúceho dievčaťa príliš nevonia. Teta, ktorá sa stane jej poručníčkou, sa na ňu totálne vyprdne, ponechajúc ju po výmene bytu v poloplesnivej kutici. Peniaze sa pomaly míňajú a ostáva len vlastné telo ako prostriedok obživy. Jediná blízka bytosť je malý chlapec z ulice, čmuchajúci lepidlo. Ako vybŕdnuť z tohto svinstva? Riešenie, zdá sa má v rukách sympatický mladík, ktorý Lilju po jednom nočnom ťahu zoberie autom, zaľúbene ju navnadí na brigádu vo Švédsku, zaobstará i falošný pas. Naivka Lilja sa teší. Výstižne zobrazená šedivá realita panelákových komplexov. Niektoré osudy ľudí v nich žijúcich bez existencie sociálnej siete často končia v sieťach úplne inej spoločnosti. Drsné, výstižné, smutné.(23.2.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace