Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jed KurzelHrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (CinemArt)
(více)Videa (16)
Recenze (1 630)
Film s vetřelcem v názvu, kde jsou vetřelci tak nějak navíc. Jedinná opravdu dobrá část je, kdy se vylíhne první nedomrdlý alien a útočí na ženský ve výsadkovym modulu. Jinak je to docela nuda a Fassbender tam hraje sám se sebou na flétnu a líbá se. Posádka je složená z debilů a snad jediná normální osoba je hlavní hrdinka. Postavy se opravdu chovají velice hloupě ale vrchoil byl, když Billy Cudrup věří zjevně zmagořelému Fassbenderovi, že se mu nic nestane a čumí do vajíčka s facehuggerem. Konec byl fajn, ale spíš jsem se u toho vařil, než bavil. 50% ()
Na rozdil od ostatnich se mi Prometheus libil, takze jsem se tesil i na Covenanta, i pres slabsi ukazky a ve vysledku v tomhle pripade spis zklamani. Dej sice docela solidne navaze na predchozi dil a vsechno je to o poznani temnejsi, triky a celkove vizualni stranka jsou ocekavane bez chyby, ale tim klady vicemene konci. Samotnej dej je tezce tuctovej, velkej zaverecnej zvrat mi byl jasnej uz tak od dvou tretin filmu. Herci jsou banda nesympatickejch blbu, takze mi u vsech bylo naprosto ukradeny, kdy chcipnou (v pripade tohohle filmu skutecne spis kdy nez jestli, Ridley se s tim nemaze) a co se tyce androida, Fassbender hraje sice stejne dobre jak minule, ale tady mi uz lez lehce na nervy. No a poslednim hrebickem do rakve jsou samotny vetrelci, krome zaverecnyho frajera vypadaj vsichni dost prapodivne az usmevne, i kdyz chapu, ze jsme v prequelu, takze tu chtel asi Ridley ukazat jakejsi vyvoj. Celkove tak vlastne prumerny, hezky krvavy a vicemene nenudici sci-fi, ale od Ridleyho a potazmo cely fransizy Vetrelcu proste cekam vic. ()
Představuji si, že kdyby se banda kamarádů v libovolném sociálně-lubrikujícím prostředí bavila o tom, jak by mohl pokračovat Prometheus, tak by jim v hlavách probleskovalo to, jak ve výsledku vypadá Covenant. Některé vize jsou ostré a super, spousta detailů a funkčních věcí je v mlze a postavy jenom jako loutky chodí od jedné cool scény k druhé. A Fassbender oplodní, co mu pod ruku přijde. Ale jako kdyby to vůbec nepřišlo do kontaktu s profesionálními filmaři, kterým někdo platí za to, aby vyrobili nejlepší možný výsledek. -"Don't let the bed bugs bite." ()
Neobzerajme sa toľko dozadu. Klasika bude žiť večne, v “lonely perfection”, ako by jej miesto v histórii nazval David. A teraz, po tridsiatych rokoch, holt nastáva doba nového pojatia témy - prostoduchej ale efektnej, zábavnej na úrovni súčasných blockbusterov, nie prelomových žánrových diel. Alien: Covenant ma bavil, pretože je nabušeným sci-fi hororom s fantastickou estetikou obrazu, famóznymi lokáciami, hudbou ktorá (konečne) odkazuje na atmosférického Goldsmitha a Hornera. Bavil ma parádne gradujúcimi thrilling scénami (hneď prvá pasáž návratu na Lander, ktorá trvá snád desať mnút, patrí k tomu najlepšiemu v sérii) a v rámci žánrových pravidiel s dobrým rozmiestnením postáv do situácií, v ktorých sú likvidované. Než sa postavy dostanú z jednoho prúseru, už vie divák o ďalšom, ktorý im to ešte zhorší. Nehovoriac o poctivej dávke brutality a krvy. SPOILER ALERT: Scénár vysvetľuje pôvod Gigerovych kreatúr a mne sa toto sebadeštrukčné pojatie, že ultimátne zlo stvoril android, ktorého stvoril človek, pozdáva. Tematicky je to iná verzia Cameronovho Skynetu. Do toho konfrontácia androidov, ktorá dáva votrelčiemu vesmíru zaujímavý nový rozmer. A pesimistický záver, ktorý ponúka skvelé možnosti rozvinutia v ďalších dieloch. Teším sa! ()
Konečně někdo pochopil, v jaké roli chtějí diváci vidět Jamese Franca. Bohužel jde o jediný moment, kdy si film dovolí být stručný. Covenant je podobně jako Prometheus rozpolcený mezi snahou poskytnout skrze návrat k hororovým kořenům prvního Vetřelce (k němuž je odkazováno okatými narážkami) prvotřídní fan service a ambicí být epickým (s úchvatnými záběry jako z Fordových westernů) a hlubokomyslným sci-fi v duchu Stanleyho Kubricka (k němuž má nejblíže minimalistický prolog). Naplnění schématu tuctového osmdesátkového (tzn. před Vřískotem) slasheru, s postavami dělajícími ty nejzákladnější chyby (lezou a koukají tam, kam by neměly, často po jednom, ne ve skupině, mají spolu sex), je tak zdržováno disputacemi o náhodě, osudu a stvoření (roli zde hraje Matka i různí otcové), které jsou rozpracované stejně málo jako kolonizační linie. Nový Vetřelec je paradoxně dobrý film až do momentu, než se v něm nějaký vetřelec objeví. Do přistání na cizí planetě funguje poměrně dobře, neboť se nabízí řada možností, jakým směrem by vyprávění mohlo pokračovat a dlouho není jisté, jaký si tvůrci vyberou. Slibně je například rozehrán konflikt mezi vírou a vědou, mezi kapitánem a Danielsovou (nosící na krku namísto křížku šroub, který jí později přijde vhod), namísto něhož ve druhé polovině sledujeme androida hrajícího na flétnu a recitujícího Shelleyho, což je sice zásluhou Fassbendera fascinující, ale jde o trochu jiné téma a trochu jiný film. Scott je umělými bytostmi a vetřelci najednou fascinován mnohem víc než lidmi, s nimiž jsme strávili skoro hodinu filmu (spárování postav ale emocionálnímu zapojení diváka moc nepomáhá, protože dlouho není pořádně jasné, kdo spí s kým), a všechny složité otázky existence začíná řešit ukousáváním rukou a utrháváním hlav. Z chytře se tvářícího filmu se stává hloupé (ale zábavné) akčně hororové béčko s pěkně nechutnými gore efekty, které mi nebylo zcela lhostejné zejména díky sympatické Katherine Waterston (jakkoli jedinou propracovanější postavou zůstává android). Nový Vetřelec je sice neotřele vystavěn, skvěle vypadá a nabízí jednu velmi dobře vygradovanou akční scénu (se sekyrou), ale ve většině ohledů působí polovičatě, jako kdyby nebyl čas a prostor rozvést mnohé nápady (neorganicky včleněný flashback, který by šlo nahradit dialogem, považuji nejen za příklad ohromné scenáristické lenosti, ale i za náznak toho, že by to celé mohlo fungovat lépe, kdyby film hledisko vzpomínající postavy zohledňoval ve větší míře). 55% ()
Galerie (117)
Zajímavosti (45)
- Některé scény byly natočeny v Sydney ve Fox Studios. Ridley Scott dal Michaelu Fassbenderovi (David) na jeho žádost volno mezi natáčením, aby se mohl zůčastnit premiéry filmu X-Men: Apokalypsa (2016), která se tam konala. (kellermanp)
- Při odběru vzorků na neznámé planetě, kde přistane část posádky, si lze všimnout, že doktorka zacvakne víčko nádobky a podá ji kolegovi. Hned v následujícím záběru její kolega také zacvakne víčko na právě převzaté zavřené nádobce. (pemap)
Reklama