poster

Emperor

  • USA

    Emperor

  • Japonsko

    Shûsen no enperâ

Drama / Válečný / Historický

USA / Japonsko, 2012, 105 min

Režie:

Peter Webber

Scénář:

David Klass, Vera Blasi

Kamera:

Stuart Dryburgh

Hudba:

Alex Heffes

Kostýmy:

Ngila Dickson
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • B-Boy1
    **

    Zaujímavá téma, hodná lepšieho spracovania ako tohto povrchného s Matthewom Foxom, ktorý mi teda vôbec nešiel do huby.(20.2.2014)

  • Morholt
    **

    Tak trochu o ničem. V tomto případě jsem vůbec neměl pocit, že by císaři hrozila smrt, která by výrazně ohrozila následnou obnovu Japonska. Chyběla naléhavost, se kterou by se generál snažil dokázat Hirohitovu nevinu. Prostě se jednalo jen o suché shromažďování faktů. Romantická zápletka tu pak byla jako pěst na oko. Co stálo za to, byl Tommy Lee Jones coby MacArthur a i Matthew Fox zahrál slušně. Ale to bylo na mě moc málo. 30%(7.9.2013)

  • MATADOR
    ****

    Očekával jsem, že snímek bude poněkud zábavnější, ale ve výsledku mě těší pohled na historii jako takový v trochu jiném filmu než jsme zvyklí. Matthew Fox dostal po dlouhé době hlavní roli a náležitě si to vychutnává, opravdu škoda milostné linie, která tu opravdu nikoho nezajímá a zajímat nebude, od toho tu jsou jiné filmy. Každopádně závěr byl hodně silný a výprava taktéž skvělá.(7.8.2013)

  • Aky
    ***

    Velice zajímavý námět dávající spousty možností dramaticky jej rozvinout. Bohužel zůstaly trochu nevyužité. Vedení vyprávění ve dvou rovinách (vojenskopolitické a milostné) je nevyvážené, ona romantická linka je slabá a fakticky nezajímavá, takže hlavně zdržuje příběh viny a dalšího osudu japonského císaře a nejvyšších japonských vojenských a politických osobností odpovědných za napadení USA a vtažení Japonska do války.(19.7.2015)

  • Big Bear
    ****

    Men in khaki !!! :-). Japonsko 1945, těsně po kapitulaci. Poté co americké Superfotressy B-29 ,,Enola Gay'' a ,,Bockscar'' smetly dvě japonská města prvními atomovými výbuchy, došlo i militantnímu vedení Japonska, že země čelí nepříteli nejen s obrovskou materiální převahou, ale zejména technologickou. Proto sám císař Hirohito vyzval rozhlasem lid a vojsko ke kapitulaci. Císař byl autorita, byl pro Japonce Bůh a tak Japonci poslechli. Tímto prohlášením bylo zachráněny miliony životů jak samotných Japonců, tak zejména Američanů jejichž invazní síly se připravovaly na vylodění na ostrovy. Japonci byli rohodnuti bránit svoji svatou půdu do posledního muže, ženy i dítěte, třeba jen naostřenými bambusovými klacky... Jsem zastáncem svržení atomových bomb právě vzhledemm k výše popsanému, nicméně je jisté, že bez Hirohitova prohlášení by válka hned tak neskončila.... Ačkoliv jsem toho o válce v Pacifiku četl dost, včetně knih věnujících se osudům japonských válečných zločinců souzených tuším v Tokiu (obdoba Norimberku), až u tohoto filmu jsem si uvědomi, že o Hirohitovi na konci války nevím prakticky nic. Proto mně tenhle snímek svým námětem už dopředu zaujal a rovnou říkám, tohle není věc pro každého. Udělat z Tommy Lee Jonese Douglase MCArthura byl zajímavý nápad a když měl typické sluneční brýle a samozřejmě dýmku, byli si pánové dokonce podobní! Hlavní dějová linie se však točí kolem Foxe, který ztvárňuje skutečného amerického generála Fellerse. Ten je MCArthurem zprvu pověřen k vedení skupin headhunterů, které dohledávaly a zatýkaly vysoké vojenské a politické činitele obviněné z válečných zločinů. Truman posléze požadoval, aby se otázka případné viny prošetřila i u japonského císaře. A zde začíná náš příběh. Fellers má od velení pouhých deset dní na pátrání a sepsání zprávy je-li císař za válku odpovědný či nikoliv. Souběžně s tím se snaží najít mladou dívku, do které se před válkou bláznivě zamiloval, když se náhodně setkali při studiích na jedné z amerických univerzit. Skutečný Fellers to musel mít nesmírně těžké. Jak padlo i ve filmu. Adresy sídel japonských pohlavárů dodaných tajnými službami byly prakticky k ničemu. Na rozdíl od Evropy, kde nacistická města (vyjma středověkké dřevěnné zástavby jako byl Hamburg atd..) byla většinou z kamene a tak bombardování lépe odolávala, města v Japonsku měla převážně domy ze dřeva a papíru... Stačil pak menší nálet těžkých bombardérů B29 s kontejnery s fosforem a zkáza byla nesmírná... v takovém prostředí vypálených měst,kde se nedaly poznat ani linie ulic těžko hledat kohokoliv... Navíc v prostředí Američanům nepřátelském a i těžko z hlediska odlišných morálních a náboženských postojů pochopitelném. Fellers věděl, že když bude Hirohito odsouzen bude to pro deprivované a živořící přeživší Japonce další rána, která by mohla vyústit v destabilizaci okupované země. Zároveň ale chápal, že jako nejvyšší autorita země musel císař o rozkazech svých generálů minimálně vědět, pokud je sám přímo nevydával... Pátrání skvěle ukazuje tu totální odlišnost mentality lidí japonského císařství od amerického přímočarého jednání. Fox se své role zhostil skvěle, samozřejmě ho znám z LOST, ale tady vyloženě exceloval. Musím uznat a uvědomoval jsem si to i ve filmu, že Amíci na to že dobili Japonsko, na to že měli neskutečné ztráty od Pearl Harboru až po Iwo Jimu, chovali se k císaři neskutečně uctvivě a jako gentlemani. Dokonce mu zachovali jistá privilegia. Očekával bych, že do paláce naběhne elitní jednotka Rangers a po vyřízení ochranky císaře zatkne jako ostatní japonské pohlaváry... Ale zde se ukázala MCArthurova moudrost a americká demokratičnost. Oni to brali tak, že Japonce osvobodili. Snad proto je Japonsko dnes tím čím je. Jen jedna připomínka filmařům - letoun DC 6 co přiváží v roce 1945 McArthura a Fellerse byl nasazen do provozu až v roce 1946 a marking (červený pruh v bílých polích) má dokonce až z roku 1947...ehmm.. ale to se stává i v lepších rodinách:-) Skvělý film ! 4 zapálené vonné tyčinky na domácím oltáříku. * * * *(8.11.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace