poster

Macbeth

  • Velká Británie

    Macbeth

  • Slovensko

    Macbeth

Drama

Velká Británie / USA / Francie, 2015, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Isherwood
    ****

    Archaismus jazyka mluveného kontrapunktem jazyka filmového. Shakespeare i Kurzel vyprávějí po svém, ale sednou si jako málokdo. Neznat Macbetha ze školy, vymluví mi hrdinové díru do bubínku. Arkapawovy obrazy ale můžete vzít na kterémkoliv místě, vytisknout na velký formát a věšet do galerií.(7.12.2016)

  • FilmFan24
    *****

    Shakespeare a Fassbender. Cotillard. Harris...Obraz. Zvuk. Hudba...Vynikající gurmánský zážitek. Doslova filmové hody!.(4.8.2016)

  • Traffic
    ****

    Bohudík za každou filmovou adaptaci stokrát převyprávěné legendy, která nejde cestou divácky atraktivního, "realistického" originu. Místo odkazů k současné společensko-politické situaci a "vědeckého" vysvětlení nadpřirozených jevů, k čemuž se uchyluje např. úmorný Exodus, přichází Macbeth s básnickou shakespearovštinou a vysokým důrazem na stylistickou expresivitu. Pokud se v některých rozpačitých reflexích filmu zmiňuje, že se návrat k tradici neslučuje s moderní, snyderovskou post-300 stylizací, podle mě to není pravda. Obě polohy spolu naopak dobře ladí, protože každá svým způsobem přispívá k výrazně uměleckému pojetí snímku. U dialogů není tolik důležité to, že posouvají děj (který řada lidí zná), ale že mají silný poetický rozměr. Taktéž styl se přiliš nepodřizuje požadavkům vyprávění, ale pomáhá expresionisticky dotvářet vyznění scén, slouží k charakterizaci postav nebo má ryze uměleckou funkci. Nejde přitom jen o kontrastní, mohlo by se zdát až manýristické zacházení s barevnými kontrasty, ale třeba i o subtilní práci s kostýmní detaily. Takže když Lady Macbeth svádí manžela na scestí, její vlasy jsou po stranách stočené jako klubka hadů a v pozdějších fázích Macbethova šílenství už volněji rozpuštěné. Audiovizuálně jde o jeden z letošních nejpůsobivějších filmů. Jsem zvědavý, jak si tentýž tvůrčí tým poradí s Assassin's Creedem - takovéhle pojetí by videoherní adaptaci slušelo.(2.12.2015)

  • Kristusazapad
    ****

    Čo sa týka najnovšieho Macbetha môžeme hovoriť o pomerne vernej adaptácii. Ako spomenul už bogu, Kurzel vynechal radu vedľajších motívov i postáv. Toto všetko má prirodzene za následok, že sa narácia v omnoho väčšej miere zameriava na ústrednú dvojicu. Kurzela totižto opätovne zaujíma predovšetkým analýza túžby po moci, a tá sa v adaptovanom texte objavuje primárne u manželov Macbethovcov. Rovnako, ako v predchádzajúcom filme, aj tu režisér generuje morálne skazený svet vystavaný okolo antihrdinov prepadajúcich šialenstvu. Kurzel je však najzaujímavejší v štylistickej rovine. Film bol nakrúcaný v Škótsku a na severe Anglicka a zahmlené vysočiny tvoria podstatnú časť stopáže filmu. Hmla a chlad, ktorý z nich sála, jednak výborne odráža temný a vypočítavý charakter hlavných postáv, ale aj samotného sveta plného vrážd. Z hmly sa zároveň často vynárajú čarodejnice a rôzne halucinácie a vízie, takže tá tu zastáva aj výraznú naratívnu a náladotvornú funkciu. Stredoveké Škótsko sa tu stáva akousi mystickou krajinou, avšak pôsobí aj napriek tomu drsne a autenticky. S tým súvisí aj celková štylizácia mizanscény a spôsob snímania. Film pôsobí v mnohých prípadoch maximálne štylizovane a to predovšetkým v prípade snímania bojov. Tie často hraničia až s maniérizmom, ale rovnako ako v Snyderovom 300, sú využité predovšetkým ako metatext k vytváraniu mýtov. Hneď úvodný súboj plný spomaľovačiek, heroického Macbethovho výkonu a záverečného grandiózneho zabitia, je v podstate rozprávaním Lennoxa, ktorý takýmto spôsobom vytvára mýtus a filmový štýl to adekvátne reflektuje. Kurzelov film sa podľa mňa oprávnene zaraďuje k tým najzaujímavejším Shakespearovským adaptáciám a v mojich očiach ide o najlepšieho Macbetha akého som mal možnosť vidieť. Viac tu(9.11.2015)

  • movieband
    *****

    „Aby nás temné síly zničily, často nás získávají drobty pravdy, v drobnostech s námi hrají pravdivě, v podstatných věcech ale zrazují.“ Hypnotický, působivý, temný a stylisticky perfektní. Vizuál filmu diváka přiková do křesla, těžká atmosféra dá divákovi roubík a po zbytek filmu je už jen schopen vnímat perfektní herecké výkony. Macbeth je zaručenou filmovou událostí roku, která by si zasloužila minimálně nominace na Oscara za výpravu, zvuk, kameru a herecký výkon Michaela Fassbendera. Pravdou Macbetha je, že se místy táhne a upadá do monotónnosti, tudíž by mu možná mnohem víc slušela kratší stopáž. Ale vzhledem k tomu, že Macbethův příběh se omýlá stále dokola, tak na to šel Kurzel z jiného konce, a ve stopáži 113 minut, servíruje divákovi příběh o zhoubě lidské duše se surovou atmosférou, krvavým (ne-přehnaným) zpracováním a hypnoticky poutavou režií. „Be bloody, bold, and resolute. Laught to scorn the power of man, for none of woman born shall harm Macbeth.“ Dialogově je nové zpracování, Shakespearova Macbetha, mnohem stravitelnější, než jeho Coriolanus, který je mnohem náročnější, a pro mainstreamového diváka téměř nestravitelný. Macbeth je otevřenější širšímu publiku, už jen díky profláklosti svého děje. Kurzel se tohoto tématu chytá s vervou, a spolu s herci, kteří do toho nejdou s o nic menším zápalem divákovi nachystají bravurní jízdu plnou kvalitních hereckých výkonů a pamětihodných scén. Využití slow-motion je ve filmu namístě a jen umocňuje už tak působivý dojem z momentálního dění. Procítěnost Macbethova chování nebo toho, co se momentálně děje (průběh bitvy). Navíc samotné záběry krajiny, mlha válející se po svazích a úpatích kopců, blátivé bitevní pole, mlhavé lesy… Nejednou jsem si vzpomněl na Refnovu Valhallu. Časté prostřihy mezi scénami (modlící se lady Macbeth, Macbeth vraždící krále, uvědomění si svého činu) spolu s výbornou hudbou (Jed Kurzel tleskám), jen umocňovaly dramatičnost už tak dost vypjatých částí. Přízraky mrtvých, které pronásledovaly Macbetha, atmosféru doháněly až do hororu a spolu s prostupujícím šílenstvím se z filmu stává psycho-thriller, která v závěru skončí zákonitou katarzí, tak typickou pro Shakespearovi díla. Závěrečných 20 minut, mě svým zpracováním dohnalo do plné palby. Kurzelův Macbeth je stoprocentním, nevídaným a kvalitním diváckým zážitkem. Škoda jen, že mi utekl na plátně. Film se mi neskutečně trefil do vkusu. Dlouho mě nic tak nezasáhlo, hudebně i dějově, jako právě Fassbendero\Kurzelovo podání téhle středověké tragédie. P.S. Pokud se do té doby nic nezmění, tak jsem na zpracování videoherního Assassina hodně zvědavý. Pokud by na to šel Kurzel stejně jako na Macbetha, bylo by to přinejmenším zajímavé a já bych se na to těšil mnohem víc, než doteď, sic nijak velký fanda hry nejsem. P.P.S. Soundtrack je mistrovské dílo a skladba Macbeth je tím nejnádhernějším z celé hudební kompozice. Plná usmíření, rozvážnosti a emocí. Masterpiece. „Hail Macbeth!“ Zajímavé komentáře: Marigold, Cervenak, Traffic, 2-Xtreme(31.1.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace