Režie:
Petr VáclavScénář:
Petr VáclavKamera:
Štěpán KučeraHrají:
Klaudia Dudová, David Ištok, Natálie Hlaváčová, Mária Zajacová, Milan Cifra, Sára Makulová, Přemysl Bureš, Zdeněk Godla, Julius OračkoObsahy(1)
Filmy Marian (1996) a Paralelní světy (2001) vzbudil režisér Petr Václav velkou vlnu zájmu doma i v zahraničí. Po 13 letech přichází tentýž režisér s novým celovečerním snímkem Cesta ven – příběhem silné mladé matky, která se odmítá smířit s nepříznivým společenským statusem a snaží se vybojovat lepší život pro sebe a svou dceru Sárinku. Cesta ven z obtížné situace je lemována zklamáním, ale také nadějí. Odvaha a rodičovský cit pomáhají Žanetě překonat překážky v podobě dluhů, mantinelů většinové společnosti i problémů ve vlastní komunitě. Syrový snímek se vyhýbá soudům i patosu a k tématu přistupuje s věcným nadhledem a místy i svérázným humorem. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (304)
Původně jsem chtěl napsat "nejlepší český film od Rodina je základ státu (2011)", ale pak jsem si zkontroloval kolik jsem vlastně z té naší produkce viděl a opravdu toho nebylo mnoho, většinou jen ten nejchválenější snímek roku. Takže jinak - viděl jsem "pecky" minulých let Fair Play a Ve stínu (vizuálně sice na úrovni, ale dramaturgicky a dialogově neohrabané a polopatické) a tomuhle nesahají ani po kotníky. Přirovnání k realismu bratří Dardennů je na místě. Budu fandit na Lvech. ()
Dlouho jsem váhal, jak hodnotit a zůstat objektivní. Obsahově je to sračka, tklivá píčovina o cigošce, která se snaží vymanit z prokletí své rasy, ale nemá šanci. Z toho se dalo vytřískat mnohem víc, než jen epizodní střípky Jak jsem se učila šít, Jak ten můj zase krade... Podprůměrné je i provedení a výkony herců - neherců. Umělé jak Hurvajzovo voko, bez šťávy a napětí. Cigošky jen řvou, cigoši taky...nuda ()
Navzdory vcelku pozitivním recenzím i řadě proměněných nominací na lva (protože nám vládne pokrytectví a nechceme být označováni za rasisty, že), jsem čekal čistě manipulativní záležitost od začátku do konce. Něčeho takového jsem se ovšem dočkal jen z menší části, tvůrci naštěstí netlačili zbytečně moc na pilu a mile mě překvapili snahou o jakousi alespoň místy trochu objektivní sondu a sebereflexi, což rozhodně kvituju. A z hlediska dramaturgického se mi také dostalo docela slušně odvedené práce. Osobní výtku bych měl k ale faktu, že jsem postavám chvílemi špatně rozuměl (když mluvili česky, samozřejmě), což možná byl částečně účel, ovšem celkově to padá na hlavu zvukaři (a lva v této kategorii považuju za největší výsměch). Ve výsledku to vidím na čistý průměr. ()
Velmi realistický obrázek, jak to u nás vypadá v romské komunitě v regionech nejvíce zasažených nezaměstnaností. Samozřejmě u nás máme nedostatek romských herců, takže ne všechno je perfektní, ale Petr Václav měl štěstí zejména s nalezením Klaudie Dudové. Syrové sociální drama, které nelíčí Romy jen jako oběti, protože situace je složitější. A nikde žádná cesta ven... ()
Na rovinu, já nevím. Chápu Václavovu snahu podat současné problémy cikánů (nebo Romů, podle gusta) tak nějak otevřeně, ze všech stran, co nejrealističtěji. Je to hezké gesto, ačkoliv poněkud srážené klišoidní situací statečného a správného jedince, který se snaží dostat z osidel předsudků vlastní komunity. Jenže ten film tak nějak nemá filmové atributy. Na dokument je to strašně přehrávané, na film je to také hodně přehrávané, ale navíc tomu chybí příběh. Vidíme nějaké snahy, ale otázka zní, jestli to odněkud někam jde. Jestli má být tím vysněným rájem jiná země než ČR, kde se i Romové k sobě chovají mile a přátelsky a rádi chodí do práce. Nevím. Jde jen o jakýsi popis, entomologické studium motýla s chladným odstupem, jenž může sice v divákovi také vyvolat nějaké emoce, zvláště když se motýlkovi chvějí tykadélka, ou, jak ho to asi musí bolet!, ale celkově je nám jeho osud ukradený. Docela by mne zajímalo, zda skutečně existují takové zářné příklady sebeuvědomělých Romek, jimž jen osud, nechápaví gadžové a vlastní komunita hážou furt a furt jen klacky pod nohy. Nebo jestli jde jen o uměle dodaný prvek, jenž pak - jak jsem psal výše - sráží celou dokumentaristicky syrovou stylizaci dolů. Btw, cena za nejlepší herecký výkon české kritiky? Amatérce? To hodnotící kritici upadli na hlavu, ne? Nebo jim slíbili, když nenominují, zájezd do Chánova? ()
Galerie (15)
Zajímavosti (13)
- Snímek byl uveden na prestižní přehlídce nezávislých filmů na filmovém festivalu v Cannes. Český film se tak na věhlasný festival dostal po dlouhých 16 letech. (Zdroj: ceskatelevize.cz)
- David Ištok byl jedním z prvních, kteří pomáhali při scénáristických obhlídkách. A byl jedním z posledních, kdo nakonec dostal roli ve filmu, jelikož volba dvou hlavních představitelů byla uzavřena až po dlouhém a rozsáhlém castingu. (Zdroj: Cestaven.cz)
- Klaudia Dudová padla režiséru Petru Václavovi do oka na romské zábavě. Herecké ambice původně neměla. Pracovala jako pokladní v obchodě se smíšeným zbožím. (Zdroj: Cestaven.cz)
Reklama