poster

Decasia

Dokumentární

USA, 2002, 70 min

Režie:

Bill Morrison

Komentáře uživatelů k filmu (13)

  • Houdini

    NFR 2013(1.1.2014)

  • DaViD´82
    ****

    Zdokumentovaná noční můra; hypnotické, znepokojivé a depresivní jako nic jiného.(13.2.2014)

  • Flipper

    Kto si myslí, že pár deformovaných záberou ho nerozhádže, nech si to pozrie. Ja mám po tom akosi prázdno v hlave, akoby v tomto filme žili duchovia doby minulej, ktorý sa vám za skoro hodinu snažia dostať všetkých zmyslou a zničiť ich podobne ako znehodnotený film. Niektoré pasáže sú riiadne strašidelné a nemal som nervy dopozerať to do konca. Fakt ťažké psycho, ktoré sa mi ťažko hodnotí. Pozor tento snímok vás psychicky zdeptá, naštartuje podvedomie a začnú sa diať nepekné veci....(1.6.2009)

  • dwi
    *****

    Ojedinělá avantgardní výpověď od B. Morrise představuje hypnotickou smršť různě deformovaných záběrů, kontrastovaných symfonickou hudbou z pera Michaela Gordona. Právě díky tomuto protikladnému přístupu disponuje film nespočtem subjektivních zážitků. Decasia je utvořena tzv. metodou „found-footage“ („nalezený materiál“), tudíž z náhodně sestavených záběrů a prostřednictvím mezizáběrových vazeb se na povrch kontinuálně rýsuje zhola jiné vyznění. Režisér použil scény z různých filmů datovaných před rokem 1930, přičemž se zaměřoval hlavně na ty, které jakýmkoliv způsobem podlehly stárnutí, plynutí času. Jednotlivé deformace dále nijak neupravoval, neurychloval jejich vznik, jen je pospojoval do sugestivně vizuálních koláží (obrazy pod vlivem „filmové koroze“ bobtnají, transformují se a znovu dostávají odlišný, hlubší význam; dalo by se tedy mluvit o jakési found-footagi ve found-footagi). Plnohodnotná polovina snímku, tedy hudba, dokresluje tuto chromou vizuální smršť. Pulzující smyčce s množstvím jiných nástrojů v gradaci spějí do mírné kakofonie, která až despoticky navozuje stresující pocity. Decasia je nesmírně raritní záležitostí, po které by měl sáhnout každý, kdo vyhledává atypičnost v soudobé kinematografii.(25.11.2004)

  • Pacco
    *****

    7 min. x 10 = zkouška mentální výdrže, psychické stability, freudovské lability a filmové deprese (larvy, rozpadlá emulze, černé tečky místo očí, bubliny, kontury, točící se Turek, nekonečná sekvence s jeptiškami, zoufalé hledání děje a obrazu, smršť rýh, západ slunce, zničená perforace, blikání, nic, mihotání, nic, ruka sahá na dlouhé černé moře filmových pásů, konec).(28.11.2007)

  • panjosef
    *****

    Dobrý pocit z tohoto experimentálního snímku divák rozhodně nemá. Při sledu scén sebraného filmového materiálu s temným zvukovým doprovodem na diváka doléhají ty nejtemnější myšlenky a pocity sklíčenosti z existence běžných věcí a situací. Deprese na n-tou, nejlepší je sledovat v neděli večer o samotě v temném pokoji a po shlédnutí otevřít okno a vyhlédnout do tmy a ticha spícího města a krajiny. Vysoce emocionální záležitost a úžasný experiment.(28.2.2010)

  • WillBlake
    *****

    Symfonie balastu, která vám mozek vykopne do jiných dimenzí. Spirituální očistec.(11.11.2013)

