poster

Ten, který prošel ohněm (festivalový název)

  • Ukrajina

    ToyKhtoProyshovKrizVohon

  • anglický

    Firecrosser

    (festivalový název)

Dobrodružný / Životopisný / Drama

Ukrajina, 2011, 110 min

Režie:

Michail Iljenko

Komentáře uživatelů k filmu (6)

  • dopitak
    **

    Divák, který prošel ohněm. Ztratíte se někde mezi ukrajinskou frontou, trestným táborem na Sibiři a kanadským tee-pee. První varování přichází v úvodní sekvenci, kdy se sovětské a německé stíhačky nahání v oblacích s čápy za doprovodného zpěvu indiánů. Tady otěže vyprávění pevně převzala fantazie a aktuální nápad. A chaos, který ale obvykle pomůže před cílem vyprávění rozklíčovat. Tentokrát ne, takže máte pocit, že život pilota Ivana Dodoka musel být podobně zmatečný jako režiséra Michajla Illenka (na festivalu ho zastupuje dcera Ivanna, její otec prý ztratil pas a nemohl tak do Brna přijet…). kult pro Cinema Mundi, 2013.(2.3.2013)

  • Sandiego
    *

    Ukrajinský dobrodružný velkofilm. Od tohoto spojení se dalo očekávat leccos, ale to, co film nabídl, překonalo i ty nejdivočejší představy. Často se říká, že dobře zvolený námět a silný příběh (navíc podpořený skutečnými událostmi) dokáže zachránit i slabou tvůrčí stránku filmu. Když ovšem režisér nedokáže ani smysluplně odvyprávět příběh, to pak i sebevděčnější látka rychle ztrácí na zajímavosti. Nejen, že téměř chybí logické vazby mezi jednotlivými scénami a vůbec pocit, nějakého koherentního dějového vývoje, ale za hranici chápání se dostávají i samotné motivace postav, nemluvě o absolutním selhání v tvorbě soudržného diegetického světa. Film se rozpadá do obrazů, u nichž nezbývá, než si lámat hlavu nad jejich úlohou v narativním celku. Zde ale pekelný zážitek zdaleka nekončí. Film bez zdravého odstupu plýtvá patosem, což je zvláště špatně ve chvíli, kdy nám nedochází, kdy se mezi postavami zrodil vztah či dokonce velká láska (velmi "originálně" podaná ve formě rusko-tatarského slovníku, k němuž se později s novým vztahem přidává i jazyk indiánského kmene). Ani vojenská kariéra protagonisty nenabízí nic jiného než chaotický sled leteckých bitev, které svým zpracováním odpovídají prehistorii 3D grafiky s téměř nulovou simulací fyzikálních zákonitostí. Pro pochopení hrdinova uvěznění a přípravy na útěk aby divák marně hledal mezi řádky či rovnou mávl rukou nad absencí řetězce příčina-následek. Vina je však i na dalších stranách. Snímke doprovází opravdu nelibozvučná a kolovrátkově se opakující hudba, která není schopna najít soulad s obrazem ani nabídnout význam či konkrétní pocit. Kamera si příliš často vystačí statickým frontálním pohledem, který dodává scénám vzezření divadelního jeviště a připomíná tak výpravně chudé předrevoluční televizní inscenace. Poté si nelze udělat představu o daném prostředí a zorientovat se v troskách světa, který režijní neschopnost rozmetala silou atomovky. Korunu snímku nasazuje úsilí ozvláštnit příběh o "poetické" prvky. To znamená, že společně s letadly se bitev zúčastní i čápi a ti jsou s hrdinou natolik propojeni, že nakonec jako v pohádce jeden z nich pomůže i jeho manželce. Kapitolou o sobě jsou sny sdílené mezi protagonistou a jeho hlavním sokem, který o uprchlém vojákovi nemá informace, přesto jeho sny vypovídají o tom, že je dokonale obeznámen s jeho současnou situací. Postavy prostě mají telepatické schopnosti a to je třeba vzít jako fakt, přes který nejede vlak. Navíc se v ději neustálé míhá vědma, která všem jen plete hlavu a snaží se ještě zvýšit "tajemnost" či "metafyzičnost" příběhu. Nepopírám, že v indiánské osadě se podaří vyprávění dostat na alespoň únosnou mez a objeví se pár zajímavých i nápaditějších scén, ale to už vše ubíhá do ztracena, jelikož máme přece boha z mašiny a snímek lze vždycky ukončit titulkem jak to bylo dál. I když zdejší dovětek stejně hlava zase nepobere, obdobně jako celkové jednání hlavní postavy. (Cinema Mundi 2013)(1.3.2013)

  • JohnSorrow
    ***

    Firecrosser je velmi netradiční a všekombinující pojetí osudů Ivana Datsenka. Film jako takový divákovi nabízí zajímavý pohled na události kolem druhé světové války, které jsou však jen kulisou pro hlavní příběh. Celý snímek působí velmi zmateným dojmem a já (a myslím, že bych se nemusel bát použít obecné slovo divák) jsem se velmi často v příběhu ztrácel. Některé pasáže Ivanova života byly přeskočeny, jiné podány ve zvláštním pořadí a do tohoto zmatku (ukrajinský film se špatně načasovanými českými titulky a anglickými, které těm českým ve většině případů neodpovídaly - díky Bohu za anglicky mluvené pasáže) vstupovaly halucinace hlavního antihrdiny. Ovšem film jako celek ve mně zanechal zvláštní pocit klidu a nutnosti přemýšlet...(1.3.2013)

  • Shaman::..
    ***

    Největší slabinou je scénář a peníze. Velmi zajímavý námět, z kterého by šikovný tvůrce (čti: Hollywood) udělal trhák typu Tanec s vlky či Anglického pacienta. Bohužel scénář nedává dostatečný prostor charakterům, zabývá se zbytečně mystikou, která působí místy už až směšně. Bohužel příběh není konzistentně veden. Ač zhruba znám historii, film vypráví skokově - zmateně. Např. začátek války a sestřelení hlavního hrdiny zde probíhá v pár minutách, ačkoliv se jednalo o rozdíl několika let! Tyto roky k vysvětlení vztahu k manželce a hlavnímu soku strašně chybí a vytvářejí tak pocit hluchých míst a epizodickosti filmu. Obdobné je to s přechodem ze Sibiře do Kanady. Každý víme, jaká je to nehorázná vzdálenost. Film to však to vyjádří, jako kdyby se jednalo o střízlivý pochod z Mikulova do Brna. V tomto ohledu za to může evidentně nedostatek financí. Letecké scény, vypadající jako z Flight Simulator 2003, a indiánské scény, které vypadají jako kdyby se natáčely v Šiklově Mlýně, jsou toho důkazem. Přes všechnu zde napsanou kritiku, příjemné seznámení s ukrajinskou kinematografií, která to nemá lehké. /// CINEMA MUNDI 2013 ///(2.3.2013)

  • infidele
    *

    komentář Sandiega je adekvátní.....film chtěl být dramatem, ale bohužel vyplynul jako absurdní komedie.....dobrodružnost je zase přeplácána absolutním nedostatkem vodítek, pomocí nichž by si divák mohl utvořit smysluplný průběh filmu. vše je jakoby v mlze. jenže mlha je režisérem nezamýšlená a ztrácí se pod přívalem"haluzí", jinak vizuální prvky filmu (šamanství, vlci, čápi a letadla) nelze snad ani nazvat.....dcera režiséra se vyjádřila o hrozivě nízkém rozpočtu filmu....ten by snad ani problémem nebyl, pokud by se tvůrci nesnažili s málem vytvořit megalomanské dílo(2.3.2013)

  • MeGab
    odpad!

    Pokud byl v tomto filmu nějaký děj, tak na hlavu padlý a nelogický stejně jako chování postav. Byla to koláž obrazů a proslovů, které byly poskládány tak, aby se co nejvíce zastřela souvislost se všemi ostatními. A co se trikových záběrů týče, kladl jsem si otázku, zda to byl nějaký hlubší umělecký záměr, co vedl režiséra k tomu, aby ty triky vypadaly tak neuvěřitelně pitomě. Ty „triky“ u mne snižují hodnocení filmu minimálně o dvě hvězdičky.(4.3.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace