Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Temperamentnímu Hugovi Sennartovi koluje v žilách cikánská krev, což přináší nejednu potíž. Mladík poměrně záhy pochopil, že díky svému původu to nebude mít v životě vůbec jednoduché. Zatímco jeho vrstevníkům prošla kdejaká lotrovina, Hugo byl vždy náležitě potrestán. V mladém cikánovi proto postupně rostla nenávist ke všem úřadům i namyšleným boháčům, jimž dával za vinu veškeré příkoří, jež ho potkalo. Aby se jim nějak pomstil, začal je okrádat a všemožně jim znepříjemňovat život. Lup ale málokdy skončil v jeho kapse. Věci i peníze rozdával ještě větším chudákům, než byl on sám, a tak se stal během několika měsíců nejpopulárnějším zlodějem místního podsvětí, jemuž každý rád pomohl. Největší zastání před úřady však nalezl v Ninie, jež by pro něj udělala cokoli, jen aby mohla být v jeho blízkosti... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

První Giovanniho film, který mě vůbec nezasáhl, emočně minul a prošel jaksi mimo mě... Filmařsky dostatečně kvalitní, herecky dobře ztvárněné (asi nejvíc se mi líbil Renato Salvatori v roli jednoho z grázlů), díky slušnému tempu a napětí povětšinou ani nenudící, na druhé straně nám Giovanni tentokrát oproti většině svých filmů naservíroval postavy „čistokrevních“ regulérních zločinců, u nichž jsem nepostřehl žádný pozitivní úmysl, žádnou spáchanou křivdu na nich, vůbec nic, co by mě přimělo jim trochu fandit, nalézt k nim kus soucitu a případný sociální rozměr zůstal nevýrazný. Oproti zločincům stojí od pohledu odporný komisař s bandou dalších slizkých poldů a prakticky není komu fandit, protože s výjimkou Annie Girardot, která coby hospodyně má ale málo prostoru a spíše méně výraznou postavu na odlehčení, se tady prohání samé nesympatické a slizké karikatury na obou stranách zákona. Jediným skutečně světlým momentem, který na mě dokázal hlouběji zapůsobit, bylo Cikánovo setkání s doktorem, který dle svých pevně vybudovaných zásad pomohl ošetřit raněného pacienta bez ohledu na pacientovu totožnost. Pokud to vezmu v rámci dobových evropských kriminálek, dokázal bych vidět Cikána v jistých ohledech i jako mírný nadprůměr, ale od Giovanniho mi přijde jako hodně slabý film, kterému víc než 3 hvězdičky dát už jen ve srovnání se zbylou tvorbou pana režiséra a scenáristy nedokážu. [65%] ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Připouštím, že jsem tento snímek lehce nadhodnotila, váhala jsem mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. Nakonec u mě zvítězilo hvězdiček pět. Již kvůli tomu, že mi, na rozdíl od mnoha jiných, vůbec nevadilo, že Cikán má modré oči. Delon hraje jak o život a já mu věřím každý nádech i výdech. A barva jeho očí mne během filmu fakt neinteresovala. A Giovanni je můj pan Autor. Zajímavé bylo i obsazení Meurisseho do role zloděje - gentlemana, takřka aristokrata, zkrátka přesně takového člověka, jakým Meurisse sám byl. Jen by mne zajímalo, zda neexistuje více českých dabingů (dabingforum uvádí jen jeden). Ten, který dělala v roce 1994 ČST, je výborný. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Na první pohled se na komerčním úspěchu filmu měli svorně podílet hvězdy populární francouzské generace fešák Alan Delon, charismatický Paul Meurisse a temperamentní Annie Girardot. Což by mělo stačit, aby se film těšil dobrému úspěchu. Nu, ale pojďme dál, zastavím se u slavného Alana Delona. Ostatně v kriminálních a dobrodružných žánrech se mu vždycky dařilo. Samozřejmě, že dovedl natočit i dobrou psychologickou polohu, kde jsem si cenil jeho nápaditost, profesionalitu a neodolatelný šarm, proto ho nechci srovnávat s jinými rolemi. Snad mu neukřivdím, když napíši, že mi zde chyběla jeho typická brilance nadsázky a lehkost. A právě tak i herecký výkon Paul Meurisse, jenž má na svém kontě dost zajímavých postav, které dokázaly zaujmout. Zde mi jeho postava k Cikánovi přišla jaksi vypreparovaná navíc a trochu mdlá. Annie Girardot není filmová kráska, ale má nádhernou ženskost a z jejího úsměvu či pohledu je cítit pokaždé velké herectví. Bohužel i její role je zde velmi chudá a větší prostor by nebyl na škodu. A ještě je tu pro film možná přitažlivý malý cikánský minisvět, kde se kamera snaží snímat onu přirozenou mentalitu jejich svobodného života s citem a to se myslím povedlo. Ačkoliv film jako celek působí rozporuplně, za zhlédnutí stojí. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem příběh o utlačovaných cikánech, ovšem dostal jsem (dalo by se říci, že naštěstí) svižnou kriminálku, kde cikánská otázka hraje až několikáté housle. Ze začátku působí trochu zmateně, dvě dějové linie se zdají být zcela o něčem jiném, ovšem v druhé polovině se navzájem protnou. A jak už to u většiny Francouzských krimifilmů bývá, většina filmu stojí na hercích. Alain Delon málomluvného drsňáka Cikána zahrál velice přesvědčivě, Annie Girardot přes nevelký prostor dokáže (nejen) díky svému zralému půvabu zaujmout, stejně tak i veteráni žánru Marcel Bozzuffi, Maurice Barrier či Renato Salvatori. Trochu pozapomenuté, přesto kvalitní kriminální drama s jemným sociálním podtextem (ale opravdu jemným) a nevtíravě silným závěrem. 85%. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Film je adaptací románu José Giovanniho „Histoire du Fou“. (vesper001)
  • Herci strávili část natáčení se skutečnými francouzskými cikány, aby poznali jejich zvyklosti a náturu. (vesper001)

Reklama

Reklama