Reklama

Reklama

Kalvárie

  • Irsko Calvary (více)
Trailer

Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)

(více)

Recenze (261)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Z komentářů mám dojem, že jsem na československé exteriérové databázi, ano jistě, tady ty exteriéry jsou famozní, ale diamanty z prdele mě z toho nelezou. Film já zvláštní mix černého humoru, hlavně některé dialogy, by se daly tesat, jenže současně to má hodně chytrý scénář a já díky tomu měl problém s přepínačem na vnímání příběhu. Jinak po herecké, režisérské či kameramanské práci není co vytknout. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Rozhodne žiadna komédia, ale hustá, takmer klubo-artová dráma. No úprimne povedané, od toho, aby ma to kňazovo chodenie od dverí k dverám a utápanie sa v akože hlbokomyseľných dialógoch neunudilo na smrť, to zachraňuje iba fakt geniálny Gleeson. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Režisér to spolu s Brendanem Gleesonem opět dokázali. Uhranuli mě filmem, který nemusí být notně vtipný, hlavně když bude dostatečně černý a hlavně bude mít naprosto úžasnou atmosféru Irského venkova. Nejde ale jenom o to krásné prostředí, které se ve filmu objevuje. Jde i o ten příběh, který je vlastně hrozně jednoduchý a má toho hrozně moc, co říct a nad čím přemýšlet. No a v neposlední řadě nesmím zapomenout ani na herce. Kde jiní v rámci USA mají problém přejít z seriálové komediální role na vážnou, tak tady to Dylan Moran a Chris O'Dowd zvládají lusknutím prstu. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani na hodně zajímavou a sympatickou Kelly Reilly nebo Aidana Gillena. Všichni předvádí nadpozemské výkony a Brendan tomu šéfuje. Nevím jak Vy, ale já jsem neviděl hodně dlouho film, kde by mě ve velkém uhranulo tolik postav naráz a ještě mě odpálil příběh a atmosféra prostředí. Pět hvězd jak vyšitejch a ani o chlup míň. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Výborný Gleeson, prekreslené postavy a zaujímavý príbeh zabalený v chytľavej zmesi drámy, nastolených otázok a "zábavných" momentov. (videné na EFM) ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nádherně i krutě sentimentální film... John Michael McDonagh ve svém druhém filmu ubral humornou složku a přidal na té dramatické a výsledkem je opravdu originální dramatický snímek s občasnými záblesky velmi černého humoru, jak jen se na Velkou Británii (a Irsko zvlášť) patří... Specificky seversky drsný příběh o úloze, problémech a reputaci současné církve na pozadí ryze osobního příběhu jednoho (zmařeného) lidského života. Už dávno jsem neviděl tak dobře napsaný scénář, hned úvodní věta je tak silná, že doslova strhne všechnu divákovu pozornost. John Michael McDonagh se pomalu stává mistrem v oboru silný autorský film... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Mnohem raději bych to viděl zpracované pro divadelní prkna "tím slavnějším" z McDonaghů, jelikož "ten druhý" sice sympaticky zkouší největšího irského kostlivce ve skříni vytáhnout na světlo nelaciným způsobem, ale ve finále se mu to zase až tak nedaří. Na jednu stranu se to totiž sice tváří podvratně, ale přeci jen to má ve výsledku až přílišný respekt k závažnosti tématu. To by se "tomu slavnějšímu" nestalo. Každopádně i tak to umí být v jednotlivých detailech mnohdy působivé, ale jako celek je to v zásadě naprosto přesně takové, jaké byste to očekávali. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,UPŘÍMNĚ, MYSLÍM, ŽE SE O HŘÍCHU HODNĚ MLUVÍ. A MÁLO O MRAVNOSTI. TAKÉ ODPUŠTĚNÍ JE VELMI PODCEŇOVANÉ....“ /// Ujetá farnost plná hříšnejch duší a spravedlivej dobrák Otec James. Artový, myšlenkově ukecaný drama, plný šibeničního humoru či cynismu, u kterýho oceňuju směr (i provedení), kterým se autor snaží předvýst vobyčejnej život. Bohužel, tím to pro mě i končí. Víc v tom hledat nemíním. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Zjistím, že farář (s neznabohy) těžkej život má. 2.) Páč u mě levně, neznamená blbě. 3.) Thx za titule ,,Just.m3“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Kolující stále v myšlenkách. Brendan Gleeson podává neskutečný výkon důvěryhodnosti, oddanosti bohu, života v Irském prostředí. Film se mě dotýká chladnou krajinou, otevřenosti lidí, životních událostí, spletitosti životní cesty, zatracení lidské psychiky a odpuštění. S odstupem času zdrcující testament. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Zabít dobrého kněze v neděli. Dobrý vtip." Ten se skutečně povedl, protože ve čtvrtek by to zdaleka nebylo tak vtipné. Ani Kalvárie není moc vtipná, i když se v ní močí na obraz, vtipkuje se o hamižnosti církve a kněz je informován hříšnicí o jejím budoucím cizoložství. Kalvárie je spíše krásně zelená, což se v Irsku těžko může pokládat za nečekané. Já jsem tedy v otázkách organizované víry tak trochu panic, ale pokud mají za pedofilní kněze trpět ti poctiví, tak to asi dává smysl. Alespoň tedy někomu, protože já jsem v koncovce poněkud zbloudil na nevyzpytatelných Božích cestách. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Nejen emočně velmi silné drama. Ovšem, na první pohled (a po část projekce) si toho divák nevšimne, resp. to nepocítí, ne díky tomu nemalému množství černého (nejvíc pobavilo „řezání“) a řeklo by se až absurdního humoru (zdánlivě odkazujícího ke komedii), stejně jako cynismu, který je vlastní nejedné postavě. Popravdě řečeno, za příběhem o knězi, kterému zřejmě zbývá jen 1 necelý týden života, si toho můžete najít hodně (pokud tedy vůbec budete chtít hledat), nejspíš každý jednotlivec něco jiného, ostatně toho filosofování (o životě, Bohu, vině, odpuštění, smrti atd.) zde není zrovna málo (postupně jsem si ho ale já osobně čím dál víc užíval). Stejně jako Gleesonova hlavního hrdinu, Moranova arogantního zazobance (víc takových rolí pro Dylana!) či třeba Gillenova cynického doktora (celkově byl film na nevšední a zajímavé postavy bohatý). Když si k tomu člověk připočte citově niterný závěr (který je takřka přesně na pomezí nefalšované emoční bomby a zároveň citového dojáku toho nejtěžšího kalibru; režisér ho však nenechal spadnout do patosu), kvalitní technickou a vizuální stránku (navíc výborná kombinace irských exteriérů + hudby) a spoustu myšlenek (co mi během a po projekci vířily hlavou), vycházejí mi z toho silné 4*. Stejně tak upozornění, že bych si měl v budoucnu projekci zopakovat (a je možné, že třeba i taková, řeklo by se prvoplánově kýčovitá, rodinná chvilka ve větru na mě už bude působit jinak). Tak či tak, naladit se na tu správnou vlnu u tohoto filmu není vůbec jednoduché (já osobně jsem s tím měl problém už u předchozího Pomáhat a chránit, kde se mi to však moc nepodařilo). „Když jsem poprvé ochutnal sperma, tak mi bylo sedm let. Nemáte na to co říct?“ – „Je to solidní úvodní věta.“ ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Není nám radno a už vůbec ne pomoci… Křížová cesta otce Jamese spojená s převážně marným učením dvanácti maloměstských apoštolů je ve své jednoduchosti a zároveň hloubce neskonale lidská, na správných místech humorná a i když se to občas nabízí, nikdy nesklouzávající k lacinému sentimentu. Navíc podtexty vedoucí k zamyšlení nad současným postavením církve, osudem dobrého člověka pod balvanem kolektivní viny a přílišným mluvením o hříchu na úkor ctnosti celou tu cestu na plážovou Golgotu dokonale orámovaly. Byla poslední slova knězovy dcery: „Odpouštím ti.“, nebo „Shoř v pekle!“ Schválně, co myslíte..? P.S.: Na Kalvárii je zároveň hezké, že ji lze vyčerpávajícím způsobem okomentovat jen pomocí dvou slov, tak jak to třeba předvedla emma53.. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

V okamihu, keď sa duchovný otec dopustí hriechu, zločinu, zverstva, hneď o tom vie celý svet. Ale prečo by sa aj dobrému kňazovi nemohlo stať niečo "zlé" - len tak? Táto myšlienka je pomerne povrchná, film však v sebe ukrýva oveľa viac, a nie je to len majstrovské herectvo pána Gleesona. Originálny obraz moderného malomeštianstva v kontraste s pravidelnými a banálnymi, ale sem-tam aj temnými a šokujúcimi hriechmi. Každá z postáv reprezentuje inú osobnostnú črtu, či charakter, s ktorými by bol previazaný a stotožnený asi každý z nás. Miestny farár tak nastavuje zrkadlo spoločnosti, z ktorého odrazu som mal neraz skľúčené pocity. Dialógy sú prešpikované melanchóliou a smútkom, často depresívna atmosféra zatieňuje pokus o humor, a tieto snahy o nadľahčenie situácie vyšli často nazmar. Je to škoda, pretože sa z toho dalo vyťažiť o čosi viac, keby tvorcovia vpustili okrem skepsy do príbehu aj trošku svetla a humoru. McDonaghovci to predsa s čiernym humorom vedia oveľa lepšie. 80%. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

McDonagh po skončení filmu poznamenal, že chtěl natočit film o ryze kladné postavě, a za to, jakým stylem se mu to povedlo, mu musím jen zatleskat. Filmy o kladných hrdinech mají totiž tendence být docela nudné. Vysoký morální kodex zvyšuje značně předvídatelnost děje, a zatímco inteligentní záporáci jsou u diváků oblíbení pro svou komplexnost, nejednoznačnost a dynamiku (vezměte si třeba Shakespearova Richarda III. nebo Iaga z Othella), skutečně chytrých a zároveň zajímavých klaďasů se ve filmu a literatuře zas tolik neobjevuje. McDonagh se cestou kladné postavy, v tomto případě vesnického kněze, vydal a podařilo se mu kolem jeho charakteru vytvořit tak svěží černohumorné drama, že jsem si užívala každou scénu. Kalvárie je zkrátka jedním z těch filmů, ve kterých fungují všechny složky: mají perfektní obsazení, krásnou vizuální stránku a příběh, který je tak chytrý, zábavný a vícevrstevný, že si zaslouží být viděn více než jednou. Já sama už ostatně vím, že si Kalvárii časem jistě zopakuju. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Syrová, drásavá konverzačka o duševním zdraví a nemocech dnešního Irska, potažmo světa. Dost temná a hnusná, aby uspokojila nejkovanější cyniky, s jemnými černohumornými podtóny a tu a tam nějakou tou kapkou vlídnosti a naděje, aby se na to vůbec dalo dívat. A Brendan Gleeson, samozřejmě, který vás svým charismatem zabije do země. "It´s just you have no integrity. That´s the worst thing I can say about anybody." 90% ()

castor 

všechny recenze uživatele

Výsledek se pohybuje na rozmezí několika žánrů – hlavně je silným dramatem, který je naplněný nejednou hříšnou duší. Je černohumorný, ironický i chytrý, má atmosféru irského venkova, potěší kvalitní technickou a vizuální stránkou. Velkým trumfem tohohle cynického kousku plném antihrdinů a úvah je pak irský buldozer Brendan Gleeson, který poctivě sbírá pamětihodné vedlejší role. Druhým a ještě důležitějším článkem je pak samotný režisér a scénárista John McDonagh, mimochodem bratr Martina McDonagha, který Gleesona výtečně režíroval V Bruggách. Upřímné a myšlenkově hutné. Třeba příště jednu hvězdu přihodím. ()

kulyk 

všechny recenze uživatele

Glýsn dozrál do evropské herecké elity. Jestli to trošku nezbrzdí, za chvíli vysloveně zgabénuje. Takže i když se jenom tak potlouká po zrzounském vidlákově a bez přesvědčení prodává učení natlučeného, je to strhující potulka a jeden ho vcelku hltá. Vše samozřejmě mírně dokresluje jakási zápletka, moralizování o morálce a humor, drsnější než Dropkick Murphys. Za pozornost stojí konec, který se bezduchému Holloúdu směje do očí jako svatý Patrik hadům. ()

Související novinky

Malíček míří do Labyrintu

Malíček míří do Labyrintu

27.09.2014

Irský herec Aidan Gillen se objevil třeba v Temný rytíř povstal, kriminálce Blesk nebo letošním dramatu Kalvárie. Nejvíc lidí ho ale zná jako Malíčka ze Hry o trůny, kde pletichaří jako o život a… (více)

Reklama

Reklama