Reklama

Reklama

Pieta

  • Jižní Korea Pieta (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

V životě nelítostného lichváře dochází k zásadnímu zvratu v okamžiku, kdy se objeví žena, která tvrdí, že je jeho matka. Z jejich setkání vzklíčí vztah, který ač se pohybuje mezi niternou empatií a vzájemným krutým zraňováním, směřuje k prapodivné harmonii. Kim Ki-duk se po sérii tuctových festivalových titulů a několikaletém útěku z civilizace vrací na výslunní. Jeho v pořadí osmnáctý film opět nabízí nelítostně upřímný i uhrančivě poetický pohled na podstatu lidských vztahů a současně přináší vyhrocenou metaforu kapitalismu. Film byl oceněn Zlatým lvem na filmovém festivalu v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (98)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Chci západnějším způsobem převyprávěný hollywoodský remake. Fakt, beze srandy. Kdesi hluboko uvnitř téhle zdlouhavé Kim Ki-nudy se skrývá fajn thriller. Vyhrabte ho z ní někdo. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TEĎ UMŘE DUŠE TOHO BLÁZNA“..... /// Vymáhání dluhů je robota jako každá jiná. Sice Kang-Do je spíš na tu finální fázi, ale majitel firmy na bezstarostný půjčky by moh bejt spokojenej. A teď mu do života, kde se vzala, po korejsku se zjevila – MÁMA. A že mu uklohní véču. No vyhodil ji …. Silná rodinná (NE)selanka. Asijsky upřímná a drsná (sou věci, který dokážu vocenit!). Film pro osamělý matky se syny (dělám si prdel…). Je to Ki - duk (nebo jak se jmenuje…), takže jde zákonitě o víc, než jen vo vztah dvou lidí. Je nefér svádět všechno na prachy. Spíš než film o nich, je to film o lidech. PENÍZE JSOU ŽIVOT. I SMRT. (no jo kurva… taky je mám rád…) (Ne) Rodinný drama, který sází na intimní dramatický situace. Pro našince možná nebude všechno polopaticky řečený jako třeba TADY, ale já dávám 4*, páč je to ,,vo něčem“. Má to duši. Byť temnou…. ,,Pieta" je dle mýho solidní příspěvek mezi korejský dramata, ve kterých s náma režisér hraje hru ,,na čuráka“. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Mezi výběrčími mám přezdívku řezník. 2.) Zajímá mě ,,trojka“ po korejsku. 3.) Mám rád hru na čuráka. (Ve filmu uchyláku!). 4.) Thx za titule ,,Lepros“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-duk se vrátil a natočil ultimativní korejskou festivalovou exploataci. Teda skoro; ještě by tu měly pobíhat chudé a hladové dětičky, ale ani mistr čerstvě ověnčený v Benátkách (možná natruc, když porota kvůli nesmyslným regulím nemohla udělit více cen filmu "Master") není dokonalý. Ovšem až na toto malé zaškobrtnutí tu je všechno - obrazy chudoby, vyhrocené násilí, afektované grimasy bolesti, bizarně pokřivené mezilidské přízemní fyzično a strukturování filmu okolo nejnižších lidských potřeb. Na jednu stranu nelze upřít řemeslnou zručnost ve vedení herců a kamery. Ale celek prostě nelze brát vážně. Nejen při porovnání s Kimovými předchozími snímky se nelze ubránit dojmu, že celé dílo je esence vykalkulovanosti a citového vyděračství. Vše začíná už úvodním titulkem konstatujícím, že se jedná o 18. Kimův film - to asi aby si případní kritici uvědomili, že u takto zasloužilého tvůrce nemá kdo co zpochybňovat. Namísto významově nosné symboliky a životných figur s realistickými a právě proto doléhajícími motivacemi se "Pieta" potácí ve směšném naivismu, polopatické šokantnosti a v závěru nesoudné překombinovanosti. Výsledkem je ryze exploatační moralitka o tom, že zlo v lidech pochází z nedostatku lásky. Kim Ki-duk je buďto prosťáček Boží, nebo nejvychcanější manipulátor, který se veze na vlně svého kultu, který skvěle přiživuje. Po letech pečlivě budovaného PR se v návaznosti na odporně sebestředný "Arirang" dokázal dokonce prosadit i u domácího publika, které jeho filmy doposud přehlíželo nebo programově ignorovalo. Ať už je "Pieta" výsledkem zbytnělého ega nabubřelého rádoby-umělce nebo existenční potřeby točit každý rok alespoň jeden film, aby se nezastavil kolotoč filmových festivalů, které ochotně platí letenky a rauty, nic to nemění na faktu, že se Kim coby tvůrce vyčerpal a od roku 2004 už točí jen odvary svých předchozích děl. Zase je ale třeba uznat, že "Pieta" není ani zdaleka tak otravná a hysterická jako "Čas" nebo "Arirang", a když je nejhůř, je to alespoň směšné – finále s šedivákem, vizírovým svetrem a nekonečným přísunem krve bylo vpravdě famózní. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Tak byla to jeho maminka nebo nebyla? Jeden z lepších Kim Ki-duků z poslední doby, i když jeho starší filmy byly lepší. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Prý po letech opět "ten pravý Ki-duk". Já od něj viděl vše po 3-Iron a potom až toto, takže na to mám maličko jiný pohled - jde prostě jen o ždímáni trademarků ve stylu Tima Burtona, kdy z toho plyne jistá základní působivost, vzhledem k minulé tvorbě už je to ale moc předvídatelné. Navíc už zůstala jen festivalová poetika, syrovost Krokodýla se ale kamsi vypařila. Jestli jsou tedy ostatní nadšení, že jde o návrat ke kořenům, já jsem zklamaný, že je to zase to samé, jen s obroušenými hranami. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá dráma od Kim Ki-Duka. Má veľmi dobrý príbeh o krutom mužovi, ktorý pracuje ako vymáhač dlhov pre úžerníka s mimoriadne veľkým úrokom a tak klientov, ktorí nie sú schopní zaplatiť mrzačí, aby získal peniaze z pojistky. Keď ho vyhľadá jeho nikdy nepoznaná matka, ktorá mu to chce všetko vynahradiť, spočiatku s tým nie je vôbec spokojný, ale postupne si zvyká na tento nový spôsob života a stáva sa z neho lepší človek, no starý život nezabúda a môže mu to oplatiť. Spracovanie sa mi páči, ale aj tak sa nezbavím rozporuplných pocitov. Problémom je prvých štyridsať minút, ktoré sú zahnané prakticky až do extrému, táto časť zoznámi obzvlášť s hlavným hrdinom, ktorý je neskutočne odporný, nespomínam si ani na odpornejšieho záporáka a nie to ešte na hlavného hrdinu, ktorému som v každom zábere prial len to najhoršie a tak som sa do toho nevedel lepšie dostať a navyše ani tie prvé situácie s matkou si ma moc nezískali. Ale potom sa to radikálne zmení, konečne sa dá v rámci možností získať vzťah k obom hlavným postavám, dej je už veľmi zaujímavý a premyslený, nájde sa tu plno výborných scén, veľmi dobre funguje prepojenie s predchádzajúcim krutým životom a všetko to vygraduje skvelou záverečnou desaťminútovkou s perfektnou pointou a aj celkovým rozuzlením. Takže skutočne tejto hodine filmu nemám v rámci žánru čo vytknúť. Herecké obsadenie je tu aj ťažko hodnotiť, všetky postavy sú presne také, aké aj mali byť, takže to nie je zápor, ale na tú odpornosť hlavnej postavy sa nezabúda. Réžia a technická stránka sú výborné, Kim Ki-Duk je mimoriadne osobitý tvorca so svojim charakterickým štýlom, ktorý funguje aj tu, miestami ma zaujala aj tá ručná kamera, tu sa ťažko aj niečo kritizuje, všetko je tak, ako aj má byť, súdiac podľa jeho predchádzajúcej tvorby. Pieta je mimoriadne zaujímavý film, ktorého prvých štyridsať minút patrí medzi to najťažšie stráviteľné spomedzi celej tvorby Kim Ki-Duka, ale zvyšná hodina je pravým opakom, tá mi zase sadla skvelo a tak aj celkový dojem je výrazne kladný. Určite to nie je jeho najlepší film, ale patrí medzi tie lepšie. 79% ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Pražský výběr obsah filmu vyjadril už pred časom jednoznačne: "Prachy jenom prachy nečekají, jen po nich šáhneš, už Tě mají!" Rozhovory i komunikácie sú dnes vydláždené peniazmi a prístup k nim lemovaný krvou. Pretože: krvavý je zrod i zánik jednotlivca, jeho vzťahy i práca: to všetko temer bezozvyšku diktované zase peniazmi. Uzavretý kolobeh. Všeobecné pravdy zasadené do prostredia chudobných obrábačov kovov, zanikajúceho sveta, ustupujúceho kanceláriám poisťovácko - finačných inštitúcií. Robotníci sú prebytoční, namiesto odporu voči úžere sa ustrašene krčia pred nekompromisným vymáhačom dlhov. On sám je len úbohým vykonávačom príkazov pánov v golieroch. Bez rodiny, bez zázemia, bez emócií. Potlačené city sa však u neho dostavia. No podobne ako všetko ostatné v tomto filme, len ako následok peňažného kolobehu z minulosti. Režisér ponúka jednoducho vyrozprávaný príbeh plný prekvapivých obrazov, často násilných a plných ubližovania, no pri téme peniaze, to asi snáď ani nejde inak. Úplne posledný záber pre mňa predstavuje možné riešenie a vykúpenie sa z nešťastného kolobehu finančných záväzkov sľubov, transakcií a prevodov. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Dosť ťažko sa mi hodnotí nový kúsok od kórejského veterána Ki-duk Kima . Viac ako polovicu filmu sa dívame na nie príliš sympatického chlapíka, ktorí vymáha dlžoby od nájomníkov a to dosť tvrdo a nekompromisne. Sme svedkami odrezaných i dolámaných končatín a iného násilia, no potom sa v príbehu zrazu objaví jeho matka, ktorá ho po narodení opustila. Násilná prvá tretina je za nami a prichádza dosť kontroverzná a úchylná druhá tretina, ktorá až v poslednej tretine a po záverečnej pointe dostane iný rozmer. Nie je príjemné pozerať sa na to ako vlastný syn znásilní matku, či ako vlastná matka honí péro synovi a tak...Na druhej strane pointa je veľmi dobrá i logická a vo výsledku robí film lepším, než sa na prvý pohľad zdá. Bez pointy by to však bol iba slabý priemer. 70%. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Uf. No teda. Po nejakej dobe sa nám Kim trochu spamätal a výsledkom toho je práve Pieta. Film s nevyberanými spôsobmi, ktorý si ako už tradične neberie servítky a obsahuje veľké množstvo fyzického aj psychického násilia v príbehu o nevšednom rodiacom sa vzťahu matky a syna, brutálneho vymáhača a násilníka, ktorý sa stretli po 30 rokoch. Moment, keď sa snažil nájsť matku a v beznádeji obiehal všetky svoje "zákazky", pričom si začal uvedomovať dôsledky svojho konania, a viac než brutálny záver filmu boli veľmi silnými okamihmi. ()

Ketri 

všechny recenze uživatele

S prvními minutami filmu jsem si říkala, že se patrně nekonala žádná umělecká pauza, ale že mistrovi prostě a jednoduše hráblo. Pak mě napadlo, zda jen celou tu dobu usilovně nepřemýšlel a nehledal něco ještě krutějšího, ještě odpornějšího, nechutnějšího, zvrhlejšího než předvedl /a nejen on/ v předchozích dílech. Postupně ale přestanete vnímat onu "viditelnou" krutost a odloupnete vrstvičku a vyvalí se na vás ta vnitřní. Začnete o filmu přemýšlet jinak, chápat jednání postav a zároveň se budete ujišťovat, že ti Asijci jsou prostě jiní. A na konci to přijde, ta hrozná pravda. Tento příběh by se mohl klidně odehrát kdekoliv, dokonce v některých nejmenovaných zemích je to pomalu i legální. ()

Foox 

všechny recenze uživatele

Další komorní drama z taktovky slavného Kim Ki-duka zůstává pouze v průměrnosti jeho tvorby a skoro až podprůměrnosti světové kinematografie. Nedaří se mu úplně dobře nastavovat zrcadlo dnešní kapitalistické společnosti, funguje pouze jako intimní vztahová hra s nevydařenou pointou. 50% ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

