poster

Dřív než půjdu spát

  • anglický

    Before I Go to Sleep

  • švédský

    Before I Go to Sleep

  • francouzský

    Avant d'aller dormir

  • slovenský

    Skôr než zaspím

Drama / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie / USA / Francie / Švédsko, 2014, 92 min

Režie:

Rowan Joffe

Předloha:

S.J. Watson (kniha)

Scénář:

Rowan Joffe

Kamera:

Ben Davis
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • hrona
    ***

    Nu, tak tedy. Co se týče hereckých výkonů, není absolutně co vytknout, vynikající psychologické vykreslení, jak od Kidmanky, která ze záběru nesleze, tak od Firtha i Stronga. Bohužel tentokrát to celé padá na logice. To co film prakticky vynáší po stránce dějové, jako opravdu zajímavý nápad, sráží naprostá nelogičnost v chování všech zůčastněných, potažmo i obvyklá otázka - proč? Více říci nelze. Lepší tři(24.1.2015)

  • Sarkastic
    ****

    Mně se snímek líbil. A možná jeho téma není zrovna nejoriginálnější, ale spíš jde o to, v jakém žánru bylo doposud nejvíc použito, protože mě napadají hlavně romantické komedie, sci-fi, akční, ovšem čistě (mysteriózní) thriller zrovna příliš ne (resp. já zatím neměl tolik tu čest). Moc fajn bylo postavení publika na úroveň Christine. Tedy s postavami, u kterých hlavní hrdinka neví, zda jim má věřit a publikum je v tom s ní. Tvůrci si pohrávají s Christine i divákem jako kočka s myší, člověk nikdy neví, co je pravda, s přibývajícími indiciemi se jim stále mění pohled na postavy a skutečnost, což mě dost bavilo. A já během sledování napětí rozhodně cítil. Spíš jsem vzhledem k zdejšímu ne příliš lichotivému hodnocení čekal nějaký podraz v závěru („dobře“ vymyšlený super dementní twist či oživnutí z mrtvých, nebo co já vím). Ale ten pořád nepřicházel, až film „najednou“ skončil a já si s úlevou oddechl, že se nic nestačilo vyloženě podělat. A když si k tomu připočtu kvalitní herecké výkony, na slušné 4* mi to i přes trochu slabší konec vychází.(2.2.2015)

  • kingik
    ***

    Všichni Nicole Kidman lžou. Teď jde hlavně o to zjistit, jestli jí lže její manžel, její psychiatr, popřípadě, co se za její více než podivnou amnézií skrývá. S hrdinkou příběhu Christine se to má tak, že si každý den po probuzení nepamatuje na nic z předešlého dne. Prý za její stav může úraz hlavy po brutálním napadení, k němuž došlo před deseti lety za záhadných okolností. Christine si na doporučení svého terapeuta pravidelně z každého dne pořizuje obrazový záznam, jež je jakýmsi video deníkem, který je jediným připomenutím předešlého dne a v podstatě jen do něj vkládá veškerou svoji důvěru. K tomu se postupně začnou přidávat další pochybná fakta - úmrtí dítěte, rozvod manželství, nejasná minulost, a zase jen pochyby a lži, a tak pořád dokola. Mohl to být poutavý a působivě vystavěný mystery thriller, ale tak docela se to nepovedlo. Scénář by musel dostat k realizaci někdo schopnější, než je zhola průměrný Rowan Joffe, jehož scénář je všechno, jenom ne systematický a do detailu propracovaný. Snad až příliš spoléhal na silné herecké trio Kidman-Firth-Strong, které překvapivě nepředvedlo nic mimořádného. Nicole Kidman byla podivně nehezká a tím i nesympatická. Firth se Strongem by zřejmě předvedli herecký nadstandard, ale jejich výkony ve slabším režijním provedení zanikly. Předně, první hodinu film nemá šťávu. Určitým způsobem si budoval lepší výchozí pozici do druhé hodiny, respektive do druhé poloviny příběhu. Ta je sice o něco výraznější, napínavější a má snahu o gradaci, ale režisér to utne v nejlepším. Film vlastně nemá ani pořádné finále.To sestává jen z krátké sekvence, ve které se nebohá Christine brání útočníkovi, jehož identitu lze odhadnout předem, i když výsledná pointa není nikterak ostudná. Je fakt, že režisér Joffe tak nějak po celou dobu pilně pracoval s atmosférou, ale zkrátka svůj scénář udělal málo poutavý, vloudily se mu do něj i značné nelogičnosti, u kterých nelze zabíhat do podrobností, aniž bych nevyzradil něco, co se s ohledem na příběh nemá vyzrazovat. Jak postupně docházel k rozkrývání záhady, zapomínal na to, co bylo předem dáno, a až příliš ledabyle to předchozí odhodil v dál. Divácké procitnutí na konci příběhu může být různého charakteru, neboť zajímavost filmu spočívala v tom, že se nevědělo, co způsobilo stav hrdinky příběhu, a spolu s ní se chtěl divák dobrat pravdy. Pokud divák tušil, jak by to asi s hrdinkou mohlo být, k tomu se nabízelo hned několik variant, a nebylo úplně nudné a od věci během filmu určovat, která mohla být ta správná. Z filmu sálal i nepřehlédnutelný evropský "feeling". To všechno je jistým plus. Nicméně, od filmu z produkce Ridleyho Scotta a s takovými hereckými veličinami, čekám víc než jen zdařile maskovaný průměr. Knižní román, na jehož motivy film vznikl, neznám, znát nechci, protože literaturu mrdám. To se knížka strčí do prdele a mrdá se. No není se pak co divit, když výsledný film jde tak trochu do prdele. 50%(22.1.2015)

  • hous.enka
    ***

    Parádní retrofilm, který musel být natočený někdy okolo roku 2000, protože jak jinak si vysvětlit, že Nicole telefonuje Nokií 3310? A ne, to že je to švédský film to nevysvětluje. Protože kdyby to byl film natočený mezi lety 2000 a 2003, byla by to pecka. Skvělý thriller s typickým momentem překvapení, kdy zůstanu zírat s otevřenou pusou (takovýhle filmy měla Sandra Bulock v té době), ale to samé o deset let později je... Trochu rozpačitý průměr. Nelíbí se mi, jak je to ve výsledku všechno prostý jak facka a jak si ona prostě po x letech vzpomene na jizvu, na medvídka Pú, na Claire. Já jsem to Nicole prostě nevěřila.(1.11.2015)

  • L_O_U_S
    ***

    Jednohubka, kterou už asi nikdy neuvidím. Nápad zajímavý, provedení spíš průměrné. Colin Firth by mi byl ještě sympatičtější, kdyby se zdržel rolí v obludných romantických komediích. (1 130.)(7.8.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace