Režie:
George ClooneyKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
Alexandre DesplatHrají:
George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Cate Blanchett, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Dimitri Leonidas, Justus von Dohnányi (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Památkáři nejsou žádní nudní patroni, ale unikátní vojenská jednotka, která nasazovala vlastní krky, aby z rukou nacistů vyrvala skvosty, které za trvání Druhé světové války nakradli. Hvězdnou sestavu uměleckých záchranářů vede George Clooney ve výjimečné čtyřkombinaci producent – režisér – scenárista – herec, kterého doplňují třeba Matt Damon, Bill Murray, John Goodman nebo Cate Blanchett. Film se odehrává v době, kdy už bylo víceméně jasné, že hitlerovské Německo bude poraženo a pomalu se začínaly napravovat válečné škody. Milovníky umění trápil především nejasný osud tisíců uměleckých děl, které nacisté pro Hitlera a další pohlaváry nakradli a ukryli neznámo kde. Z jejich popudu tak vznikl tým, který postupoval v patách spojeneckých vojsk a hledal stopy po těchto vzácných artefaktech. Vypadalo to jako nesplnitelný úkol: Umělecké poklady se nacházely za nepřátelskou linií a německá armáda byla připravená splnit Hitlerův rozkaz, podle nějž měla být všechna umělecká díla s pádem nacistické říše zničena. Jak mohlo těchto pár mužů doufat v úspěch? Vždyť svými původními profesemi - ředitelů muzeí, kurátorů a historiků umění, více rozuměli Michelangelovi než zacházení se zbraněmi. Pod palbou německé armády, v zaminovaných skrýších a vybombardovaných městech riskovali Památkáři své životy, aby ochránili ty největší poklady lidstva. (CinemArt)
(více)Videa (4)
Recenze (631)
Vlastně ani nevím, o čem to bylo. A to jsem dokoukal pár hodin zpátky. Jen vím, že se tam každých 15 minut ozval jeden z nejtrapnějších a nejpatetičtějších voiceoverů, že to dávalo asi tolik smyslu jako když na scénář hodíte granát a že to trvalo asi 8 hodin, aniž by se dělo něco opravdu zajímavýho nebo napínavýho. Po delší době film, u něhož si nepamatuju ani jedno jméno hlavní postavy. ()
[ČSFD projekce] Na první pohled se divákům může zdát, že parta přestárlých herců si řekla, že Postradatelní potřebují nějakou konkurenci, ale aby v tom byl i cit a opravdové drama. Příběh Památkářů, kteří za druhé světové zachraňovali umělecká díla, může vyznít jako klišé. Také spojení silného dramatu s komediálními prvky zprvu vyhlíží jako kočkopes. Nakonec ale, pokud přistoupíte na "Klaunyho" hru, budete odměněni vcelku pěkným "M*A*S*Hoidním" smínkem. Bill Murray předvádí svůj standardně výborný mlčenlivý výkon, při kterém by slova překážela. Zbylým hercům nelze vytknout nic, snad až na Damona, který se mi v takových rolích nezdá přesvědčivý. Vznikl nám tu vcelku koukatelný snímek, kři kterém si zabrečíte a zasmějete se. Pro někoho nestravitelné, pro ostatní výbornou kombinací. Škoda jen, že příběh, který je podle skutečného námětu, postrádá duši a větší přesvědčivost. 70% ()
O filmu si povíme za chvilku, teď se ovšem budu jako již tradičně věnovat nevychovaným plantážníkům z ČSFD. Individua, která ve ztichlém sále pravidelně masírují obaly od chipsů/marshmallowů/Hariba, či se jako řehotající koně extrémně nahlas gebí každé potutelné scéně (zdravím ony dvě hýkající broskve), si totiž nezaslouží býti označována za filmového fanouška. Vážně nevím, co tu pohledáváte - filmové řemeslo možná oceníte, za Vaše chování však řada z Vás zasluhuje zalít do betonu. Nepíši pochopitelně o celém sále, a chválím všechny ukázněné vyznavače světové kinematografie, kteří jsou obeznámeni s dobrými mravy a ví, že kino není obývák... No teď už teda k tomu Clooneyho průseru, a bude to těžce subjektivní: nesnáším totiž muzea. Fakt nejvíc. Tohle pobíhání s kamerou po německých dolech, ze kterých si náckové udělali provizorní exhibiční síně, mě tak skoro zabilo. Doslova. Nejdelší film na světě! Světlý moment? Občas hudba a náběhy na epický scény, záhy pohřbené pod tunami prachu. ()
Přelom roku 1944/45. Válka se pomalu a jistě chýlí ke svému konci. Poručík Frank Stokes dostane geniální myšlenku. Zachránit cenná umělecká díla, která nacisté ukradli, před jejich definitivním zničením. Následně Goeorge Clooney coby uniformovaný důstojník verbuje a formuje jednotku odborníků na umělecká díla vzatých. Tahle "sběrná" jednotka za 2.světové války skutečně operovala. V archívech je zmínka dokonce o Československu, ale ve filmu do srdce Evropy nenahlédneme. Pochopitelně velký rozdíl je také ve vzhledu jednotlivých členů vojenského týmu z dochovaných archivních fotografií. Ve filmu je ztvárnili "charismouši" v čele s režisérem projektu Georgem Clooneym, v zastoupení Mattem Damonem a do zbytku, do kterého spadá Bill Murray nebo John Goodman, se můžete spolehnout na jejich herecké schopnosti ve vedlejších rolích, ale ne že by první dva jmenovaní herci neuměli hrát. Právě naopak. Herci ten natahovaný film, prostý jakékoliv akce a dramatických momentů, dost úspěšně drží, přinejmenším aurou a zvučností svých jmen v titulcích. Kdyby byl film alespoň zajímavý po stránce charakterů jejich postav, když už se v něm nic moc zajímavého neděje. Ale ani v tomhle ohledu to není příliš uspokojivé. Clooney hraje takového toho sympatického dobrodruha, jenž na diváky občas spiklenecky zamrká. Matt Damon coby poručík James Granger se hned v úvodu od jednotky odtrhne a zamíří do Francie, kde se spojí se špionkou Cate Blanchett. Balaban, Goodman a Murray střídají nudné momenty s komediálními ve stylu "Sedmé roty" a do toho jim dokonce přizvukuje obdobně "pískací" hudební motiv. Podobně nevyužité je to i s navštívenými místy. Zavítáme do Arden nebo Remagenu, i na pláž Omaha v Normandii, ale žádná bitva se před zraky diváků neodehraje. Akce je ve filmu žalostně málo, a ani nestojí za řeč. I ta hrstka sekvencí působí všelijak, jenom ne dokonale zvládnutě. Scéna, ve které o život přijde jeden z členů týmu v rámci záchrany umělecké relikvie, jmenovitě Donald Jeffries, je dokonce tak blbě natočená, až vyloudí pobavený divácký smích. Nelze se zbavit dojmu, že režisér se vzdal akčních scén záměrně, protože evidentně byly nad jeho síly, o čemž vypovídá pár mizerně zkratkovitých sekvencí snažících se o rozruch. Clooney coby nepříliš zdatný režisér od nich pelášil rovnou pryč spěchajíc do dalšího rozvláčného a nudného obrazu, ve kterém si naproti sobě dva lidé povídají, případně si sdělují svoje dojmy anebo vojáci ve skupince objíždějí místa, kde je znám výskyt vzácných uměleckých děl. Aby se neřeklo, dva z nich přijdou o život. To je na téměř dvouhodinový film dost málo, ne?! Zajít si do kina na tenhe film se vůbec nevyplatí. Není to úplně nezajímavé téma, ale jeho zpracování už nezajímavé je. Ani uměleckými díly se divák příliš nepokochá, protože se spíše o nich celou dobu jen plká, anebo je kamera ledabyle a nepříliš zaníceně snímá. Film má celkem přepálenou stopáž na to, jak se v něm skoro nic neděje. Clooney jako režisér úplně vyhořel. Vůbec netuším, komu by se film mohl líbit a v čem spatřovat jeho kvality. Z hlediska zachování kulturního dědictví, a také estetického, aby dámy posoudily, jak fešákům Clooneymu a Damonovi sluší khaki uniforma, je film asi největším přínosem. Jinak je to na ukousání nevzrušivou nudou. A ačkoliv se jedná o "Památkáře", tak vězte, že žádný velký a památný film nevznikl. 40% () (méně) (více)
Dojemná, komediální a patriotická rovina se sice občas navzájem tříští, ale přesto George dokázal tohle obří sousto přežvýkat více než důkladně a dát mi natolik netypický válečný zážitek, že bych mu svěřil klidně i samotný útok na Berlín. Navíc Matt Damon tyhle usměvavé role charakterních chlapů zkrátka umí. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (21)
- Zámok Neuschwanstein v skutočnosti naozaj slúžil ako úložisko nacistami ulúpených umeleckých diel. (misterz)
- Do hlavní role byl původně obsazen Daniel Craig, ale kvůli velkému vytížení musel odmítnout. Místo něj získal roli Matt Damon. (Cheeker)
- Altaussee nepodléhalo Rusku, jak se snaží diváky film přesvědčit, nýbrž Spojeným státům americkým. Ruská okupační zóna končila daleko na severovýchod od Altaussee. (Hal_Moore)
Reklama