V pořadí již sedmnáctý hraný snímek jihokorejského populárního režiséra Kim Ki-duka "Pieta" je komplikovanou a truchlivou zprávou z neutěšeného světa jednoho deprivanta. Příběh, který zde Kim Ki-duk vypráví, je plný typických atributů režisérovy předchozí kinematografie, a přesto je zcela jiný. Přijde mi zajímavé, že jsem zde identifikoval řadu podobností s mým oblíbeným snímkem Leon od Luca Bessona. Oba snímky spojuje postava cynického samotáře, který je vinou své asociální "profese" odsouzen k údělu společenského vyděděnce. Nečekaný - a současně nezvaný - příchod ženského elementu přináší do jeho života osudový zvrat, který je mu nakonec spásou i zatracením. Z původně bezcitného muže se vlivem zrodivší se náklonnosti k druhé osobě stává náhle zranitelná postava, která v závěru - stižena smrtelnou úzkostí o život milované bytosti - ztrácí vůli k životu. A filmů s podobným motivem by se jistě našlo mnohem více. Zcela ponechávám stranou otázky, zda byla ona žena skutečně jeho matkou a k čemu tam vlastně došlo. Pro mě je zásadní, že se mi tento film dostal pod kůži a chci si ho nechat uležet v hlavě, je to rozhodně inspirativní podívaná, která skýtá podnět k celé řadě zajímavých otázek. A režisér to divákovi v žádném případě neulehčuje - Pieta je vpravdě zdrcující podívaná, plná násilí, utrpení a skličujících scenerií. Finální záběr mi bude před očima doznívat hodně, hodně dlouho. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Peniaze sú začiatok, život, smrť a koniec. Ale láska k dieťaťu a rodine je všetko.....Peniaze sú láska. Sú všetko? Posledný (už 18ty!) Kim Ki Dukov film ma zaujal ihneď svojou neotrelou zápletkou, z ktorej je jasné, o čo v ňom pôjde, ale nevieme, akými všetkými smermi sa môže príbeh uberať. On sa nakoniec uberie inde (ale až po druhom bode obratu, pozor na spoilery v komentároch), ako by sa na prvý pohľad zdalo a je to výrazom režisérovej scenáristickej zbehlosti a dôkazom, že je jeden z mála súčasných režisérov, ktorí stále vedia, čo presne chcú povedať a zároveň to dokážu stopercentne podať aj divákovi. Pieta mi skôr ako Dukove filmy, ktoré som videl, pripomenula Wookovu trilógiu o pomste. Tohto filmu sa nemusí báť ani európan, je ľahšie uchopiteľný, ako napríklad 3-Iron a nečakajú ho žiadne dlhé pseudoartové zábery. ()

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-dukův pokus o obžalobu společensko-politických poměrů (pozdního) kapitalismu, který se svého cíle nesnaží dosáhnout pomocí analýzy problému, ale spíše prostřednictvím symboliky, poetického naladění a pro mě nesnesitelného citového vydírání. Právě poslední prvek, jímž autor (v tomto ohledu snad poprvé?) vychází vstříc „tradicím“ jihokorejského filmu, mi neumožňuje hodnotit lépe. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Ki-duk Kim, tentokrát méně zajímavý ale stejně podivný jako dříve. Nelítostný lichvář, který možná potkal svojí matku a vzájemně k sobě hledají cestu, přesně v Kimově stylu. ()

ainny 

všechny recenze uživatele

Říká se, že Kim Ki-duka musí člověk buď milovat nebo nenávidět. Nic mezi tím. Já se pomalu ale jistě začínám sunout do té první skupiny. Pieta je krutá, na začátku až nechutná, ale kdo vydrží a začne číst mezi řádky, ten pochopí. Pochopí, co chce infant terrible korejského filmu říct. A to na něm mám ráda. To, že svoje poselství tak dovedně skrývá. Ona pravda bývá dost často krutá, a proto Pieta ani jiná být nemůže. A konec? No tak ten byl geniální a natolik nekorejský, že já jsem spokojená. ()

Související novinky

8. Filmasia: Korejské hody s Kim Ki-dukem

8. Filmasia: Korejské hody s Kim Ki-dukem

28.11.2012

Po loňském ročníku Filmasie, který přinesl rekapitulaci tvorby a osobní účast Bonga Joon-hoa (Vzpomínky na vraždu, Matka, Mutant), se letos Filmasia (30.11. - 2.12. 2012) zaměří na dalšího ze… (více)

Reklama

Reklama