poster

Pestrobarvec petrklíčový

  • Velká Británie

    The Duke of Burgundy

  • Slovensko

    Motýle

Drama

Velká Británie, 2014, 104 min

Scénář:

Peter Strickland

Producenti:

Andrew Starke

Střih:

Matyas Fekete

Kostýmy:

Andrea Flesch
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MontyBrogan
    ***

    Prostredie, do ktorého je dej zasadený, zodpovedá opisu z obsahu filmu, ale samotný príbeh je o niečom inom. Vlastne stačí, že o niečom vôbec je. Lebo keby som mal zrovnávať napríklad s Comtesse Noire, tak to je len samoúčelná erotika, ktorej temnota spočíva v tom, že bobor hlavnej hrdinky splýva s jej tmavým plášťom. Tu ide naopak o kompromisy, ktoré prináša každý vzťah. Napríklad aj lesbický, ktorý je založený na vynucovanom ponižovaní pre ukojenie vlastného fetišu. Nuž, toľko sa chodí s krčahom po vodu, kým padne na kuklu a rozdrví ju, pričom vám uletí ako motýľ alebo umrie ako minulosť. Krehké a nenáhlivé tempo si môžete podľa vkusu vysvetliť ako nudu alebo ako citlivý prístup tvorcov. Konkrétne mňa nepresvedčili ani Cynthiine veľavravné pohľady o tom, že nie vždy je menej viac. Mne toho partnerského sparringu na pudovej úrovni prišlo trochu málo.(20.2.2016)

  • 1frida2
    **

    Mnoho povyku pro nic(24.8.2016)

  • PP66
    ****

    Skvělá kamera, výborná hudba, příběh o proměnách lásky - moc ve vztahu (a ani mi nevadilo lesbické téma), lehké erotično, sic mohlo to být kratší. Viděno v rámci 22.dnů evropského filmu.(10.4.2015)

  • Vančura
    ****

    Rozhodně pozoruhodný - a vyloženě výstřední - filmový počin, který to diváku nijak neulehčuje a který si říká o opakované zhlédnutí a hlavně o dlouhé rozvažování a zrání výsledného dojmu v hlavě. Za sebe třeba nezastírám, že mě film převážně nudil a že jsem si nad ním během jeho distribuční premiéry v kinu Oko dosti zoufal (ostatně dva lidi přede mnou se po pár minutách zvedli a vzdali to, čemuž se nelze moc divit - rozhodně to není film pro každého). Na druhou stranu bych byl strašně opatrný smést tento film jen tak lehko ze stolu jako přeartovanou nudu, eventuálně se uchýlit k druhému extrému, který zde předjímá kolega anicin ("pseudointelektuálové tu jistě budou vyzdvihovat zdlouhavý artový surreál" - haha, to je docela vtipné). Za sebe si rozhodně myslím, že je to neobyčejně sofistikovaný a komplexní film, v němž se vše bortí a vnitřně destruuje - vše, co je v něm prezentováno, je následně zesměšněno či zpochybněno. Nic není takové, jak se jeví na první pohled, vše může být docela jinak, a film se po této stránce otevírá mimořádně velkorysému poli intepretace. Není to ani psychologická studie lesbického vztahu jako Život Adele, ani surrealistická hříčka ve stylu Švankmajerova krátkého filmu Historia Naturae, a ani zábavná přehlídka sexuálních fantazií a úchylek jako australská komedie Little Death, ačkoli může všechny tyto filmy připomenout - a spolu s nimi nespočetné množství filmů dalších (nepřehlédnutelná je například podobnost s Herzovým filmem Morgiana). Možná tak bude nejblíže pravdě domněnka, že PESTROBARVEC je v první řadě velice důkladně promyšlenou a symbolickou podívanou plnou početných aluzí, v níž si každý může najít to své, v závislosti na osobním diváckém vyladění (není bez zajímavosti například srovnat vývoj vztahu Cynthie a Evelyn s postavami mileneckého páru v Kunderově povídce "Falešný autostop"). Jako můj filmový cup of tea mi to na první dojem nepřipadá, ale rozhodně nemohu filmu upřít, že mě vyloženě okouzlil úvodními titulky, nádherným soundtrackem od Cat's Eyes a mimořádnou působivostí svého filmového výrazu. Neviděl jsem v životě moc filmů, jako je tento, a nepochybuji, že ho budu z hlavy dostávat velmi, velmi dlouho.(16.4.2015)

  • S.Quentin QUALE
    *

    Hvězdičku dávám z milosti za audiovizuálně našlapanou úlet scénu s motýlama, jinak je to asi tak a) rozmlátit nohy kladivem, b) tenhle film.(26.4.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace