poster

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů

  • Slovensko

    Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov

  • Rusko

    Кирилл и Мефодий: Апостолы славян

  • anglický

    Cyril and Methodius - The Apostles of the Slavs

    (festivalový název)

Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 80 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radko
    ***

    Vierozvestcovia z Byzancie boli obklopení aurou šírenia vzdelanosti, zjavenia nového písma (hlaholiky) a novej liturgie. Tak kážu legendy, film sa im len prispôsobil. V svetskej oblasti zas panovali intrigy, kde synovec podrazil strýka, uzatvárali sa intrigánske účelové spojenectvá. No ani cirkev neostáva čistá: nemeckí kňazi sú totálne mrchy, snažiace si zdržať pozície a vplyv. Apoštoli Slovanov ničím novým neobohatia ani povrchného fanúšika histórie. Znalca môžu rozhorčiť až mytologickou aurou dvoch bratov, ktorí akoby zlých vlastností v sebe žiadnych nemali, len radosti tvoriť a hlásať pokoru, kresťanské dogmy a Božím prstom Slovanom reč i písmo zjaviť. Nič ani náznak spochybnenia. Aha, však boli svätí a film je taká multislovanská koprodukcia: Rusi v reálnej politike i štátnej filozofii vyznávajú pravoslávne slovianstvo hrubého strihu s bradatými popmi (v ľudovej slovesnosti - prisprostlých bájach a bylinách obdarení nevídanou pohlavnou aktivitou) a byzanco-byrokratickými spôsobmi; Slováci sú zaviazaní vazalskými Vatikánskymi zmluvami, pričom hneď v základnej sa Cyril a Metod spomínajú v preambule a jednom článku; sekulárni Slovinci od r. 2004 pritvrdili, keď prijali zákon prehlbujúci prepojenie cirkví a štátu; Srbi vždy velebili mytologické slovanské historky; a Česi, hoci s vlažným vzťahom k viere, sú štátotvorne hrdí a Veľká Morava je Veľká Morava je Veľká Morava: to sa nespochybňuje. V zásade ide o príjemné pozeranie, napriek gloriole. Daných faktov sa film drží a podáva ich cez príbeh, mapujúci misiu solúnskych bratov na slovenské polopohanské územia.(10.7.2014)

  • Martyska
    ***

    Na koprodukciu celkom dobré spracovanie. Treba ale podotknúť, že sa na ňom podielali aj Slováci a na slovenské filmové (skromné) pomery by toto bol výborný film, keby nie menších zádrheľov: 1) Zo začiatku to vyzeralo sľubne. Život Cyrila a Metoda rozprávaný Metodom sa v polovici filmu náhle zvrtne a už to nepokračuje tým smerom, akým sa to zo začiatku uberalo. Cyril zomiera a druhá polovica je o tom, ako sa Frankovia snažia, aby sa Biblia nehlásala v slovienčine. To tu podľa mňa nemá čo robiť, keďže je to film o Cyrilovi a Metodovi. 2) Kostýmy. Nechce sa mi veriť, žeby po toľkých rokoch boli stále čisté. Neviem, či už vtedy existoval Perwoll, to je jedna vec a neviem ani, či sa Solúnski bratia holia každý rok, lebo aj po desaťročí vyzerali rovnako. To je, myslím si všetko, čo by som vytkla. Musím ale pochváliť dialógy a herecké výkony. Nevidí sa často, že by nejaký slovenský herec podal niečo lepšie než v Búrlivom víne.(6.7.2014)

  • dopitak
    **

    Každý někdy potřebuje vydělávat, a zakázka je jen zakázkou. Nebýt jména režiséra, nikdy bych k věrozvěstům nezabrousil. Podobná látka by potřebovala desetinásobný rozpočet a šikovnějšího střihače (anebo prostě nechat jen seriálovou verzi). Všechny ty dějové zkratky a násilné posuny degradují příběh z hlediska vypravěčského, ale i historického. Nedostatek peněz působí komicky a výsledek je tak navzdory kvalitní práci některých složek ryze amatérský. Pepa Abrhám se tam fakt nehodí.(1.11.2014)

  • Tommassi3
    odpad!

    "Dovol nám, Bože, abychom Krista následovali v jeho utrpení.." A že to bylo utrpení.. Dík sestříhání série v jeden těžce televizní snímek vznikla ještě větší chaotická zrůdnost, než ta Nikolaevova původní líná a zbabělá břečka..(5.7.2016)

  • Petfruf
    ***

    Film je příliš zkratkovitý, na seriál už však nemám chuť se podívat. Co mi opravdu vadí jsou dialogy a vůbec celá mluva, příliš divadelní přednes a místy zase až moc moderní, nedalo se to poslouchat. Jinak mám radost z každého historického filmu, který u nás vznikne na úkor sociálních dramat a přiblblých komedií...(9.6.2015)

  • - Posledních pět dnů měsíce února a první tři březnové dny měli tvůrci filmu vyhrazeny pro natáčení scén v místech, kudy kráčely dějiny Velké Moravy, a to v Archeoskanzenu Modrá a v jejím velehradském extravilánu. (cezero)

  • - Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. (Terva)

  • - Konstatinova obhajoba v Benátkách se skládá ze tří částí - veršů z Bible. První zní: "Protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé," který pochází z evangelia Matouš, 5. kapitoly, verše 45. Dále: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření," jež má původ v evangeliu Marek, 16. kapitole, verši 14. Poslední verš: "Ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení," má svůj původ v 1. listě Korintským, 14. kapitole, verši 19. Ve filmu se pak vyskytuje více jak 12 biblických veršů. (Kuny27)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace