poster

Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film)

  • SK název

    Ako vytrhnúť veľrybe stoličku

Komedie / Rodinný

Československo, 1977, 80 min

Komentáře uživatelů k filmu (336)

  • golfista
    *****

    TOHLE je klasika romantické komedie po česku. Včetně pokračování je to jedna z nejpříjemnějších filmových sérií kterou znám. A to jsem na tenhle žánr specialista :)(29.6.2003)

  • Gemini
    ***

    Poněkud vážnější rozjezd před skvělým druhým dílem.(16.12.2005)

  • Tosim
    *****

    Rodinná zábava jako vyšitá.(12.8.2002)

  • Enšpígl
    **

    Bohužel mě nesedla postava resp. chování Vaška ve vztahu k mámě a posléze i k tátovi. Není to asi ničí chyba, Tomík Holý zahrál Vaška užasně a v podstatě se jeho postava sama starala o všechny emoce, takže fakt smekám. Tématicky mě to přišlo docela hodně dospělácký, skoro bych řekl, že je to klasický, dobře odehraný vztahový drama. Mám s pár věcma problém, hlavně se vztahem Janičky s Harapesem, to jsem vůbec nepochopil co ty dva od sebe vlastně chtěli ??? Pak mě docela vadilo, že Vašek slovně působil o deset let napřed. Myslím si, že by filmu prospěla větší scénaristické péče.(26.12.2014)

  • Marigold
    ****

    Možná trochu dětinštější než Jako dostat tatínka do polepšovny, přesto je tam stále ta pohodová nálada, kterou vytváří zejména hláškující Tomáš Holý. Spolehlivě mě dostává mužně nadabovaný Vlastík Harapes. Vtip pravda nezáměrný, ale stále dobrý. V žánru rodinných komedií klasika a poprávu.(11.12.2005)

  • T2
    **

    Prvá polovička filmu, chatrná, nevýrazná, prevžne nuda, občas to tam zachráni od úplného uspania malý Tomáš Holý, v tej druhej sa to vďaka predhodenému dramatu mierne priostrý, za čo môže hlavne Tomáš Holý, ten absolútne ťahá film, ostatné postavy su pri ňom len komparz. /45%/(11.11.2009)

  • Radek99
    ****

    Televizní útěky z šedavého bezčasí normalizace podvědomě směřovaly tam, kam komunistický režim mohl dosáhnout jen částečně, takovým ,,ostrůvkem svobody" byly pak logicky třeba hory a prostředí horské záchranné služby, kam jistě ne náhodou částečně lokalizovala svůj první film z volného cyklu snímků s Tomášem Holým režisérka a scénáristka Marie Poledňáková. Její televizní film oplývá takovou tou normalizačně optimistickou náladou, která byla pro daný segment dobové filmové tvorby povinná, pod ní se ale ukrývají i hlubší věci a mollovější tóny - motiv osamění navázaný na širší fenomén ženské emancipace a feministických proudů, v nichž se (socialistická) žena vědomě (s vědomím své ekonomické nezávislosti) rozhodne vychovávat dítě bez muže. I když film je především vnímán jako nenáročná rodinná zábava a jako takový si získal nehynoucí popularitu, Poledňáková v něm naznačila cosi zásadnějšího - totiž fatální konec patriarchálně usazené společnosti a její přerod v cosi ještě nedefinovaného. Jistě, modernost umělého světa filmu trochu předběhla dobu, neboť dobově byla platná jen pro jistě omezené (spíše umělecké) společenské kruhy v Praze, ze zpětného pohledu ale oceňme režisérčinu intuici. Svět matek samoživitelek se pomalu stal normou. Příznačné je, že malý Vašík si s odzbrojující přirozeností a autentičností Tomáše Holého v takovém světě intuitivně (až posedle) hledá tátu...(27.11.2011)

  • AngelAngie
    ***

    Průměrná rodinná klasika...(9.6.2008)

  • Nathalie
    *****

    Halo, pane, jste ženatej? Hledá se otec. Naposledy spatřen: pod lavinou na Annapurně. Vašek byl první kluk z masa a celuloidu, kterého jsem si zamilovala. Jak vytrhnout velrybě stoličku byl první film, který jsem viděla víc než pětkrát. A dodnes se dušička toužebně chvěje, když tuhle mistrovskou komedii fenomenální trojky Holý-Preissová-Němec s mnoha screwballovými momenty, verbálními přestřelkami a klukovskými lumpárnami vidím v televizním programu. Stará láska nerezaví a tahle osmitisícovka mezi rodinnou zábavou/romantikou/analýzou problému neúplné rodiny doby reálného socialismu:) let sedmdesátých bude stát za zdolání. Stolička času ji vůbec nenahlodala. A o tom, že Vašek je největší filmový borec v kategorii do 12 let, tak o tom žádná. Harrymu by zlomil hůlku, Kevinovi ruku a Rákosníčka by naučil na vodních lyžích. :-)(24.4.2007)

  • tron
    ****

    Výborný, vtipný, jednoduchý (nie však hlúpy) rodinný film s kvalitnou hovorenou rečou a perfektným hereckým triom Preissová-Němec-Hollý. Akonáhle sa dostaneme preč z hôr, stráca mierne snímka tempo, ale i tak sa jedná o podarený československý kúsok.(4.12.2005)

  • obitus
    odpad!

    Kombinace Tomáše Holého a Vlastimila Harapese je vpravdě smrtící.(4.9.2008)

  • monolog
    *****

    co dodat víc než pět hvězd? kdyby byl holý naživu a ještě točil, měli bysme tu dalšího PANA HERCE, takhle máme jen lišku a podobný hňupy. škoda ho, kluka ušatýho. a proto nemám rád motorky. mimochodem, to jste věděli, že chodil s lucií bílou? asi rok před smrtí.(9.12.2005)

  • Boss321
    *****

    Tomáš Holý byl, je a bude ten největší dětský talent jaký kdy česká kinematografie měla. Naprostá klasika rodinných komedií, která i po třiceti neztratila nic ze svého kouzla. Pět hvězdiček.(28.9.2007)

  • Jossie
    *****

    Podle mě je tohle nejlepší český rodinný film , kdepak S tebou mě baví svět.(12.11.2004)

  • igi B.
    ****

    Ach jo... Jednozubý mezi bezzubýma. Čtyři hvězdičky s vytrženejma zubama... :-)(6.1.2006)

  • flanker.27
    *****

    Čím dál víc si uvědomuju, že tenhle film je vlastně docela smutnej, i když s dobrým koncem.(1.5.2013)

  • genetique
    ***

    Jednoduchá, príjemná klasika, ktorá svojim pointou v scenári pripomína amatérsky film, no svojim otvoreným a príjemným obsahom a najmä hercami si získala celý národ. Celé to malo hlavne rýchly spád a nenudilo. Čoho som však čakal viac, bolo humoru. Pár chlapčenských somariniek a niečo navyše mi jednoducho nestačilo. 70%.(3.2.2007)

  • StarsFan
    **

    Kouzlo tohoto snímku (a ještě jeho druhého pokračování) je mi mírně záhadou. Já vím, je to příjemné, romantické, miloučké, měkoučné, roztomiloučké... Jenže já na tyhle ťuťuňuňu filmy moc nejsem.(17.6.2006)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Hrdě se hlásím ke všem svým dětem a jelikož před zdoláním Annapurny obvykle nesouložím, tak na světě patrně neběhá žádný můj potomek snaživě hledající tatínka. Kdyby ho však nehledal Vašek, tak by mi na vánoce asi něco chybělo.(1.1.2013)

  • sportovec
    *****

    V případě volného cyklu polokomediálních, polocharakterních televizních inscenací Marie Poledňákové se podařilo a daří pojednat podstatné téma: odvrácenou tvář feminismu a nesnáze ženy, která našla odvahu sloučit své profesní představy i mateřské závazky do jednoho uceleného, vždy napjatě žitého života ženy socialistické práce bez odlehčující možnosti přídatných služeb. Zní to skoro frázovitě a hrozně ekonomicky a jakoby mimo komediální rámec díla; je to ovšem zavádějící pocit. Napětí, které se z těchto vzájemně se podpírajících i rušících klíčových poloh vytváří, se stává nosnou základnou pro celý gejzír polovážných, polokomických scén, jež dávají dítěti netušené možnosti. V Tomáši Holém a jeho výbojném chlapeckém mužství byl tento výchozí rámec dokonán. Zběsilost, s níž toto zdánlivě bezbranné děcko usiluje o emancipaci nejen vlastní, ale v rodícím se patriarchální dikci svého nitra i své milované mámy, odzbrojuje; okamžiky hlubokých bezděčných mouder se střídají s uličnickými příhodami nezvladatelného syna a je těžko odlišit, kdo koho trestá či odměňuje víc: zda rodič potomka, nebo naopak. Němcův part, úloha nevinného muže, jemuž bylo bez zlé vůle odepřeno otcovství, je v této uvozující inscenaci potlačena. Cesta k dotvoření vlastně existující úplné rodiny, řešícímu problémy všech jejích členů, je cíl, který poetice celého bezděčně vznikajícího volného cyklu dává směr, hloubku i výhled. Komediální je ve VELRYBĚ současně společensky kritické (připomíná o něco starší nájemnickou trilogii, která do Tháliiny náruče přivedla Ivu Andrlovou). Dobové strázně osamělé matky a neposedného nápaditého syna poprávu získaly - a dále získávají - svou nadčasovost v nových a nových generacích svých vděčných, rozradostnělých diváků. Myslím, že právem.(2.12.2007)

<< předchozí 1 2 3 4 5 9 13 17