  • zvrator
    *****

    Nodporúčam pustiť to niekomu,kto sa potrebuje ukľudnit...možno sa mýlim a bude to mať práve opačný efekt,á la neurol,ako u mňa...tá hudba tam pasuje ako päsť na oko niekomu,kto si pýta:) je to skôr hodinový klip.. a hrá niekto,kto sa po tripe učí hrať jednou rukou na husle,druhou trhá pretláčak na vajíčka a do toho mu píska nos...zámerný rozklad...paráda... keby to bolo farebné s čvirikaním lastovičiek,asi nevydržím do konca,ale takto...(19.9.2014)

  • eurika
    ****

    Tieseň, úzkosť. Mŕtve obrazy, tváre, výjavy. Démonická hudba stupňuje nepokoj a bezohľadne lezie pod kožu.(10.4.2013)

  • JohnMiller
    ****

    Fíha, neskutočne nevšedný audiovizuálny zážitok. Pokiaľ je samozrejme pravda to, čo oficiálny text distribútora tvrdí. A to, že všetok materiál ktorý tu bol použitý je poskladaný z poškodených častí filmov. Mám v sebe jemnú pochybnosť, že isté poškodenia museli vzniknúť postprodukčne. Nie, že by som pracoval v nejakom ústave alebo niečo také ale sám som už videl nejednu poškodenú snímku a väčšina vyzerala inak ako tieto zničenia ktoré sa opakovali v rôznych kotúčoch s filmov 20´s. 30´s a 40´s rokoch. Ale aj tak to bolo úžasné a užíval som si každú minútu maniodepresívnych stavov ktoré my sledovanie tejto snímky veľkými dúškami doprialo. Ono to síce dokopy nedáva žiadny zmysel ale aj tak to je ťažké a negatívne a jediné posolstvo ktoré tento kúsok dokáže vypovedať je to, že čas všetko zničí. Silné boli hlavne detaily na tváre ľudí ktoré boli vždy buď smutné alebo extrémne zamyslené. Rozhodne si dal tvorca záležať na výbere materiálov. Miestami je poškodenie pásky tak silné, že je problém rozoznať človeka, prostredie alebo dokonca aj veľký dom. Celú túto temnú atmosféru ešte k tomu dotvára negatívne postavený orchester a teda hudobný podklad. Niečo "tak na pekelnom dne" som už veru dávno nepočul.(28.3.2015)

  • newt17
    *****

    Svým způsobem otřesný zážitek, který snad nikoho nemůže nechat chladným. Mezní experiment, který zajímavě působil na moji pozornost. Ve stereotypu jednotlivých scén mi myšlenky často unikaly jinam, ovšem místo obvyklého "co si koupím k večeři" mě napadala témata jako lidská smrtelnost a konečnost všech věcí ve vesmíru. Uff. Silně doporučuji být před shlédnutím střízlivý.(30.11.2007)

  • mrart
    ****

    Velmi podmanivá a meditativní koláž z poškozených filmových fragmentů, kde zpomalená sekvence záběrů nahrává vnímání samotných chyb a deformací obrazů. Hudební podkres dodává navíc zvláštní napětí a tíseň. Přesto, vzhledem k tomu, že je film bez dalších zásahů pouze pospojován, nabízí se srovnání se zcela jiným světem výtvarně experimentálních filmů, kde jsou průkopníky např. Stan Brakhage nebo Petr Skala.(6.7.2014)

  • DjLuko
    ****

    Posledná slza starého muža ležiaceho na smrtelnej posteli, cynická slza plná smútku, plná spomienok, plná konečnosti všetkého živého, plná pohŕdania súčasnou existenciou, plná znechutenia, slza ktorá sa rozpúšťa na filmovom plátne aby utvorila hodinovú koncentráciu melanchólie. A možno tam išlo o niečo úplne iné, takto však pôsobil film na mňa Umelecké temno a krásny audovizuálny klenot. Akurát tá stopáž je trochu silné kafe, (ne)príjemne uspáva (trochu paradox).(8.12.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace