Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ušľachtilá kobyla Lotna je pýchou svojho majiteľa, starnúceho dôstojníka, a zároveň symbolom poľskej jazdy a romantických tradícií éry, ktorá sa už čoskoro stane minulosťou. Je začiatok septembra 1939, nemecké tanky sa blížia a hrdinovia príbehu musia vybojovať svoj posledný boj. Film Andrzeja Wajdu v dobe svojho vzniku vzbudil kontroverzné reakcie, keďže je založený na rozšírenom mýte o romantickom hrdinstve poľskej jazdy, podľa ktorého jej huláni v strete pri Krojantách 1. septembra 1939 útočili na nemecké tanky so šabľami a kopijami. Tento mýtus sa však nezakladá na pravde, ale je výsledkom talianskej a nemeckej propagandy. Wajda mýtus využíva ako symbol poľského romantizmu, ktorý považuje za faktor, ktorý výrazne ovplyvnil nielen kultúru národa, ale i jeho históriu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Radko 

všechny recenze uživatele

Hovorí sa, že keď rinčia zbrane, múzy mlčia. Wajdovi sa podarilo poéziu zakomponovať aj do scén bojov jazdeckej kavalérie bojujúcej proti nemeckým vojskám. Telo ležiaceho vojaka drtia tankové pásy, muchotrávky červené sú zase dlávené kopytami cválajúcich tátošov. Pavučiny sa smutne lesknú v odraze zapadajúceho slnka, farebné tieňovania, rovnako ako iné obrazové metafory súznejú s práve zobrazovanými výjavmi. Filmu bolo zo strany historizujúcich kritikov vytýkané nerealistické heroizovanie nezodpovedajúce skutočnej úlohe jazdeckých oddielov poľskej armády počas II. svetovej vojny. Obrazobáseň však má na svoj rozprávkový rozmer neodnateľné právo. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Čakal som trošku viac od tejto poľskej drámy A.Wajdu. Hlavne v prostrednej časti to dosť viazlo a čakal som nejaký výraznejší súboj charekterov alebo viac bojových scén. Lotna ja krásny kôň a pre každého dôstojníka je česť na ňom jazdiť, ibaže kôň asi prináša smolu, pretože dôstojníci sa na ňom menia častejšie akoby chceli. 60%. ()

Reklama

tartan 

všechny recenze uživatele

Miestami rozprávková (najmä stred filmu so svadbou) a miestami naturalistická (vojnové scény - nezabudnuteľné sú najmä potrhané koňské telá drvené pásmi nemeckých tankov) vojnová dráma z obdobia začiatku WWII., romantizujúca populárny mýtus o hrdinskej poľskej jazde útočiacej šabľami a pikami na tanky wehrmachtu. Lotna je meno ušľachtilej kobyly, ktorej osud je v konečnom dôsledku rovnako tragický ako osud jej majiteľov. Roman Polanski sa inak vo filme len mihne vo vedľajšej úlohe. ()

Kkahunaa 

všechny recenze uživatele

Film pojednávájící o polské klisně jménem Lotna. Tento kůň se dostane do víru dění v časech nadcházející invaze německou armádou roku 1939 do Polska. Jako společník či spíše bojový druh se jí vystřídá hned několik pánů. Přes původního majtele, jímž byl starý, bývalý důstojník na posledním tažení, po zkušeného, ale již zubem času ohlodaného rotmistra Chodoakiewicze (Jerzy Pichelski); dále mladého kadeta Grabowského (Jerzy Moes), až po poručíka Wodnického (Adam Pawlikowski). Lotnu každý obdivuje, ne však Ewa (Bozena Kurowska), která v ní vidí jakési prokletí, a také svou konkurenci, poněvadž mladého kadeta miluje. Ewu zase tajně miluje poručík Wodnický. Tento film vytváří zdání, že šlo o snahu vytvořit národní film, který by se tzv. srovnal s polskou minulostí. Milostný trojúhelník a motiv Lotny vlastně může být upozaděný plán, který podtrhuje dobu samou. Za zmínku stojí davové scény nejprve útočících vojáků na koni, poté stahujících se vojáků, kteří prchají před Němci jako legie mravenců před deštěm, a které jsou nasnímány opravdu fascinujícím způsobem. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) Jako nehistorik se naštěstí nemusím zabývat tím, nakolik je příběh polské kavalérie nemístně mytizován a jak moc se odchyluje od dobové skutečnosti. O nějakou věrnost ani nejde, když největší působivosti snímek dosahuje v poetických pasážích, které v maximální možné míře využívají to, že se jedná o první barevný počin Andrzeje Wajdy (ačkoliv jsou přítomny i černobílé pasáže). I přes krátkou stopáž ale spojení dílčích osudů koněm, přestože jde o velmi originální řešení, působí vzhledem k předvídatelnosti dění hrozně chtěně a vynuceně. Na jednu stranu zde estetizace válečných událostí nepůsobí nemístně, jako tomu bylo u předchozího Wajdova válečného počinu, ale na tu druhou mi kromě nástupu Lotny na sćenu neutkvěla žádná památnější část v hlavě. Pokud kůň v titulní roli, tak raději ten maďarský, který je ustájen v Turíně a ne a ne se hnout, popř. - alespoň doufám - ten americký, kterého osedlal jeden z nejlepších vypravěčů současnosti. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama