Reklama

Reklama

Orange Is the New Black

(seriál)
  • Česko Holky za mřížemi (více)
Trailer 5
USA, (2013–2019), 90 h 44 min (Minutáž: 51–93 min)

Tvůrci:

Jenji Kohan

Předloha:

Piper Kerman (kniha)

Hrají:

Taylor Schilling, Laura Prepon, Kate Mulgrew, Uzo Aduba, Danielle Brooks, Natasha Lyonne, Taryn Manning, Nick Sandow, Yael Stone, Vicky Jeudy, Jason Biggs (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(7) / Epizody(91)

Piper (Taylor Schillingová) je mladá, půvabná, vzdělaná, má chápavého snoubence Larryho (Jason Biggs). Na první pohled se zdá, že v jejím životě všechno klape jako na drátkách. Jenže Piper udělala chybu. Před deseti lety se pokusila převézt přes hranice kufr plný peněz. Byly to špinavé peníze vydělané za ilegální prodej drog a Piper za to teď tvrdě zaplatí. Musí opustit snoubence a nastěhovat se do svého nového domova ve federálním ženském nápravném zařízení. Naštěstí je to věznice jen s minimální ostrahou a 15 měsíců se přece dá vydržet… Nebo ne? Dozorci Samu Healymu (Michael Harney) je křehké Piper líto, a tak jí aspoň občas radí, jak v neznámém světě za mřížemi přežít. Piper se snaží porvat s nepsanými zákony, jak to ve vězení chodí, ale není to vůbec jednoduché. Čeká ji několik šokujících překvapení! Holky za mřížema jsou slavný komediálně-dramatický seriál nominovaný na několik cen Emmy, který vznikl podle knižní autobiografie skutečné Piper Kermanové. V příběhu, který je stejně humorný jako napínavý, se objevuje mnoho zajímavých a originálních postav – takových, jaké na televizní obrazovce většinou chybí. (TV Prima)

(více)

Recenze (306)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Baví mě, jak se nejen Piper, která se do vězení dostala jakoby omylem, ale všechny charaktery vyvíjí. Baví mě odskakování do doby na svobodě, které strašidelnou ženskou hodí do zcela jiného světla. Naopak mě nebaví momenty, kdy mi příjde můj intr před lety nepohodlnější než tohle vězení. Už nevím, co mě k Oranžový vedlo, ale dneska, jak se blíží konec druhé série, si začínám rozplánovávat porce, protože se ještě nechci s tímhle babincem loučit. Zvláštní je, že hlavní postava mě tolik netáhne, zato vedlejší skoro všechny. Jediný castingový lapsus vidím v obsazení Jasona Biggse - ty Prcičky z něj čiší na sto honů. Kdo se z nich ale dokonale vymanil, je Natasha Lyonne, i když stále je tendence jí obsazovat do rolí silných, trochu obhroublých žen se sklony k nevyžádanému poradenství, ale jinak je to herečka famózní, tady to rozjíždí na celý čáře. Další trefa je v podobě Laury Prepon ze Zlatých sedmdesátek, tentokrát černovlasé a mnohem drsnější. Taky celá černá parta je dechberoucí, nejvíc Lorraine Toussaint jako Vee, co naskočí až do druhé série. Nechybí tu ani náboženská fanatička, buddhistka, transka, ruská šéfkuchařka, svérázná ostraha ... a stejně jako všude se tu drbe, droguje, nenávidí i miluje, sexuje, něco se shání a něčeho se tu zbavuje. Super scénář dovoluje herečkám špičkově odehrát lidi z masa a kostí, ke kterým - teď nevím, jestli bohužel nebo bohudík - si vytvoříte vztah, a v rolích se vyřádit (kde všechny ty úžasný herky vzali?). A že to občas z dáli zavoní telenovelou ... nic nemění na tom, že se jedná o neskutečně vybroušenou a chytlavou záležitost. . PS: neskutečná gradace střemhlav druhou řadou, ale místo třetí série se raději věnujte háčkování, to nebude taková marnost - tohle je škola zlomených srdcí říznutá vyšší dívčí a sešup do rozčarování. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Tráva sice skončila, ale Jenji Kohan přichází s dalším vtipným kouskem, který se nese přesně v jejím stylu. Takže o nekorektní a trochu drsnější humor tu rozhodně není nouze. Pilot - 80% Po trochu pomalejším rozjezdu nabírá seriál zhruba ve druhé třetině na obrátkách a s přibývajícími díly se z něj stává takřka čistokrevné drama, kde je sice stále místo pro úsměvné momenty, ale z finále vyloženě tuhne krev v žilách. 1. série - 90% Druhá řada za tou první v ničem nezaostává, vývoj děje i postav je stále parádní. Jistě, fanatické obdivovatelky mrchy Alex pláčou, že tu byla tak málo, ale na ní seriál skutečně nestojí. 2. série - 90% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zásluhou postupného, do detailů jdoucího rozkrývání specifik vězeňského ekosystému, stojícím na stejně nekompromisním teritoriálním chování jako svět venku (kde ovšem mají střety různých ras a náboženství mnohem brutálnější následky), tenhle „character-driven“ seriál nikdy příliš nezabředne do emocionálních stavů a citových vztahů. Na sentimentalitu ve vězení zkrátka není dost času ani prostoru. Také díky tomu je OitNB jedním z prvních feminních (hrdě a do důsledků) seriálů, které dokáží stejně naléhavě oslovit ženy i muže. Více tady. 85% Druhá série: Přerušované vyprávění ve stylu Ztracených je již dost obnošené a navíc zhruba stejně příjemné jako přerušovaná soulož. Vyznívá hlavně jako snaha nějak seriál natáhnout na dalších 13 epizod. Flashbacky jen zřídka současný příběh organicky doplňují. Častěji jen zbytečně odvádějí pozornost, zdvojují informace, připravují nás o moment překvapení (jak se zachová Vee) a nabourávají tempo. Upozadění postavy Piper, resp. bezradnost tvůrců, co si s ní počít, rovněž působí jako nedomyšlené řešení problému, kterak jednu autobiografii rozvést na mnoho hodin děje. Přestože seriál již nemá spád první řady (výjimkou je perfektně semknutá první epizoda), nedokáže vytvořit propojený fikční svět, v němž by všechno svým způsobem souviselo se vším, a chvílemi vaří z vody, stále nabízí mnohonásobně pestřejší paletu ženských postav než většina ostatních televizních počinů, natož filmů. A právě mimořádná rozmanitost a minimální prostor pro běžně vídané ženské stereotypy jsou důvodem, proč zřejmě neodolám ani třetí řadě. 75% Zajímavé komentáře: JFL, Remedy ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónov║ Prvá séria má slušné grády, dobré postavy, zvrátené poklesky, klučkovanie aby sa tam mal kto v sebe má potenciál čo najlepšie, z každého vyťažiť. Dobre sú tam vystavané/ vložené životné flashbacky odsúdených nešťastníc, ako smerovala ich púť za mreže. Dokreslí to výraz, podmaz. Pri druhej sérii to začne postupne strácať na výrečnosti, už to tak všetko nezaváži a tak som to asi v tom najlepšom zabalil. /75%/ ()

Tom Riddle 

všechny recenze uživatele

Při sledování seriálu Oz (HBO, vřele doporučuju) mě mnohdy napadalo, jak by to asi vypadalo, kdyby se příběh odehrával v ženském vězení místo mužského. Díky za Jenji Kohan, svéráznou scénáristku a tvůrkyni Trávy, která se rozhodla tohle téma prozkoumat ve svém dalším díle. Středobodem všeho je Piper Chapman, privilegovaná blondýnka, která před deseti lety spáchala zločin (drogy, Jenji to očividně baví), a teď za něj musí pykat. Příběh je vyprávěný ve více liniích (obvykle ve dvou, ale sem tam i ve třech), první linie se věnuje aktuálnímu dění ve vězení z pohledu Piper a ostatní se věnují minulosti a zločinu, za který se osoba do vězení dostala. Flashbacky prvního dílu se nepřekvapivě věnují zločinu Piper, v dalších ale zjistíme příběhy ostatních vězenkyň, většinou s překvapivou pointou. Sama Piper je dostatečně zajímavá postava, aby seriál utáhla, ne nepodobná Nancy Botwinové, s pohledem plaché laně, za kterým se skrývá nečekaně vynalézavá (MacGyver by občas záviděl) manipulátorka, ona ho ale sama táhnout nemusí, protože i ostatní postavy prakticky bez výjimky baví, ať už ty sympatické (transgender Sophie) nebo ty úplně nejhorší (nutno poznamenat, že ty se dost střídají, takovou Pennsatucky jsem v první sérii nemohl vystát, ale potom...). Orange má navíc i šťastnou ruku na obsazení, představitelka ústřední role, neokoukaná Taylor Schilling, hraje jak o život, a ostatní jí zdatně sekundují, především Laura Prepon v roli osudovky Alex (byť v některých záběrech vypadá jak po zfušované plastice) a Kate Mulgrew jako drsná ale férová Red. Nemůžu si dokonce stěžovat ani na Prcičkáře Natashu Lyonne (lesbička Nicky) a Jasona Biggse (snoubenec Larry). Zkrátka je to skvěle zahrané, pekelně zábavné, většinu času vtipné (Eggplant!), občas drsné a dramatické, zkrátka... Jenji is back! 90% ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Every sentence is a story. Geniální oficiální slogan přesně vystihuje, v čem spočívá síla tohoto v zásadě melodramatického seriálu z prostředí ženské věznice. Vyprávění o mladé ženě z vyšší střední třídy, která se kvůli škraloupu ve své minulosti dostane na více jak rok do vězení s minimální ostrahou, představuje pouze východisko pro galerii uhrančivých osudů a osobností dalších vězeňkyň. Seriál bravurně proplétá několik vyprávěcích okruhů počínaje klasickým „fish out of the water“ příběhem, kde se civilně obyčejná hrdinka, jejíž úspěšný titěrný život se doposud točil kolem výběru bio potravin a domácí výroby luxusního mýdla, dostává do vězení, kde je za absolutní onuci a neschopačku. Vedle toho zde máme představování světa vězení s jeho vnitřními pravidly a dynamikou, ale i vztahy mezi vězeňkyněmi, včetně těch milostných. Už samy o sobě by tyto linie byly dostatečně zajímavé, aby udržely pozornost diváků napříč díly, ale když se podaří všechny spojit do jednoho směru, jako například ve famózní epizodě se šroubovákem, dostane Orange Is the New Black diváka na kolena. Vedle bravurního scénáře a autobiografické předlohy je pochopitelně potřeba vyzdvihnout obsazení. Už samotný fakt, že tu máme seriál, kde ženy nejsou vyobrazeny podle klasických stereotypů a představují drtivou většinu postav, zatímco muži jsou odsunuti do vedlejších partů, by byl důvodem k ovacím Ale nevíc zde dostáváme ansámbl skvělých hereček nejrůznějších etnik a fyzických typů, které všechny bez rozdílu dostávají od scenáristů ke ztvárnění fascinující mnohovrstevnaté postavy. Orange Is the New Black přináší skvělé, místy humorné a místy ohromně emocionální, melodrama, které se vyhýbá schématům a klišé, ale zato svět ženské věznice, jednotlivé postavy a lesbické, heterosexuální i netělesné mezilidské vztahy ukazuje s maximální otevřeností, empatií i komplexností. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

// Kdysi jsem napsal, že sledování tohohle seriálu z vás udělá lepšího člověka. Pořád si za tím stojím. Season 1 - 100 %, Season 2 - 80 %, Season 3 - 70 %, Season 4 - 90 %, Season 5 - 90 %, Season 6 - 80 %, Season 7 - 90 % ()

H34D 

všechny recenze uživatele

První díl mystifikuje svým vážným a pateticky emočním vyzněním, avšak pokud jej přetrpíte, dočkáte se skvělého a odlehčeného "sborníku" nápaditých, zábavných a barvitě vykreslených charakterů. Jedna zajímavá postava střídá druhou, vyznění zůstává realistické, ale podání je většinou příjemně odlehčené. Je vidět, že Oranžová neaspiruje na druhý Oz - tedy na seriálovou špičku - zdaleka ne každý díl zaslouží plné hodnocení, ale seriál jako celek představující komplexní, funkční mozaiku, přeci jen většinu dnešní vyumělkované, či jiným způsobem odlidštěné/neautentické tvorby nepochybně poráží... 9/10 ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Největší devizou Orange Is the New Black nejsou jen postavy, ale zejména pomalý vypravěčský styl. Divák se díky němu stává spolu s Piper novým vězněm a má možnost podobně jako ona postupně poznávat prostředí, pravidla a hlavně ostatní spoluvězeňkyně. Což je velmi zábavné, protože Kohan hned od začátku tlačí na pilu a nutí diváka vytvářet si k jednotlivým postavám sympatie či antipatie, aniž by jim hned dala větší vodítka k jejich poznání. Až postupem času pomocí vedlejších dějových linií objasňuje motivace a životní příběhy jednotlivých postav, což vede ke konfliktu s dříve utvořenými názory. Zároveň se ale ukazuje, že většina osazenstva věznice jsou starostlivé a v nitru hodné ženy, které se dopustily díky naivitě nebo impulzivnosti ve svém životě jednoho, či více chybných kroků. Orange Is the New Black je totiž komediální drama. Kvůli svému žánru se jedná o lehce komediální seriál, který se dotýká vážných témat, ale snaží se je pojímat s odstupem, a jen málokdy jde opravdu hluboko do problematiky. A je to škoda, protože ta vážnější nota mu sluší mnohem více. ()

Botič 

všechny recenze uživatele

Kdyby tak šlo svoje nejbližší občas zavřít na pár minut do porouchané pračky, abychom si mohli vážně promluvit! OITNB je pro mě na seriálovém poli menší zjevení, kdy po strašně dlouhé době s chutí hltám díl za dílem a nervózně žmoulám palce na rukách po celou dobu. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Tři díly na zkoušku mi stačily. Čekala jsem něco sofistikovanějšího, hlubšího, víc na dřeň po stránce univerzální lidskosti a vězeňského systému, zřejmě něco filosofičtějšího, autenticky kritičtějšího. Tohle je pro mě příliš odlehčené, mělké, a především vnímám, že autorům jde primárně o zábavnost seriálu a mainstreamovou komediální přitažlivost toho, co se děje postavě naivní mladé konzumní Američanky, která se ve vězení setkává s dalšími ženskými a jejich osudy. Nejsem cílová skupina. To s am-popkornovou verzí Přítelkyň z domu smutku nás napadlo všechny. (JitkaFest, rezidence B12). *~ ()

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Výborná záležitost na karanténu. :) Ale začnu negativy: ústřední postava je nejdříve nemastná neslaná, postupem času se z ní stane nesnesitelná kráva, nehledě na to, že tý herečce prostě nic nevěříte, jak je afektovaná. Ačkoliv by si někdo řekl, že je to důvod to zabalit, OITNB má tolik co nabídnout co se ostatních charakterů týče, že je to v závěru jen taková malá vadička na kráse. Připadá mi, že si to i sami tvůrci uvědomují, protože postupně Piper vcelku odsunuli do pozadí. Kdo však dostává víc a víc prostoru (bohužel) je Crazy Eyes, která nejdříve baví, vyvolává lítost, ale po padesátým hysterickým záchvatu během jednoho dílu už prostě člověka šíleně irituje. Občas mi připadá, jako kdyby už taky scénáristé nevěděli co s ní. Podobně to vnímám u těch vylízaných meth heads. :) Nicméně všechny ostatní postavy jsou vymyšlené téměř geniálně. Naprosto jsem si zamilovala černošky a hispánky a jejich slovní přestřelky, kterými občas uhodí hřebík na hlavičku. Miluju ten černý, leckdy rasistický humor. :D Výborný jsou i Red s Friedou nebo Nicky a Lorna. Scéna, kdy Piper hádá, jestli umírá babička prostě nemá chybu. Jen dějově se Orange občas zadrhne a chvíli trvá, než se zase rozjede dál. Ale z dlouhodobého hlediska mě to fakt baví. Škoda změny prostředí v posledních řadách, kvalita tím význačně utrpěla, i když zase přinesla něco jiného v podání dvou znepřátelených sester. Poslední série je však vyloženě depka, podobající se spíš na Wentworth. Škoda, protože u OITNB jsem očekávala hlavně humor. ()

lenuse 

všechny recenze uživatele

S knihou to má společného pramálo, divím se, že se Piper Kerman k filmu hlásí. Pátá série je totálně divná. Po propuštění Judy King nebyl žádný důvod, aby se to celé tak zbytečně natahovalo a komplikovalo flashbacky. ()

Hrabka 

všechny recenze uživatele

1.-4. série: První série mě moc nenadchla a chtěl jsem se seriálem skončit. Nakonec jsem mu dal ještě šanci a nelitoval jsem. Žádný etrémní zážitek to nebyl, spíš jen vězeňská oddychovka, která občas bavila, dokázala být i napínavá, někdy se ovšem řešily kraviny a člověk musel přetrpět některá ta ženská témata. Osobně bych řekl, že sudé série (2 a 4) byly lepší než ty liché (1 a 3) (nejlepší sérií byla a zůstala série druhá). 5. série: Dobré a vtipné momenty se určitě našly (top je asi Litchfield got talent), bohužel tu byla spousta balastu a co je asi nejhorší, je to, jak se snažili být hrozně politicky, nábožensky, rasově korektní a sluníčkoví. Tato série byla zajímavá otočenými rolemi vězeň/bachař. 6. a 7. série: V závěrečných dvou sériích to šlo ještě víc z kopce, což mě donutilo srazit hodnocení na finální 3 hvězdy. V šestce se zpočátku ještě objevovaly scény, které dokázaly vyloudit úsměv na tváři, ale obě série se už nesly v rytmu řešení samých kokotin, tak typických pro dnešní dementní US společnost. Dost těžce jsem se tím prokousával a sledoval to mnohdy jen jedním okem. Některé postavy byly až nesnesitelně otravné. No, podtrženo sečteno, tento seriál se rozhodně k mým oblíbeným nepřidá. PS: Předpokládám, že obecný pohled na seriál od ženského publika bude značně pozitivnější. ()

TedGeorge 

všechny recenze uživatele

Pilot: Taylor Schilling nám ukáže prakticky celé svoje tělo v plné kráse už v prvních pěti minutách. A to je rozhodně velké plus. A o tom to je? No, pokud máte rádi lesbičky, tak docela jo. Seriál se s tím očividně srát nebude a lízaček ve sprše si užijeme dosyta. Když opustíme první signální, tak o čem to vlastně je? Taylor je poslaná na nějakejch 15 měsíců do vězení za držení drog. Bývala to lesbička a udělala to pro její hot obrýlenou přítelkyni Lauru Prepon. Tu přestala mít ráda a dala se dokupy a pořád ňoumovsky působícím Jasonem Biggsem (Ten herec si nemůže pomoct). Samozřejmě mu o své minulosti nic neřekla. Pak nastal čas jít do vězení, stavidla se prolomila, všechna tajemství musela jít ven. Ani se nenadějeme, legendární prcičkář odváží Taylor (v seriálu Chapmanová) do ženského vězení, a tam nastává její první den... Pilot hodnotím čtyřmi hvězdičkami, čekal sem, že se přece jenom budu trochu víc smát, jeden vypadlej káblík a dementní kontrola strážnejch je trochu málo. Sleduju dál, zaujalo, hodnocení druhýho dílu již brzy... ()

Související novinky

Ryan Gosling jako vlkodlak?

Ryan Gosling jako vlkodlak?

30.05.2020

Studio Universal pokračuje v oživování svých klasických monster, a další na řadě je podle všeho Vlkodlak. V nové verzi by si pak hlavní roli mohl zahrát Ryan Gosling (Drive, Blade Runner 2049).… (více)

House of Cards skončí šestou sérií

House of Cards skončí šestou sérií

01.11.2017

Streamovací služba Netflix se před pár lety vrhla na seriálovou tvorbu. A dnes už víme, že to bylo skvělé rozhodnutí, jež nám dalo Stranger Things, Narcos, Orange is the New Black nebo The Crown.… (více)

Další krok pro Netflix

Další krok pro Netflix

08.03.2015

Stále populárnější americký poskytovatel „video on demand" (VOD) streamovaných médií v současnosti zažívá svůj vrchol. Po celém světě má Netflix více než 50 milionů předplatitelů a možná již koncem… (více)

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2014

Mezi za oceánem nejlépe hodnocenými filmy roku 2014 je hodně těch menších, nezávislých, které k nám ještě nedorazily - Inherent Vice, Birdman, Slídil, Whiplash, Hon na lišku, Kód Enigmy nebo Teorie… (více)

Reklama

Reklama