poster

Neznámý od jezera (festivalový název)

  • Francie

    L'inconnu du lac

  • anglický

    Stranger by the Lake

Drama / Thriller

Francie, 2013, 97 min

Režie:

Alain Guiraudie

Scénář:

Alain Guiraudie

Kamera:

Claire Mathon
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mat.ilda
    *

    Změkčilá gay vyvražďovačka s obsedantní potřebou ukázek parkování, jinak přehlídka šourků ve stejnopohlavní jezerní seznamce na jedno odpoledne, sestávající z psích pohledů a následného nabízení se ponižujícím postáváním v přilehlém remízku - jako nějaký zoufalý ilegální odboj... Při nepsaných pravidlech nezávazného laškování není radno zlobit s trvalejším vztahem, o čemž se na vlastní oči přesvědčí i náš do hladka vyholený hrdina, kterého touha přiživená nebezpečím vyrajcuje až ke hře o život... Nejen, že jsem si svým výběrem užila nechtěného, z netečné účasti mě nevytrhla ani atmosféra, budovaná tak pomalu, až se úplně vytratila a šplouchání vlnek se šumem vánku v korunách stromů její nepřítomnost rozhodně nezastoupilo. Jedna hvězda za průnik do homosexuálních zákulisních praktik při plnění úkolu v Challenge Tour Special - Filmový lov - film s LBGT tématikou.(30.6.2015)

  • Disk
    *****

    Ve všech ohledech zcela výjimečný snímek, který si žádá opakované zhlédnutí. Francouzský art až na dřeň, impresionistická kamera, pečlivě gradující atmosféra, úžasná práce se zvukem a pečlivá režie. Fakt to není pro každého, ale tohle je přesně ten projekt, na který nikdy nezapomenu - v tom kladném slova smyslu.(4.8.2014)

  • Cimr
    ***

    Těšil jsem se na avizovanou ,,hitchcockovskou" atmosféru, ale ta se bohužel nedostavila. Skoro bych řekl, že tvůrci uchopili žánr thriller úplně opačně, než by to dělal sir Alfred. Nejsou zde scény napínající diváka pomocí důmyslného střihu, nejsou tu překvapivé zvraty... Od začátku víme, kdo je vrah a spíš než abychom byli napjatí, jak celá detektivka skončí, jsme udivení tím, kam až Franck v zájmu vášně nechá situaci dojít. Což o to, uchopit téma takto psychologicky není špatné. Vzbuzuje to řadu otázek; třeba o propojenosti vášně a smrti (viz problematiku AIDS - proč jsou lidi kvůli pár vteřinám rozkoše ochotni riskovat život?). Navíc prostředí, v němž se film odehrává, je velmi zajímavé. Problémem ale je, že se snímek táhne v hypnoticky pomalém tempu; léto, pláž, sex, to se stále opakuje, mezi tím se poklábosí o životě se sousedem... což divákovu pozornost celých 100 minut neudrží. Co na mně ale naopak zafungovalo silně, je povedený konec.(30.9.2014)

  • Sarkastic
    ***

    Zvláštní, přesto překvapivě docela fungující směs komedie, dramatu, krimi (s prvky thrilleru) a erotického filmu. Prvních 20 minut je to skoro čistě sranda (nebo min. snaha o ni), ale postupně začne ubývat humoru a nastupovat napětí. A atmosféra při rozhovorech Michela, Francka a inspektora zase pomalu ale jistě houstne. Škoda jen, že se nepodařilo u žádného z výše zmíněného žánrů jít opravdu do hloubky a vytřískat z nich maximum (a co se týče zobrazování sexu; divák sleduje spíš nahé herce, než vyloženě erotické scény, a když už ano, těch detailů není ukázáno zase tolik…ale jak tak čtu zdejší komentáře, na někoho jich bylo asi až moc). Hodnocení je tak někde mezi 3/4*, když však zohledním sice zlověstný, ale nepříliš uspokojivý konec+úvodní scénu s botami (možná detail, pro mě však rušivý), přikloním se přecejenom k nižší variantě. „Copak to nebyla nehoda?“ – „To nevíme. Rozhodně to ale nebyl sumec.“(15.8.2014)

  • Dudek
    ****

    Jezerní pláž, přilehlý les a parkoviště. Místa, jež jsou neukotvená v době, poloze a snad ani realitě. Alain Guiraudie natočil provokativní poetický snímek, jenž díky své retrospektivitě výtečně (i když doslovně) komentuje současnou virtuální dobu. Děj je rozdělen do tří odlišných úseků (seznámení, sexuální partnerství, vyvrcholení), mezi kterými graduje napětí a vyostřuje se atmosféra. Jednotlivé úseky se skládají z několika částí, jejichž náplní je neustále se opakující schéma (příjezd na parkoviště, navázání kontaktu, procházka po lesíku, odchod) odkazující na internetové seznamky (login, pokec, možná schůzka, logout). Odlišnost třech hlavních pasáží je tu dána zejména změnou nálady (zapříčiněnou dějovými zlomy), tedy divákovým vnímáním, řemeslně se příliš neliší. Guiraudie klade důraz na autentičnost. Nepoužívá hudební doprovod, děj omezuje pouze na uvedené lokace, a k vytváření atmosféry používá výhradně vizuální prostředky a divákovu obeznámenost s fakty.(6.1.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace