Star Trek IX: Vzpoura
-
Star Trek IX: Insurrection
-
Star Trek IX: Vzbura
Sci-Fi / Dobrodružný / Akční / Thriller
USA, 1998, 103 min
Režie:
Jonathan FrakesHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Patrick Stewart, Jonathan Frakes, Brent Spiner, LeVar Burton, Michael Dorn, Gates McFadden, Marina Sirtis, F. Murray Abraham, Donna Murphy, Anthony Zerbe, Gregg Henry, Daniel Hugh Kelly, Michael Welch, Mark Deakins, Stephanie Niznik, Michael Horton, Rick Worthy, Jennifer Tung, Max Grodénchik, Tom Morello, Armin ShimermanObsah
-
Od dob založení Spojené Federace Planet byla základní směrnice zcela jasná - žádná expedice hvězdné flotily se nesmí vměšovat do přirozeného vývoje jiných civilizací, dokud nebudou připraveny na první kontakt - čili dokud neobjeví technologii hypermotoru. Nyní ale Picard dostává rozkazy, které jsou v přímém rozporu s tímto pravidlem. Pokud uposlechne nadřízené, 600 mírumilovných obyvatel planety Ba´ku bude násilně vysídleno ze svých domovů pro údajné dobro miliónů ostatních lidí, kteří pak budou moci využívat účinku Pramene mládí planety Ba´ku. Pokud neuposlechne, riskuje svou loď, svou kariéru i svůj život. Pro Picarda je však volba jasná, postavit se proti celé hvězdné flotile... a vést vzpouru za záchranu Ráje. (oficiální text distributora)
Diskuze k filmu (17)
-
- 7.2.2012 11:56
-
- 24.10.2011 22:17
-
- 20.7.2011 18:16
-
- 5.8.2010 13:21
Eodeon
(hodnocení, komentáře)HAL: asi si to už špatně pamatuješ, ale je normální chovat se k cizincům s rezervou, když první kontakt s nimi proběhne tak, že začnou střílet uprostřed vesnice a záhy odhalí špionážní základnu ve skalách přímo nad jejich domovy. naopak, při takovém entré se až divím, že se k "přespolním" chovali jen s drobnou nedůvěrou a svou technologickou pokročilost neskrývali. jednak se o ní vědělo hned na začátku a jednak jí přiznali Picardovi hned v první minutě prvního rozhovoru. nic si nevymýšlej :)
vražda znamená jednaní s vědomím, že toto jednání povede k usmrcení někoho dalšího. nemusí to být úmysl, ale jen z následků. tihle jsou si toho vědomi velmi dobře, takže je to z definice vražda.
a když píšeš o dvou extrémech, máš na mysli jen jeden, tu vraždu. žádné jiné řešení extrémní není.
budeš upřednostňovat lidský druh? a protože mezidruhové vztahy v ST jsou alegorií mezikulturních vztahů na Zemi, vlastně se přiznáváš, že jsi fašista a podporuješ agresi vůči vší jinakosti: jiné kultuře, jinému státu atd. snad by se ten fašistický postoj i dal tak trochu ospravedlnit, kdyby spor mezi oběma kulturami (záměrně i v minulém příspěvku hovořím jen o kulturách ři civilizacích, aby ti bylo jasné, že tohle není žádná "Válka světů", druhů ani ras, ale jedině kultur, z nichž jedna hrozí zcela zničit druhou) zdůvodňovala nějaká nezbytnost. tím spíš jde je to nemorální, že se Federálové pokoušejí ukrást něco, co nijak nezbytně nepotřebují. vlastně to vůbec nepotřebují, byla by to jen výhoda. neříkám, kdyby byl konflikt nastavený tak, že jedna civilizace by musela být zničena, aby druhá přežila A NAOPAK. v takovém případě by to byla nezbytnost. ale tohle je úplně jiný případ.
a velmi špatně upřednostňuješ lidský druh, protože celý ten spor není ani trochu mezidruhový, ale jen mezikulturní, jak opět dodávám. protože na druhé straně sporu je UFP - která zahrnuje stovky různých druhů a lidstvo mezi nimi kdovíjak nevyniká. vůbec se nejedná o obhajobu nějakého "lidského" zájmu. kdyby ses v ST vyznal lépe, věděl bys, že je všechno jen ne antropocentrický. toť k té tvé ubohé operaci s pojmem "zločin proti lidskosti".
a srovnání s původními obyvateli Ameriky je naopak velmi příhodné a jediný rozdíl je v měřítku. zde jde o 600 lidí a v Americe se jednalo o řádově desítky milionů, tuším. ale tahle otázka ve filmu samotném padla: kolik by těch lidí tam dole muselo být, aby to zničeho nic bylo špatné? 1000? 10 000? milion? nebo by stačilo, aby jich bylo o jednoho méně než obyvatel Federace? když sis chtěl zafilosofovat o morálce, tady máš jedinečnou příležitost se vyřádit :) schválně, jaké číslo zvolíš a kam postavíš hranici mezi chvalitebným zužlechťováním vlastního druhu a genocidu.
a s tou demokracií jsi to možná chtěl vztáhnout na celou jednu konkrétní větu, ale ta věta má kontext, víme, a ten jí dává smysl. a jakkoliv na ní reaguješ, ovlivňuješ i její kontext a ať už jsi chtěl nebo ne, dopustil ses logické chyby, když jsi uplatňoval demokratický princip na dvě odlišné kultury jako celek.
a každá civilizace někdy přicestovala na místo, kde se usadila. včetně kmenů původních obyvatel Ameriky atd. osídlování se zkrátka bez přesunů nekoná. takže domorodá civilizace to byla, ve smyslu definice, že byli "původní" obyvatelé = přišli dříve a zároveň byli první.
a ještě jednou opakuji dotaz, zda znáš či chápeš smysl základní směrnice...? -
- 5.8.2010 10:19
HAL
(hodnocení, komentáře)"další vývoj bude jednoznačně takový, že obě civilizace zahájí jednání a pokusí se stejného prospěchu docílit dohodou." Jenže s tím já právě nesouhlasím, protože oni evidentně NECHTĚLI aby se jim tam někdo míchal - proto to také drželi v tajnosti a i když zjistili že tam jsou nějací lidé, tak se dál chovali jako hloupí a nevzdělaní domorodci místo toho aby přiznali co se na planetě děje, že jsou sami přistěhovalci a že jsou technologicky na výši nejspíš i více než lidé (Jen už dávno našli svůj ráj a zjistili že v něm mají vše co potřebují a další civilisační vývoj odsoudili jako zbytečný, pročež se rozhodli vlézt zpátky na stromy - jak roztomilé :)).
Jistě že dohoda a kompromis by byl nejlepší a také jsem proti ní nikdy nic neřekl, ale to nic nemění na faktu že ze dvou extrémů je lepší ten druhý - vystěhovat 600 a záchránit miliony. A také nikdo nevyloučil možnost že by léky které tam lidé vyvinou nemohli používat i "vystěhovalci" (například)
Opět dodám že vystěhování není vražda - dokonce to ani nebylo jejich přirozené prostředí, oni obsadili přírodní zdroj který drželi pro sebe, pak přišel někdo jiný a ten přírodní zdroj chtěl využívat místo nich. Na tom není nepochopitelného, to je prostá snaha druhu zajistit si lepší podmínky k životu. A ano, já osobně vždycky budu upřednostňovat druh lidský.
S demokracií máš pravdu, to je proncip platný pro jedno společenství lidí, ale já to jednak vztahoval přímo na tvou jednu konkrétní větu (která mě svou nesmyslností prostě rozesmála) a pak také - je to zhruba stejné jako když ty operuješ pojmem genocida, což je "zločin proti lidskosti".
Srovnání s indiány je taky úplně mimo, jednak nedošlo k žádnému vyhlazování ve stylu divokého západu - to by je prostě museli hned po přistání všechny postřílet a byl by pokoj, ale hlavně neberu jako srovnatelný osobní zisk (=zlato) a přístup k léku obrovské síly, potažmo přímo na nesmrtelnost. Btw zase zapomínáš na to že to nebyla domorodá civilisace a že se s nimi zacházelo víceméně velmi humánně (Proboha vždyť kolik jich tam během filmu chcíplo? Vždyť je všechny chtěli jen transportovat na loď.)
-
- 5.8.2010 01:50
Eodeon
(hodnocení, komentáře)HAL: jejich planeta = jejich kultura = jejich právo, které jim nikdo nemůže vzít. takže nejenže to je ok, ale jediné správné jednání je nechat to tak. když něco chci, ale patří to někomu jinému, není správné snažit se to získat zavražděním majitele. a pokud si myslíš, že to je správné, nebo dokonce morální, pak jsi neobyčejně nebezpečný pro společnost a patříš do ústavu s přísným dozorem.
a jestli s tím souhlasím, k tomu ještě dodám tolik, že bych raději upřednostnil výhody pro těch 600 domorodých obyvatel planety, než kdyby cena za výhody pro miliony jiných byla ta, že se z oněch milionů stanou bezohlední vrazi. a vrazi si přece žádné výhody nezasluhují, to je snad také logické.
řeknu ti to takhle, s tímhle příkladem jistě konečně prozřeš: je vpořádku, že kvůli kolonizaci Ameriky Evropany bylo třeba vyhladit několik desítek domorodých civilizací, celé jejich kultury a několik milionů lidí? a kvůli čemu? půda k pěstování a vidina zlata, která navíc zůstala nenaplněna. tenhle film popisuje totožnou situaci a příkladem se "studnicí mládí" jednoznačně vyznívá slovy: "masová vražda není omluvitelná ničím"
a navíc, ty vůbec neuvažuješ nad tím, že ve filmu došlo s domorodou civilizací k navázání kontaktu. další vývoj bude jednoznačně takový, že obě civilizace zahájí jednání a pokusí se stejného prospěchu docílit dohodou.
a podle tvé poslední věty je nad Slunce jasné, že jsi nepochopil ani jádro problému. demokracie je princip, který funguje v jednom společenství. zde je řeč o vztahu dvou různých společenství postavených na různých hodnotách. je to stejné, jako kdyby v USA udělali referendum o tom, že připojí Japonsko s jeho obyvateli ke své zemi jako další stát. co na tom, že Japonci by hlasovali proti, byli by v menšině :) roztomile absurdní uvažování :) jednoduše nevidíš žádný rozdíl mezi vnitrostátní politikou a zahraniční politikou či jinak řečeno - diplomacií, a v tom je hlavní potíž. víš ty vůbec, co je to základní směrnice? a jestli ano, pak k čemu je to dobré? -
- 4.8.2010 16:53
HAL
(hodnocení, komentáře)Hmm, ano, ono to vlastně povede k jejich vyhubení, vzhledem k tomu že přijdou o svou nesmrtelnost. Ano, z toho bych byl opravdu hrozně špatný.
Ale zeptám se tedy já tebe - tobě vážně připadá ok, že 600 přistěhovalců těží z přírodního zdroje obrovské síly, na úkor ostatního zbytku vesmíru který si dál spokojeně hyne, a že by jim mělo být pomáháno skrze posádku Enterprise, aby se to ten zbytek světa náhodou nepokusil nějak změnit? No, jak zvrácenou logikou (či morálkou, wtz) jsi k k tomuto došel já naopak radši vědět ani nechci :)
Btw upřednostňování prospěchu většiny před prospěchem menšiny... ano, na tom je v civilisovaném světě postavená demokracie :)
-
- 4.8.2010 12:51
Eodeon
(hodnocení, komentáře)když to povede k jejich vyhubení, je to ukázková genocida. takže jinými slovy říkáš, že genocida je morální, upřednostňování prospěchu většiny před prospěchem menšiny nehledě na jakékoliv okolnosti je morální, brát si cokoliv chci, když k tomu mám dost síly je morální, hrát si na Boha a svévolně rozhodovat o osudu jiných kultur je morální a sobecky upřednostňovat pouze vlastní zájmy bez sebemenších ohledů na ostatní je morální ... hm hm hm, zajímaly by mě podmínky, ve kterých sis vytvořil takovouhle představu o morálce. -
- 3.8.2010 15:57
-
- 3.8.2010 12:29
-
- 3.8.2010 11:03
-
- 28.7.2010 22:46
-
- 16.6.2010 15:45
-
- 1.7.2006 20:19
-
- 19.6.2006 18:38
-
- 18.5.2006 12:00
-
- 3.1.2006 12:29
69%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
| Na DVD od: | 14.02.2001 H.C.E. |
|---|
Související
- Star Trek 2 (2013)
- Star Trek (2009)
- Star Trek X: Nemesis (2002)
- Star Trek VIII: První kontakt (1996)
- Star Trek VII: Generace (1994)
- Star Trek VI: Neobjevená země (1991)
- Star Trek V: Nejzazší hranice (1989)
- Star Trek IV: Cesta domů (1986)
- Star Trek III: Hledání Spocka (1984)
- Star Trek II: Khanův hněv (1982)
- Star Trek: Film (1979)