poster

Dějiny světa (TV seriál)

  • Česko

    Dějiny našeho světa

  • Velká Británie

    Andrew Marr's History of the World

  • Slovensko

    Dejiny sveta

Dokumentární

Velká Británie, 2012, 8x52 min

Hrají:

Andrew Marr
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ruut
    *

    Komerční, povrchní, zrůdné zjednodušující, nulová přidaná hodnota - vlastně nulová základní informační hodnota. Zaujme snad jen ty, které fascinují v dokumentech hrané scénky a nikdy nečetli nic o historii.(5.5.2015)

  • Mallinali
    **

    Téda, to muselo dát práce. A přitom taková blbost... Asi tohle byla první myšlenka, která mě napadla po shlédnutí prvních čtyřech dílů tohoto seriálu. Monstrózní cyklus BBC je vlastně takový sled více či méně důležitých historických událostí bez kontextu a jen s minimální provázaností. Jako vyučený historik jsem měl navíc trochu problém, že je sice každá druhá informace zajímavá, ale každá třetí chybná, každá čtvrtá zavádějící a každá pátá, šestá, sedmá, osmá, devátá a desátá úplně vycucaná z prstu. Abych to tu všechno uváděl na pravou míru, to bych si musel vzít předčasnej důchod, ale aspoň pár ochutnávek informační hodnoty dnešní historické produkce BBC: 1) Když jsem se dozvěděl že indický(Maurjovský) král Ašóka a budhismus dali impulz k moderní mírové mezinárodní diplomacii, tak jsem se málem udusil nanukem typu Ledňáček. Moderní diplomacie vychází z křesťanského pojetí univerzální lásky k bližnímu, z tradice evropské diplomacie, především té ponapoleonské a hlavně z obrovského civilizačního šoku první světové války a jejích následků (druhá světová atd.). Myšlenka, že světoví státníci první poloviny 20. století listují budhistickými spisy a historií britské kolonie z třetího světa, to je prostě úlet. 2) Když Cézar tokal s Kleopatrou, bylo nejen v dějích, ale hlavně v maskách, kostýmech a uniformách skoro všechno špatně. Cézarovi legionáři měli kroužkové či šupinové brnění, nikoliv článkovaný pancíř typu Lorica segmentata. Ten přišel až o skoro sto let později a ani pak ho neměli všichni. Já chápu, že v londýnských studiích k zápůjčce jiný neměli, ale od BBC bych čekal trochu víc. 3) Ve čtvrtém díle jsme se dozvěděli, že Evropa stála za pendrek, dokud nepřijala islámské vědomosti a neutekli tam učenci z Byzance před Turky. To je ovšem naprostá účelová volovina. Většina evropských vynálezů byla evropského původu v čele s knihtiskem, stačí googlit nebo znát francouzskou historickou školu Annales. Evropa nebyla myšlenkově ve středověku vůbec tak blbá, naopak tehdy vznikly univerzity! Bylo to relativně jednotné konkurenční prostředí. Samozřejmě se znalosti přebíraly, učenci přijímali a evropskému rozpuku to přilepšilo. Ale tím, kdo stojí za úspěchem Evropy není Islám (to by došel k průmyslové revoluci on, jenže on šel pozpátku...) ani imigrace chytrých, ale aktivní křesťanství západního typu, které na rozdíl od Islámu vytvořilo kreativního jednotlivce, myšlenku pokroku, svobodnou vůli atd. plus církevní organizace, která ty antické vědomosti zachránila spolu s celou Evropou a dále je rozvíjela. Proto středověk končí evropským objevováním světa a renesančními skvosty. Je příznačné, že tvůrcům nestály za zmínku ani unikátní gotické katedrály, fenomenální maximálně odlehčené vzdušné stavby, slohově úplně originální, neuvěřitelně technicky i realizačně náročné. Však jsme svatovítskou katedrálu zvládli dostavět až ve 20. století! Poslední dobou se ukazuje, že když to v BBC není o přírodě nebo o druhé světové válce, tak je nutné čekat politicky angažovaný paskvil. Měl mě už varovat aušus jménem Válečníci.(8.8.2014)

  • CANNIBAL
    *

    Nevím jak tenhle mizerný a nabubřelý dokument mám vlastně hodnotit. V dokumentu se objevuje mnoho omylů, polopravd a zbytečných mýtů. Rovněž v dokumentu bylo vynecháno spoustu důležitých informací a nahrazeny zcela nepodstatnými. A na to, že to vyrobila renomovaná značka BBC je to o to ještě horší.(9.6.2016)

  • jirie
    **

    Ambiciózní ale velmi povrchní projekt. Vzhledem k rozsahu 8x52 min a šířce tématu to ale nemohlo zřejmě dopadnout jinak. Řada událostí musela být zjednodušeno přes únosnou míru, jiné podstatné věci byly vynechány úplně a objevily se i vysloveně chybné a zavádějící informace.(7.9.2014)

  • Adam Bernau
    odpad!

    Po druhém (pro mne posledním) dílu odebírám i tu jednu hvězdičku. Tedy ne, že by byl horší než první. Pouze se definitivně ukázalo, že jde o nabubřelou zbytečnost s nulovým přínosem jak pro toho, kdo něco ví, tak pro toho, kdo neví nic. ČSFD hodnocení (teď 82%) a pochvalné komentáře českých diváků jsou děsivé. Oba díly jsou sledem mizerných kašírovaných scének, které mají ilustrovat důležité mezníky či etapy vývoje dějin našeho druhu. Vybírány jsou namnoze spíše náhodně, spojuje je dejme tomu jistá tématika, ovšem bez možnosti jakéhokoli vhledu do souvislostí. Např. o starém Egyptě (kde, jak pořad sugeruje, vzniklo písmo; o Mezopotámii na BBC vědí teprve s novoassyrskou říší), tedy o starém Egyptě se dovídáme, že v jistém městě užívali písma běžně i obyčejní lidé - tato sice zajímavá a cenná, nicméně desetivteřinová, kontextu prostá informace je provázena asi pětiminutovou dramatickou scénkou o taškáři odsouzeném k dvaceti ranám bičem za zprznění čísi manželky a vykradení hrobky. To je v dnešních Televizních novinách z Egypta vše, zůstaňte s námi.(13.7.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace