Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Hluchý střelný prach se vrací ke slavnému jugoslávskému protifašistickému odboji za druhé světové války. Ten byl jedním ze základů komunistické propagandy, dal vzniknout i specifickému jugoslávskému žánru partyzánského filmu. Hluchý střelný prach je jedním z pozdních filmů, které se na události snaží dívat už nezaujatým pohledem a otevřít tak i rozporuplné činy komunistů. Film se navíc snaží určit počátek bratrovražedného boje. Snímek Hluchý střelný prach je situován do bosenských hor, centra odboje, a popisuje celý sociální průřez, manipulaci obyčejných sedláků i nemohoucnost inteligence. Boj je tu rozehrán mezi veliteli frakcí odboje - monarchistickými velkosrbsky orientovanými četniky a partyzány. Je syrovým portrétem revoluce, kde se lidé začínají zabíjet ze zmatení, bez jistoty, kterou jim nenabízí starý ani nový řád. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Film je spracovaný podľa rovnomenného románu juhoslovanského spisovateľa Branka Čopiča, ktorý bol vydaný v roku 1957. Román je kritikou komunistických metód. Keby sa o takýto husársky kúsok pokúsil v Sovietskom zväze, zaručene by zostatok života strávil v gulagoch. Román „Gluvi Barut“ vyvolal aj veľa diskusii v samotnej komunistickej strane Juhoslávie. Samozrejme, že padol aj variant zakázať knihu, vzhľadom na negatívnu prezentáciu partizánov komunistov. Ale Tito sa ostro ohradil voči týmto zákazom a obhájil tento román ako dôkaz slobody názoru v juhoslovanskom komunistickom režime. O čo vlastne v tomto výbornom filme ide. Obdobie 2. svetovej vojny v horskej dedinke Podgorina v Bosne. Táto dedina má vlastnú armádu, ktorá bojuje proti nacistom, bez toho, aby bola súčasťou Titovho partizánskeho vojska. Má aj svojho veliteľa, poručíka kráľovského vojska a četníkov Miloša Radekiča. Ten ale je rozpoltenou osobnosťou a ani sám nevie, ktorou cestou sa vybrať. Cestou vernosti kráľovi, ktorý je v emigrácii alebo cestou novej progresívnej marxistickej línie. Keď dôjde ku vražde partizánskeho komisára, je vyslaný do tejto oblasti „Španiel“, aby túto vraždu vyšetril a zabezpečil disciplínu medzi roľníkmi, ale on je fanatickým nositeľom myšlienky komunizmu a vôbec sa nestará o obete, ktoré pri ich presadzovaní dedina prináša. V Podgorine nastáva „červený teror“. Ale sedliaci nie sú ochotní sa podriadiť novému jarmu a zmene národnej identity a náboženských tradícii. A práve o tom všetkom hovorí tento film. Vzhľadom k roku natočenia (1990) myslím si, že samotný film bol v prenesenom zmysle vyhlásením tzv. „Bratskej vojny“ (1991 až 1995) najzbytočnejšej vojny v Európe, ktorá rozdelila kamarátov, príbuzných, rodiny a spolužiakov. Týmto filmom bola daná definitívna bodka za legendárnymi „Partizánskymi filmami“ v Juhoslávii, ale aj za Juhosláviou. ()

dzira 

všechny recenze uživatele

Již několikrát jsem napsal, že je některý film důležitým střípkem v mozaice vyobrazující dění v Jugoslávii během 2. světové války. O tomto to platí možná nejvíc ze všech..... Po okupaci Jugoslávie vojsky Osy se na jejím území formuje odboj. Film se vrací do roku 1941 do malé vesnice kdesi v bosenských horách. Tu ovládá Jugoslávské vojsko ve vlasti neboli četnici. Do vesnice přichází partyzánský komisar – tedy představitel komunistického odboje (partyzánů), aby s četniky vyjednal postup proti společnému nepříteli. K dohodě ale nedojde, protože rozkazy partyzánů a četniků o způsobu vedení boje jsou zcela odlišné. Četnici mají spíše vyčkávací taktiku, která má minimalizovat ztráty na životech a čekají na pokyn k útoku od krále (toho času v exilu). Partyzáni se oproti tomu pouští do boje okamžitě, bez ohledu na lidské oběti. To se ukáže později jako klíčové pro získání podpory širších vrstev obyvatelstva i západních mocností, kterým vyhovuje, že na sebe partyzáni váží značnou sílu německých vojsk. Diametrálně odlišné jsou také představy obou skupin o budoucím uspořádání Jugoslávie. Mezi oběma odboji vzniká postupně nepřátelství, které přerůstá v občanskou válku. Film nás zavádí na samotný počátek tohoto bratrovražedného boje. Poté, co je partyzánský komisař ve vesnici zavražděn, ocitají se obyvatelé horské vesnice ve dvojím ohni. Většinou jsou z probíhajících událostí zmateni a mají strach a v tomto stavu jsou schopni zabít, aby ubránili svůj majetek nebo často i holý život. Film natočený v roce 1990 již není zatížen komunistickou propagandou a poukazuje na to, že nejen četnici (jak bylo mnohokráte v jugoslávských filmech zdůrazněno), ale i partyzáni byli schopni ve jménu svých idejí a boje za svobodu páchat zločiny proti vlastnímu obyvatelstvu. ()

Reklama

Reklama